האם האמוניה של ישראל תאוחסן בספינה בלב ים?
גורם במשרד להגנת הסביבה הסביר כי במשרד בודקים חלופות נוספות למקרה שההצעות להקמת מפעל אמוניה בנגב לא יהיו ישימות. "מאוד לא כלכלי להקים מפעל אמוניה בישראל. זה סיכון גבוה מאוד", אמר הגורם
חסן נסראללה מאיים לפגוע במיכל האמוניה שבמפרץ חיפה ובמשרד להגנת הסביבה מנסים למצוא פתרונות יצירתיים להעברת המיכל, שפגיעה או דליפה ממנו תסכן את חיי תושבי חיפה והקריות. עכשיו בודקים במשרד אופציה להעביר את האמוניה לאוניה שתעגון כ-8 ק"מ מחופי ישראל או הובלת האמוניה במיכלים מיוחדים ובכמויות קטנות על פי דרישה, היישר למפעלים. כך פורסם הערב (יום ד') בערוץ 2.
כבר שנים מתריעים תושבי חיפה והקריות מפני הסכנות הנובעות ממיכל האמוניה במפרץ חיפה. באמצע השנה שעברה הודיעו במשרד להגנת הסביבה על המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום. כחודש מכניסתו לתפקיד הכריז השר להגנת הסביבה אבי גבאי יחד עם שר האוצר משה כחלון, על פרסום השלב השני של המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום.
בהצהרה משותפת שערכו השרים סמוך למיכל האמוניה בחיפה, הם הודיעו על העברת המכרז לחברות המתחרות ועל הקמת המפעל בדרום שייצר רק את כמות האמוניה הדרושה למשק. הקמתו של המפעל הייתה מאפשרת את סגירת מיכל האמוניה הפועל כיום במפרץ חיפה ומאחסן עד 12,000 טון של אמוניה המוגדרת כחומר מסוכן.
אלא שהמכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום מדשדש. "אנחנו בודקים חלופות נוספות למקרה וההצעות שנקבל לא ישימות. סיכויי ההצלחה של המכרז הם לא גבוהים", הסביר ל-ynet גורם במשרד להגנת הסביבה. "מאוד לא כלכלי להקים מפעל אמוניה בישראל. זה סיכון מאוד גבוה".
יחד עם מחירי הגז הגבוהים בארץ הדבר יוצר מצב שבו לא כדאי כלכלית להשקיע במפעל. מהסיבות הללו החלו במשרד להגנת הסביבה בשבועות האחרונים לגשש אחר פיתרונות אחרים. במשרד מקווים לקבל החלטה בנושא תוך כשלושה שבועות.
לא ברור מדוע עד עתה נמנעו במשרד מלבחון את החלופות הללו לאורך השנים. "אם נדע שהחלופות לא ישימות נעשה כל מה שצריך לעשות כדי שהמכרז יצליח", אמרו גורמים במשרד.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אנחנו ממשיכים לקדם את המכרז להקמת מפעל ובמקביל מחפשים חלופות שייתנו וודאות גבוהה ליישום ויאפשרו לסגור את מיכל האמוניה בטווח קצר".