התקלה בפלאפון: "נבחן פיצוי בהמשך"
מאות אלפי לקוחות פלאפון סבלו שעות ארוכות מתקלה ממושכת. במועצה לצרכנות מסבירים: "החוק מעניק חסינות לחברות תקשורת מפני תקלות המוניות - על מנת שתוסר החסינות יש להוכיח כי התקלה אירעה עקב פעולה מכוונת או עקב רשלנות חמורה". מנכ"ל פלאפון במסיבת עיתונאים הערב: "נבחן פיצוי בהמשך"
התקלה ברשת הסלולר של פלאפון שהחלה בשעות הבוקר (ב') ונמשכה שעות ארוכות, מנעה ממאות אלפי לקוחות, מתוך 2.6 מיליון לקוחות החברה, לקיים שיחות טלפון, לשלוח מסרונים או לגלוש באינטרנט. התקלה הארצית ברשת פגעה גם בלקוחות חברת הסלולר רמי לוי, המשתמשת ברשת של פלאפון. בשעות הצהריים הודיעה החברה כי התקלה תוקנה עבור מרבית הלקוחות. רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, אמר במסיבת עיתונאים הערב כי "ברור לי שתקלה כזו מחייבת פיצוי שנבחן אותו בהמשך".
צפו במסיבת העיתונאים שערכה החברה הערב:
בגלל שריפה: תקלה ארצית בחברת פלאפון
התקלה בסלקום ובגולן הסתיימה. מה הפיצוי?
פיצוי על התקלה? בסלקום ממתינים לתחקיר
מהחברה נמסר הבוקר, כי התקלה נגרמה בעקבות שריפה שפרצה בארון החשמל באחד ממתגי החברה בקרית אריה, פתח תקוה. השריפה כובתה על ידי מערכות החברה, ללא נפגעים. הסיבה לתקלה מהותית לשאלת הפיצוי, כיוון שחברות התקשורת זוכות לחסינות בחוק במקרים של תקלות המוניות - אלא אם הסיבה היא פעולה מכוונת או רשלנות חמורה.
במועצה לצרכנות טוענים, כי מוקדם עדיין לקבוע בשאלת אחריות החברות לפצות, כל עוד הרקע לתקלה עדיין אינו ברור, וגם לא מימדיה. במועצה מסבירים, כי אחריות החברה מתבררת רק לאחר בדיקת משרד התקשורת, אשר קובעת מה היה סוג התקלה.
במועצה מציינים, כי "במקרה של תקלה המונית ברשת סלולר, עומדות לחברות הגנות וחסינות מפני תביעות בהתאם להוראת סעיפים 40 ו- 41 לחוק התקשורת". הוראות אלה קובעות בין השאר, כי "בעל רישיון שהוענקה לו על פי סעיף 4(ו) חסינות לעניין סעיף זה... עובדיו וכל הבאים מטעמו, לא ישאו באחריות בנזיקין אלא - (1) לנזק ישיר שנגרם עקב הגבלת שירות בזק או הפסקתו; (2) לנזק הנובע מפעולה מכוונת או מרשלנות חמורה של בעל החסינות, עובדיו או הבאים מטעמו".
לפי המועצה לצרכנות, "על מנת שתוסר החסינות המוקנית למשיבות מכוח הוראות אלה, יש להוכיח כי התקלה אירעה עקב פעולה מכוונת או עקב רשלנות חמורה של המשיבות. במקרה הנוכחי אין כל מידע בדבר מקור התקלה וקיימת סבירות גבוהה שהתקלה לא נובעת מפעולה מכוונת של חברת הסלולר או רשלנות חמורה ומשרד התקשורת הוא הגורם המוסמך לבצע את הבדיקות הדרושות לעניין זה".
עם זאת נזכיר כי בדיון שנערך לפני כשנתיים בכנסת בעקבות תקלה המונית שאירעה ברשת סלקום, אמרה עו"ד אביטל פריזמנט, מהמועצה הישראלית לצרכנות: "תקלה טכנית ברשת היא לא כוח עליון. הלקוחות מצפים מהחברה לשירות קבוע ועקבי, ואם אין שירות כזה - עליה לתת פיצוי".
ממשרד התקשורת נמסר: "בשלב זה מהנדסי משרד התקשורת מלווים את צוותי פלאפון בתיקון התקלה. לאחר סיומה יערך תחקיר מפורט יותר בנוגע לאירוע ולתוצאותיו".
מפלאפון נמסר, כי בשלב זה החברה מתעסקת בפתרון התקלה ומוקדם עדיין להתעסק בסוגייה זו.