פולקסווגן שוב נתפסת עם המכנסיים למטה
בכירי קונצרן הרכב הגרמני מאשרים כי דחו בשבועיים את ההודעה על דיזלגייט לציבור ולבעלי המניות. לטענתם, מכיוון שהאמינו כי יוכלו לסגור עסקה עם הממשל האמריקאי
החדשות הרעות ממשיכות לזרום מכיוון פולקסווגן. קונצרן הרכב הגרמני הודה לפני מספר חודשים כי התקין - במשך שנים וביותר מ-10 מיליון כלי רכב מתוצרתו - תוכנה המסייעת להטעות בדיקות זיהום אוויר. בכך ניתן את האות לא רק לקריסת מניית החברה, אלא לנחשול של תביעות עתק מצד אין ספור גופים. בראשם כמובן הממשל האמריקאי ומדינות שונות, אך כמובן גם ארגוני איכות סביבה והנפגעים הגדולים מכולם - בעלי המכוניות.
כך מתכננת פולקסווגן לתקן את כלי הרכב באירופה
אלא שכעת מתברר כי להודאה באשמה קדמו כשבועיים של משא ומתן מתיש בין נציגי קונצרן הרכב לממשל האמריקאי ובהם נציגי המשרד להגנת הסביבה - חושפי הפרשה ואלה שהוטעו באופן ישיר על-ידי מתכנתי פולקסווגן מאז שנת 2008 לפחות. מעדויות של נציגי יצרנית הרכב עולה כי כבר ב-3.9, כ-15 יום לפני הדיווח הפומבי על ההטעיה, הבינו הגרמנים כי הם עומדים בפני צונאמי תקשורתי ופיננסי וניסו להקטין את הנזקים הפיננסים. אלא שטיעון זה לא חביב על בעלי המניות למשל, ול על-ידי בעלי המכוניות. בהודאה זו שוב מציגה היצרנית תדמית לא שקופה ומניפולטיבית - הדבר האחרון שבכיריה היו רוצים כע
היום (ג') גם נודע כי התביעה בעיר בראונשווייג, גרמניה, הגדילה את מספר החשודים בפרשה משישה ל-17. כולם אגב עובדים זוטרים יחסית, שכן הבכירים - כך מסתבר - מצליחים בינתיים להשאר מחוץ לטווח האישומים הישירים. יו"ר הקונצרן, מרטין וינטרקורן, נאלץ אמנם לוותר על תפקידו הרם (אך ממשיך לקבל משכורת עתק) ונתון בחקירה פלילית. האחראים על הפיתוח והמחקר במותגים פולקסווגן, אודי ופורשה הושעו מעבודתם. אך לא התפרסמו ביניים כל חשדות לגבי בכירים שהיו מעורבים בפרשה באופן אישי. ממילא לא ברור עדיין מי נתן את ההוראה או אישר את התקנת התוכנה, שכן ללא ספק לא מדובר בהחלטה עצמאית של עובד זוטר.
למרות שבפולקסווגן ניסו לשדר במהלך החודשים האחרונים כי לא תהיה לחברה בעיה להתמודד עם תוצאות הפרשה, בזמן שעבר נרשמה בכל זאת התפכחות הדרגתית. לא רק מכיוון שסך התביעות מצד הממשל האמריקאי לבדו אמור לעמוד על כ-50 מיליארד דולר, ולסכן בכך - וכמובן בהתחשב בשאר התובעים הפוטנציאלים - את עצם קיומו של הקונצרן, אלא גם מכיוון שפתרונות טכנולוגיים שהוצעו בארה"ב ואשר בעזרתם ניתן יהיה להקטין את הזיהום לרמה הרצויה, נדחו על-ידי הרשויות. גם באירופה מתמודדת פולקסווגן עם האירוע רק בקושי.
כך למשל אמר מתיאס מולר, מחליפו של וינטרקורן, כי הפרשה צפויה לגרום ל"נזק כלכלי משמעותי וכואב". עוד אמר בכנס עובדים כי הפרשה תעסיק את החברה במשך זמן רב, אך הסביר כי לא נעשה כל ניסיון להסתיר את המעשה. בהתחשב בעובדה כי פולקסווגן רימתה ביודעין את כל העולם במשך שנים ארוכות, תוך שהיא מבטיחה מנועים חזקים ונקיים במיוחד אך משווקת פולטי זיהום קיצוני ומסוכן לבריאות הציבור, לאמירה זו אין כל אחיזה במציאות. במקביל, שוב עולות שמועות על "מכירת חיסול" של מותגים פחות מצליחים בקונצרן - כמו למשל סיאט הספרדית - במטרה לכסות על ההפסדים הצפויים, כאלה שנדחו לפני מספר שבועות על הסף.