שתף קטע נבחר

נתקעתם בחו"ל בגלל פיגוע? דעו זכויותיכם

עוכבתם במשך שעות בשדה התעופה או שטיסתכם בוטלה בגלל פיגוע או התראה על מטען חבלה? חשוב שתדעו מה אתם זכאים לקבל מחברות התעופה, מה מומלץ לעשות אם נאלצתם לשאת בהוצאות כספיות, ובאילו מקרים תהיו זכאים להחזר של כרטיס הטיסה או פיצוי כספי? עו"ד לענייני תיירות ותעופה אהוד פאי עם כל התשובות

מתקפת הטרור בבריסל, שמגיעה ימים ספורים בלבד אחרי זו באיסטנבול, מעלה מחדש לא מעט שאלות לגבי זכויות נוסעים הנקלעים לזירות טרור או שטיסותיהם המתוכננות מבוטלות או מעוכבות בגלל המצב הביטחוני. הנה כמה נקודות ותשובות לשאלות החשובות בעניין.

 

אילו הטבות על חברות התעופה לספק לנו?

בשנת 2012 חוקק בישראל חוק שירותי תעופה שנועד בין היתר "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם" (מדברי ההסבר להצעת החוק). חוק זה הידוע גם בכינויו חוק טיבי, חל על כל טיסה הממריאה מישראל או אליה, לרבות טיסות עם עצירות ביניים (קונקשן), ולגבי כל סוגי הטיסות (לרבות טיסות שכר או לואו-קוסט).

דעו זכויותיכם (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
דעו זכויותיכם(צילום: דני שדה)
 

במסגרת החוק נקבע בין היתר כי במקרים של עיכוב בהמראת הטיסה או ביטולה, על חברות התעופה להעניק לנוסעים שירותי סיוע ללא תשלום, בהתאם לזמן המתנתם. כך למשל, במידה והמראת הטיסה המריאה באיחור של שעתיים ומעלה, זכאים הנוסעים לקבל בחינם מחברות התעופה - מזון, משקאות ושירותי תקשורת הכוללים שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה באמצעות פקס או דואר אלקטרוני.

 

טרור בלב אירופה

טרור בלב אירופה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

במקרים של איחור בהמראת הטיסה של יותר מחמש שעות, ובמידה וההמתנה לטיסה כרוכה בשהייה של לילה או יותר, על חברות התעופה לספק לנוסעים גם אירוח במלון ושירותי הסעה מהשדה למלון וחזרה. בנוסף, במקרים כאלה, רשאים הנוסעים לבקש לבטל את כרטיסי הטיסה ולקבל חזרה את התמורה ששולמה על ידם עבורם או לקבל כרטיס לטיסה חלופית במועד המוקדם ביותר שניתן. במידה והחלטתם לבטל את הטיסה, תהיו זכאים לקבל החזר כספי בתוך 21 יום ממועד דרישתכם בכתב לחברת התעופה.

 

האם אתם זכאים לפיצוי כספי?

במסגרת חוק שירותי תעופה נקבע כי במקרים בהם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של יותר משמונה שעות, זכאים הנוסעים לקבל מחברות התעופה פיצוי כספי ששיעורו נע בין 1,290 שקל ליעדים קרובים לבין 3,100 שקל ליעדים רחוקים, בתוך 45 ימים ממועד דרישתם בכתב.

עם זאת, במידה וחברות התעופה מוכיחות כי ביטול הטיסה או עיכובה נגרמו בין היתר "בשל נסיבות מיוחדות" שלא היו בשליטתן ולא היו יכולות למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן נסיבות, הן תהיינה פטורות מתשלום הפיצוי הכספי. כלומר, במידה והטיסה בוטלה בגלל מצב בטחוני פתאומי אשר בעקבותיו בוטלו או עוכבו טיסות, תהיינה חברות התעופה פטורות מתשלום הפיצוי הכספי לנוסעים.

 

האם זכאים לקבל החזר הוצאות?

חשוב לציין כי גם במקרים בהם חברות התעופה פטורות מתשלום פיצוי כספי עקב ביטול טיסה, עדיין חלה עליהן חובה לספק בחינם לנוסעים את שאר ההטבות בהתאם לזמן ההמתנה לטיסה. כלומר, נוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו בשל מצב בטחוני, עדין זכאים לקבל מחברות התעופה לינה במלון עד למועד המראת הטיסה בפועל, הסעות משדה התעופה אל בית המלון וחזרה, מזון ושתיה ועוד.

 

במידה ונאלצתם לשלם על חשבונכם הוצאות אלה, תהיו רשאים לדרוש החזר מחברות התעופה. עם זאת, חשוב לשמור קבלות של כל הוצאה כזו, וכמובן שמדובר בהוצאות מחייה בסיסיות, ולכן יש לקחת בחשבון שלא ניתן יהיה לקבל החזר על מלון יוקרתי או על ארוחה במסעדת גורמה.

 

  • הכותב, אהוד פאי , הנו עו"ד לענייני תיירות ותעופה

  • אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
הטיסה בוטלה. מה מגיע לי?
צילום: דני שדה
עו"ד אהוד פאי
מומלצים