זה מה שחושבים עלינו בפולין: ישראל תוקפנית ודתית
סקר שהזמינה שגרירות ישראל בוורשה חשף ממצאים מדאיגים: 21% מהנשאלים הזכירו מלחמות, מהומות וקונפליקטים כדבר הראשון שמתקשר עם ישראל. 83% ציינו כי ישראל היא מדינה מאוד דתית או דתית. השגרירה: "התוצאות לא מצביעות על עוינות או מקובעות, אלא בעיקר על בּוּרוּת"
מדמיינים את ישראל כמעין עיירה יהודית במזרח אירופה לפני מלחמת העולם השנייה , טוענים שמדובר במדינה מסוכנת ותוקפנית, וסבורים שלא מדובר במדינה דמוקרטית. סקר דעת קהל שנערך בקרב אזרחי פולין, המדינה השישית בגודלה באירופה, העלה ממצאים מדאיגים ביותר בכל הקשור להתייחסות תושבי המדינה המזרח אירופית לישראל.
בסקר, שהוזמן על ידי שגרירות ישראל בוורשה, עלה כי רק 13 אחוזים מהפולנים מגדירים את עצמם ככאלה שיודעים הרבה על ישראל, רק תשעה אחוזים פגשו ישראלי ול-23 אחוזים אין כל אסוציאציה שעולה בהקשר של ישראל. מדובר בסקר ראשון מסוגו שהזמינה השגרירות מאז חידוש היחסים בין שתי המדינות ב-1990.
21 אחוזים מהנשאלים הזכירו מלחמות, מהומות וקונפליקטים כדבר הראשון שמתקשר עם ישראל, 10 אחוזים חשבו מיד בסוגיה זאת על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ו-23 אחוזים לא ידעו להגיד דבר על ישראל. בתשובה ישירה ציינו רק 21 אחוזים כי הם חושבים על ישראל כעל מדינה בטוחה.
עוד עלה בסקר כי 83 אחוזים מהפולנים חושבים שישראל היא מדינה מאוד דתית או דתית. שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, אמרה בהקשר זה כי "לפני הנתון הזה, הפולנים מדמיינים את ישראל כמעין שטעטל דתי מוגדל".
רק 43 אחוזים מהמשתתפים בסקר תפשו את ישראל כמודרנית ו-29 אחוזים כמדינה סובלנית. רוב הפולנים לא חושבים שלישראל יש ערכים משותפים עמם או שמדובר במדינה דמוקרטית, 49 אחוזים ציינו כי ישראל היא
מדינה תוקפנית.
השגרירה אזרי אמרה כי תוצאות הסקר מחייבות את ישראל "לחישוב מסלול מחדש" ו"להשקעה תקציבית מרוכזת". לדבריה, "לרמת הידע הנמוכה של הפולנים יש גם יתרונות ממשיים. הדעות של הפולנים אינן מושרשות ועל כן מאוד קלות לשינוי. התוצאות לא מצביעות על מקובעות או על עוינות, הן מציינות בעיקר בורות. בבורות לא כל כך קשה להילחם, צריך רק להשקיע את המשאבים הדרושים".
אזרי אמרה עוד כי "כל סרטון שהסוקרים הראו לחברי קבוצות המיקוד שינה את עמדתם לטובה. ישראל פועלת בפולין החדשה זה יותר מ-25 שנה. מסרינו הבסיסיים שמציירים מדינה דמוקרטית ומתקדמת אינם עוברים, על אף פעילות לא מועטה בתחומים רלוונטיים שונים. הסקר מאשש את הנחת העבודה שיש להתמקד בפעילות בתחום החדשנות ובפעילות בקרב הצעירים. אין ספק שעלינו להסיק את המסקנות המתבקשות ולקיים כאן קמפיין יחסי ציבור מתמשך בסיוע של חברת פרסום מקצועית שיתמקד במדיה החדשה, בקהל צעיר ובנושאי חדשנות ולייף סטייל".