השמינו בשביל התפקיד: תחפושות בקולנוע
מייק מאיירס נגעל מחליפת השומן שלו ב"אוסטין פאוורס", ג'ון טרבולטה הפך לאישה קצת מופקרת ב"היירספריי" ומה גרם לאצבע של קינג קונג להישבר? לקראת פורים - מועדון הסרט המופרע עם תפקידים וסרטים שהצריכו הרבה צבע
בקולנוע הבעיה הזו לא קיימת. שמו של השחקן מופיע על הפוסטר, וככל שהתחפושת רחוקה יותר מהמציאות - כך גדלה ההתפעלות וגם הסיכוי לקבל אוסקר על איפור. לכבוד החג שיחול בשבוע הבא, נקדיש כתבה זו לשחקנים שהצליחו להיעלם בתוך תחפושות וחליפות שומן, ומועדוני הסרט המופרע ברחבי הארץ יתעסקו בשלל נושאים - מהחבובות, דרך האחים כהן ועד ז'אק טאטי, כי הקרנת סרטי קומדיה לחג פורים, הוא כמו הופעות של זמרים ליום העצמאות. מוכנים? יוצאים לדרך.
אדי מרפי – "הפרופסור המטורף"
כילד, אדי מרפי היה מעריץ סרטים כמו "כוכב הקופים", "הגיבן מנוטרדם", "זאב אמריקני". המשותף להם הוא שהכוכב הראשי מוסתר מתחת להמון הלבשה ואיפור. בוקר אחד ראה בטלוויזיה תוכנית על דיאטות, שבה שודר סרט אנימציה של גוף שמן מרזה במהירות. "זה רעיון לסרט", הוא אמר לעצמו, וחיבר בין הקומדיה של ג'רי לואיס "הפרופסור המטורף" לתוכנית הבוקר שצפה בה. התוצאה: סרט בו אדם גדול ממדים הופך לרזה.
כדי להפוך את מרפי לשמן, נדרשו 6 שעות איפור והלבשת חליפת שומן לפני כל יום צילום. אמן האיפור זוכה האוסקר ריק בייקר השתמש במסכת לטקס כדי להוסיף לו סנטרים ולחיים. את התחפושת עצמה מילאו במים, וכשמרפי לבש את החליפה בפעם הראשונה, הוא לקח אותה לסיבוב ברחוב וסיכם את החוויה: "לא רק שאנשים לא זיהו אותי, הם פשוט לא הסתכלו לכיווני. חציתי את הכביש ואף אחד לא רצה ליצור קשר עין איתי. הייתי גדול מאי פעם, והרגשתי בלתי נראה".
בסרט משתתף הסטנדאפיסט דייב צ'אפל. מרפי בא אליו מחופש ואמר : "שמע, אתה מצחיק מאוד". צ'אפל אמר לו "תודה, ביי" והלך. האיש השמן חיכה וחיכה עד שצ'אפל עצר, הסתובב ושאל: "אדי?"
טרי ג'ונס – "טעם החיים"
אחד המערכונים המגעילים ביותר של חבורת מונטי פייתון הוא על מר קרוסוט, איש שמן במיוחד שנכנס למסעדה כדי לאכול את כל מה שיש בה. בניגוד לחליפות השומן המקובלות, הפייתונים השתמשו בבלון ענק מלא בהליום שנופח לתוך חוטי ברזל. הלחיים האדירות היו מלאות בספוגים. כשטרי ג'ונס הוריד את החליפה, הוא נותר בתחתונים ועם פנים ענקיות, ואמר שהרגיש כמו טעות של הטבע.
למי שרוצה להתחפש למר קרוסוט - את הבטן הענקית תוכלו לנייד בעזרת גלגלים, כפי שאפשר לראות בסצנה הזו שירדה בעריכה:
ג'ון טרבולטה - "היירספריי"
ג'ון טרבולטה, חתיך ורקדן בעברו, הפך לגברת עדנה טרנבלד בסרט "היירספריי" (2007). הוא רצה שהתחפושת תיראה טבעית ככל האפשר, ולשם כך כיסה את פניו במסכת סיליקון, ואת הישבן והירכיים בספוגים.
"כל גבר או אישה על סט הצילומים רצו להרגיש את הציצים והתחת שלי. ואני, אם לדבר בכנות, הייתי מופקרת ואמרתי להם, קדימה משמשמו אותי. הייתי אישה בעייתית וזה לימד אותי המון על כמה כוח יש לנשים", סיפר.
גולדי הון – "המוות יאה לה"
בקומדיה "המוות יאה לה" בבימויו של רוברט זמקיס, מריל סטריפ גונבת את מגולדי הון את ארוסה, ברוס ויליס. הון עוברת התמוטטות עצבים ובמשך שבע שנים מזניחה את עצמה ועולה במשקל. הפנים, הצוואר והזרועות שלה כוסו לשם כך בספוגים והסצנה שמציגה אותה בממדיה החדשים נפתחה בתקריב תחת אמנותי. זמקיס, שידוע באהבתו לטכנולוגיות קולנועיות חדישות (ע"ע "בחזרה לעתיד" ו"מי הפליל את רוג'ר ראביט") השתמש בג'ל מיוחד שאמור היה לייצר קפיציות טבעית לישבן הגדול. הון אמרה שהרגישה יפה וטבעית גם כשהכפילה את עצמה.
