שתף קטע נבחר

מי אשם בכך שהדירה לא נמסרה בזמן?

בשנים האחרונות יותר ויותר יזמים וקבלנים רושמים איחורים בזמן המסירה של דירות. לטענת הקבלנים, הסיבה המרכזית היא מחסור כבד בכוח אדם בענף הבנייה, אולם מתברר שגורמים נוספים מעמיקים את חומרת הבעיה

בשיתוף קבוצת חברות הבנייה מנרב

 

בשנים האחרונות יותר ויותר יזמים אינם עומדים בתאריכי היעד של מסירת הדירות כפי שנקבעו בעת חתימת החוזה עם הרוכש. הסיבה המרכזית, כך לפחות טוענים הקבלנים, היא מחסור של כ-20,000 עובדים מיומנים בענף הבנייה. עם זאת, יש לטענתם לא מעט גורמים נוספים המשפיעים על לוחות הזמנים של בניית דירות למגורים.

 

מזג האוויר

על פי נתונים של מכון המחקר צפנת שירותי מידע איכותי, קיים מתאם ברור בין מספר ימי הגשם בשנה לבין התארכות משך הבנייה הממוצע באותה שנה בעיר תל אביב, שכן עבודות החפירה והשלד מושפעות מאד משינויים לרעה במזג האוויר. ימי גשם מרובים ונשיבת רוח חזקה לאורך שעות או ימים רבים, אינה מאפשרת ביצוע עבודות גובה על פיגומים, הנפה, מעטפת חיצונית ועוד. עבודה במזג אוויר קיצוני מורידה את רמת הבטיחות של העובדים והסתיימה לא פעם באסונות כמו התמוטטות מנופי צריח ונפילת עובדים מפיגומים.

 

בשנת 2013, בה נרשם המספר הנמוך ביותר של ימי גשם באזור תל אביב בשנים האחרונות (31 ימים), חלה ירידה של 5 חודשים במשך הזמן הממוצע לבניית דירה לעומת השנה הקודמת. הממוצע הארצי למשך בניית דירות בתקופה זו עמד על 3 חודשים.

בנייה בתל אביב (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
בנייה בתל אביב(צילום: Gettyimages)
 

בשנת 2014, עלה מספר ימי הגשם ל-45 - עלייה של 50% לעומת 2013. במקביל נרשמה התארכות של 3.5 חודשים של משך הבנייה באזור תל אביב. בממוצע הארצי חלה עליה מתונה יותר של התמשכות הבנייה.

 

זמינות חומרי גלם והמתנת אניות בנמלים

בשנים 2013-2014 ניתן לראות מתאם בין העלייה הדרסטית במשך השהייה הממוצע של אניות בנמלים, לבין התארכות משך הבנייה הממוצע של דירות בישראל, ובמיוחד באזור תל אביב.

 

למעלה מ-95% מהמוצרים המיובאים לישראל מגיעים בדרך הים ולכן כל שיבוש בעבודה השוטפת של נמלי ישראל עלול להשפיע על זמינות חומרי הגלם לענף הבנייה. ללא הספקה זמינה של מוצרים אלה לא ניתן להתקדם ולהשלים את העבודות.

 

בשנים האחרונות חלו שיבושים והשבתות רבות בנמלי חיפה ואשדוד, באופן שהתבטא בהתארכות התור התפעולי בכניסה לנמלים. ככל שמשך זמן השהייה של אונייה בנמלים עלה, כך גם נרשמו עיכובים בהגעת חומרי גלם לבנייה לאתרי העבודות.

 

נתוני מדידת משך ההמתנה הממוצע בנמלים של רשות הספנות במשרד התחבורה מגלים כי בשנת 2013 חלה עלייה של כ-300% במשך השהייה של אנייה בנמל ועליה נוספת של 23% בשנת 2014, לעומת השנה שקדמה לה.

 

תעבורה בכבישים

לעומס בדרכים השפעה ישירה על קצב הבנייה בעיר תל אביב, ביחס לשאר חלקי הארץ, שכן הגעה בזמן של חומרי גלם, כלים הנדסיים, כוח אדם וכיוצא בזה לאתרי הבנייה, הכרחית להתקדמות השוטפת של העבודות על מנת להשלימן במועד. מטרופולין תל אביב, שנהנה מאחוזי הביקוש הגבוהים ביותר לדירות, לוקה בעומס תחבורתי כבד אשר משפיע על מהירות הגעת ההספקה לאתרי הבנייה.

 

שלושה כבישי הגישה המרכזיים לאזור המטרופוליני של תל אביב ולתוכה – כבישים 1, 2, 4 ו-20 נחשבים לכבישים העמוסים ביותר בישראל. עומס זה הוא בעל השפעה ישירה גם על קצב הבנייה בתל אביב.

 

עבודות תשתית מתמשכות

בשנים האחרונות בוצעו ומבוצעות באזור מטרופולין תל אביב עבודות תשתית משמעותיות, כגון הנחת קווי מים וביוב, חפירות הרכבת הקלה, שינוי נתיבי התנועה בצירים מרכזיים ועוד. העבודות והשינויים בתנועה גרמו לשינוי מוחלט בדפוסי התנועה באזורים נרחבים בגוש דן המושפעים מהתנועה לתל אביב.

 

דרישות תכנון ייחודיות לתל אביב

תקן מקומות החנייה לבנייני מגורים בתל אביב הוא הגבוה ביותר בישראל. עקב מחיר הקרקע בתל אביב, שהוא מהגבוהים במדינה וכן הצפיפות הגבוהה של בניינים בעיר, נדרשים קבלנים המקימים בניינים רבי יחידות דיור להקים חניונים תת קרקעיים עמוקים יותר, מאשר בכל הערים האחרות במדינה.

 

דרישה זו מעלה את משך הזמן של עבודות החפירה והקמת החלקים התת-קרקעיים של בניינים למגורים, ובהכרח גם מאריכה את משך הבנייה, ביחס לממוצע הארצי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים