עתירה לביטול מכרז הקרונות: שינויים בדיעבד
חברת אלסטום הצרפתית עתרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד זכיית CNR מסין במכרז של הרכבת הקלה. בין הטענות, מבחני משנה שלא פורסמו במכרז, שינוי הקריטריונים, פרוטוקולים חסרים ועידכונים ציונים בדיעבד
בימים הקרובים מכרז הקרונות של הרכבת הקלה בתל אביב עלול לרשום נקודת עצירה סופית בבית המשפט המחוזי. חברת אלסטום הגישה אתמול עתירה בדרישה לבטל את זכייתה של חברת CNR הסינית במכרז לאספקת קרונות לקו הרכבת הראשון (הקו האדום: מפ"ת, תל אביב ועד בת ים) שאמור לפעול כבר בתחילת העשור הבא.
כתבות נוספות בערוץ כלכלה
המיליונים שממתינים לבעלי העסקים בירושלים
הממשלה אישרה הקמת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון מה קרה למענק שהובטח לעובדי הקבלן?
המכרז לרכישת הקרונות פורסם ב־2012 ולאורך השנים ועבר שינויים והתאמות, בהם הנמכה ניכרת של תנאי הסף ודילול משקלו של מרכיב האיכות בניקוד הסופי לכדי 30% מול 70% למרכיב המחיר. בנובמבר 2015, חברת CNR, הנמצאת בבעלות ממשלת סין, הוכרזה כזוכה ודחקה ארבע חברות אירופיות בעלות מוניטין ויכולת מוכחת בהקמת מערכות מסוג זה.
עיון בכתב התביעה חושף כי לפי אלסטום נקבעו "מבחני משנה נסתרים" להערכת ההצעות שהוגשו, אולם לטענתה אלה לא פורסמו. מהם מבחני המשנה? מדובר למשל באיכות המציע, ניסיון אנשי הצוות המוצעים ואיתנות פיננסית, רובם ככולם הוסתרו לכאורה מהמשתתפים האחרים.
עוד נטען כי הציון שניתן ל־CNR אינו תואם את הדרישות - גם אם מנטרלים את כל הטענות, מגיעים לציון של 75.8, בשעה שהרף המינימלי לעבור את המכרז היה ציון 80. אם כן, איך שיפרו הסינים את מעמדם? לפי התביעה, הציון שופר בדיעבד.
טענה נוספת שאלסטום מעלה, שההצעה הזוכה "תכסיסנית". מאחר ולא עמדה בתנאים מראש, היא כללה פרשנות שונה לדרישות המכרז עד רמה של סטייה מהתקן האירופי. אלסטום מציינת עוד כי בתחילת השנה פנתה לחברת נת"ע (נתיבי תץחבורה עירוניים), האמונה על הקמת מערך הרכבת הקלה, כדי לקבל את כל המסמכים והפרוטוקולים שהובילו לזכיית הסינים, אולם לתדהמתה גילתה כי אלו לא קיימים.
כתב התביעה כולל בתוכו את חשיפת "כלכליסט" על קיומו כאמור של דו"ח סודי שהוזמן ונגנז על ידי משרדי האוצר והתחבורה, שמצביע לכאורה על סדרת כשלים בניהול המכרז. החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו היא שהזמינה את הדו"ח.
במידה ויחליט בית המשפט המחוזי לקבל את העתירה, תצטרך נת"ע לצאת במכרז חדש - מהלך שעלול לדחות את מועד הפתיחה של הקו הראשון, שעתיד לפעול בדצמבר 2021. חברת אלסטום מיוצגת על ידי עוה"ד ישראל לשם, גיורא אונגר ומיטל ויצמן ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל.
נת"ע בתגובה: "כפי שלא ניהלנו את הליכי עתירתה הקודמת של חברת אלסטום מעל דפי העיתון , עתירה שכאמור נדחתה ע"י בית המשפט , כך ננהג גם הפעם ונגיב על טענותיה בבית המשפט כמקובל"