ככה זה נראה:
רובין ויליאמס – "גברת דאוטפייר"
רובין ויליאמס הכיר מקרוב את העלילה של הסרט. לאחר שהתגרש מאשתו, ניסה לעזור לילדיו להתגבר על הנושא, ומצא ספר בשם "גברת דאוטפייר" על אב שמתחפש לאשה כדי לפגוש את ילדיו.
כשכיכב בסרט שמבוסס על אותו ספר, הוא נכנס לחליפה שהפכה אותו לאישה בריטית מהוגנת בשנות ה-60 לחייה. ויליאמס חשש שהתחפושת לא אמינה מספיק, ולכן הודיע שהוא לוקח אותה לנסיעת מבחן ויצא איתה לשופינג.
זה הצליח מעבר לציפיות. השיא היה כשנכנס לחנות אביזרי מין, והחל לשאול שאלות שהביכו את המוכרים. הוא התנהג כאילו הוא לא מודע לאביזרי המין שמפוזרים סביבו, הרים פריט ושאל למה הבלנדר הזה מסתובב עקום ואם אפשר להשיג אותו בעוד צבעים. רק אחרי עינוי איטי של המוכרים קילף מעצמו את המסכה והזדהה כרובין ויליאמס.
מייק מאיירס – "אוסטין פאוורס"
מאיירס אוהב להתחפש, הוא עושה את זה בחן בריטי מסוגנן, עד שמגיעים ל"פאטבאסטרד" מאוסטין פאוורס, ואז החן הולך לעזאזל:
תמונות של מתאבקי סומו היוו השראה לדמות מזיעה מפליצה וסקוטית זו. מה ששימח את מאיירס הוא שהחליפה היתה מלאה במים, וכדי לקרר את עצמו במהלך הצילומים הוא נפנף בשדיים הגבריים שלו. הוא אמר שזו היתה אחת החוויות המגעילות בחייו כי הזיע בתוך החליפה והריח כמו פילטר של מערכת ביוב ששוקלת 150 קילו. השיער שהודבק לתחפושת הביא אותה לרמה חדשה של ריאליסטיות, או גועל נפש, הזול מביניהם.
הסבא של קיפי
ב-1969 המציא ג'ים הנסון סוג חדש של בובה. עד אז הוא היה עסוק בלהפוך מריונטות לא כל כך טלוויזיוניות לבובות כפפה עם הבעות ורגשות. אחרי שזה עבד, הוא החליט ליצור חליפת גוף בובתית ענקית, שהופכת את מי שגר בתוכה לציפור צהובה ענקית. במהלך הניסיונות הבובה נתקלה בדברים, ולכן הוסיפו לחליפה מוניטור אלחוטי שחיבר אותה למצלמות האולפן. כך נולד ביג בירד, הסבא של קיפי בן קיפוד הישראלי.
בקטע הזה מדגים קרול ספיני, שחי חלק ניכר מחייו בתוך הציפור הצהובה, את התפקיד שליווה אותו 40 שנה:
20 אנשים בתוך קוף אחד
נסיים בדמות המכנית הגדולה ביותר בעולם, קינג קונג (1976). אדם אחד לא יספיק כדי למלא חליפה של שלושה וחצי טון של אלומיניום וגומי - 20 מפעילים ועשרות קילומטרים של כבלים נדרשו כדי להניע את הקוף, שעלותו היתה 1.7 מיליון דולר.
כשסיימו את בניית היד של קונג, שהיתה אמורה להרים באוויר את השחקנית ג'סיקה לאנג, הזמינו את מפיק הסרט לבדוק ולהתרשם. היד התקרבה אליו, המפיק חייך ואז החיוך נמחק כי לאט לאט האצבע האמצעית התרוממה כדי לעשות לו תנועה גסה של ***. ואז נשמע "קנאק". המנגנון נשבר והאצבע המשולשת נשארה תקועהבאוויר במשך שבוע עד העסק תוקן.
אז למשקיענים בתחפושות נייעץ, כל עוד השם שלכם לא מופיע על פוסטר, להשאיר חרכים שיאפשרו לאנשים לזהות אתכם או שנגיד "אמרתי לך" במוצאי החג. חג שמייח ומצחיק.
טום קרוז בריקוד מטופש מדגים איך התחפש טוב מדי ב"רעם טרופי"
אלון גור אריה הוא במאי, תסריטאי ומרצה ב"מועדון הסרט המופרע " ברחבי הארץ.
"ערב החבובות הגדול" לפורים ייערך בטוקהאוס, נמל ת"א, ביום ד', 23.3.
ערב "האחים כהן והשטיח של ביג ליבובסקי" ייערך בליאו בלומס במוצ"ש, 26.3,
אירוע "ז'אק טאטי" במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי, ייערך בסינמטק ת"א
בשבת, 23.3 ובסינמטק ירושלים ביום ד', 30.3, ואחריו תוקרן הקומדיה זוכת האוסקר "זה הדוד שלי".
מפגש "שחקנים מחופשים בקולנוע" לילדים ולכל המשפחה ייערך בסינמטק ירושלים בשבת, 19.3, ובסינמטק ת"א בשבת, 26.3, עם הקרנת הסרט "הארי פוטר ואבן החכמים".
"יום הולדת לחבובות" לילדים ולכל המשפחה ייערך בסינמטק ת"א ביום ה', 24.3, עם הקרנת הסרט "החבובות".
ערב דאבל זולנדר עם הקרנת שני הסרטים ייערך בסינמטק חולון ביום ג', 22.3.