חשיפה: המחדל המשטרתי בדרך לתאונת האוטובוס הקטלנית
גם המשטרה נרדמה בשמירה: ברקע חקירת תאונת האוטובוס בכביש 1, שבה נהרגו שישה נוסעי אגד, ynet חושף כי הנהג החשוד קיבל מקצין תנועה בכיר היתר מיידי לחזור לכביש לאחר מעורבותו בתאונה שבה נפצעו 18 בני אדם. "מדובר בנהג ותיק, ללא עבר מכביד, לא ראיתי מסוכנות", ציינו במשטרה, שטוענת היום: "שיקול דעתו של הקצין היה מוצדק"
גילויים חדשים בפרשת תאונת האוטובוס הקטלנית שבה נהרגו שישה מנוסעי אגד: כעת מתברר כי בשרשרת המחדלים שהובילה לתאונה הייתה קשורה גם משטרת ישראל בעצמה. חודש אחרי ששישה נוסעי קו אגד 402 מירושלים לבני ברק קיפחו את חייהם בתאונת דרכים בכביש 1, ל-ynet נודע כי חיים ביטון, הנהג החשוד בגרימת מותם, קיבל חזרה לידיו את רישיון הנהיגה מקצין תנועה לאחר מעורבות בהתרחשות דומה. קצין המשטרה קבע אז כי אין בנהג מסוכנות.
בדצמבר 2013 נפגעו 18 בני אדם בתאונה שאירעה באותו קו של אגד בשעה 1:00 בלילה. גם אז התנגש האוטובוס במשאית. הנהג, חיים ביטון, זומן לאחר התאונה להליך שימוע במשטרה. בסופו הוחלט להחזיר לו את רישיון הנהיגה, ובכך לאפשר לו לחזור לעבודה מלאה על הכביש.
חמישה ימים אחרי התאונה ב-2013 מסר ביטון את גרסתו לקצין אגף התנועה של מחוז ירושלים, ואמר: "ראיתי את המשאית ולא הערכתי נכון את המהירות שלה. ראיתי רכב מהנתיב האמצעי שעקף אותי, ואז פגעתי במשאית. אני מבין שזאת אחריות שלי לגרימת התאונה".
במהלך השיחה הטיח קצין המשטרה בפני ביטון שהוא עבר עבירות של נהיגה בחוסר זהירות, אי-שמירת מרחק וגרימת תאונה. אולם למרות זאת קבע הקצין כי מדובר ב"נהג ותיק, עבר לא מכביד, לא ראיתי מסוכנות", והחליט כאמור להחזיר לו את רישיון הנהיגה מיידית.
כעבור שמונה חודשים, לאחר שביטון כבר חזר לשגרה בעבודתו באגד, החליטה המשטרה להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות של אי-שמירה על רווח, נהיגה בקלות ראש והתנהגות הגורמת נזק. בכתב האישום שעליו דווח לראשונה ב-ynet צוין כי "בהגיע הנאשם בסמוך לחוות שער הגיא, נהג הנאשם ברשלנות כשלא הבחין כי הרכב לפניו מאט, ופגע בחזית אחור הרכב המעורב שלפניו".
למרות כתב האישום, המשטרה הסכימה להסדר טיעון מקל שנחתם עמו.
ביטון הואשם בכתב אישום מתוקן והורשע בעבירות של אי-שמירת מרווח, נהיגה בחוסר זהירות והתנהגות הגורמת לנזק. השופט אביטל חן מבית משפט השלום בירושלים גזר על ביטון עונש של 120 שעות לטובת הציבור, 45 ימים פסילת רישיון נהיגה בפועל בלבד, שלושה חודשי פסילה על תנאי וקנס כספי בסך 500 שקלים.
מהמשטרה נמסר בתגובה בנוגע לשימוע שנערך לביטון לאחר התאונה ב-2013: "השימוע בשלב שאליו אתם מתייחסים בפנייתכם הוא הליך מנהלי ולא ענישתי. מטרתו לבחון את מסוכנותו של נהג בהסתמך על הרשעותיו התעבורתיות בלבד (באותה עת כמובן) אל מול שנות נהיגתו. בנסיבות העניין, שוב אותה עת, שיקול דעתו של הקצין היה מוצדק, כמו גם המלצתו להגיש כתב אישום נגד הנהג בגין אותה תאונה".