בקרוב: רפורמה בשירות הדלקן - ויש פירצה
מערכת חדשה של דלקן מציעה שירות תדלוק בכל החברות ברחבי המדינה. מעת יישומה, האזרחים לא יחוייבו בתידלוק בתחנה של חברה ספציפית. הבעיה, איגוד חברות הדלק טוען שהמערכת פרוצה לזיוף וחיקוי. משרד התשתיות בתגובה: "לצרכן הישראלי מגיעה תחרות וחופש בחירה. הכשל הינו בר פתרון בשלל אפשרויות".
מנהל הדלק והגז, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יצא ביוזמה חדשה - מערכת חדשה של דלקן כלל ארצי. תפקיד המערכת הוא שירות סליקה ותדלוק לכל הלקוחות בכל חברות הדלק בישראל, כך שהמנויים יוכלו למלא דלק בכל תחנה שיבחרו, ולא רק בתחנות המשתייכות לחברת הדלק אליה הם מנויים.
כתבות נוספות בערוץ כלכלה
מכרז תעש צפוי להתבטל סופית בימים הקרובים
חברת החשמל סיימה את 2015 ברווח של 223 מיליון שקל בנק ישראל: המונופול במשק החשמל ייחלש
לדוגמא, אם אתה מנוי בחברת פז למשל, ורוצה למלא בחברת סונול או כל חברה אחרת - תוכל לעשות זאת. מדובר בשיפור השירות ללקוחות, ועוזר בחיסכון בדלק וזמן. צפו בכתבה.
מנהל הדלק במשרד התשתיות הודיע כי חברות הדלק הודרכו להפעיל לפחות עמדה אחת בתחנות הדלקן בכל רחבי הארץ החל מה-1 באפריל 2016. עם הזמן המערכת תופץ לעמדות ותחנות תידלוק נוספות.
לכאורה, מדובר ביוזמה מבורכת שתשפר את חיי הנהגים, תחסוך את זמנם ותוזיל את מחיר הדלק. הבעיה, איגוד חברות הדלק טוען שהמערכת החדשה פרוצה לחלוטין לגנבות דלק.
במהלך מפגש עם נדב אריה, האקר וחוקר מערכות המידע, הוא הדגים לנו, מול המצלמה, כיצד ניתן לפרוץ למערכת, לעקוף את חסמי האבטחה ולגנוב דלק.
בעזרת ציוד אלקטרוני הכולל קופסא קטנה שנקנתה באתרי האינטרנט הסיניים בעלות של כמאתיים דולר, אנטנה מאולתרת ומחשב אישי, אריה פרץ למערכת הדלקן הכלל ארצית - ומילא דלק בחינם.
"אנחנו מחברים את המכשיר לאנטנה מאולתרת ומתחילים בשלב העתקת הזהות", אומר אריה ומצמיד את האנטנה תוצרת בית אל פתח תא הדלק של מכונית חונה בסמוך. למעשה, המכשיר המוצמד שואב ממנה את הזהות, כלומר את התג, של בעל הדלקן. עם התג המזויף אריה מגיע לתחנת דלק ומבצע פריצה למערכת
"בעזרת התג המזויף אנחנו גורמים למשאבה להאמין שאנחנו רכב אמיתי. היא תאתגר אותנו קצת, אבל לאחר מספר ניסיונות נלמד את הסוד ונקבל את המפתח לתדלוק. עכשיו כשיש לי את כל המידע הזה אני ניגש לתחנת דלק אחרת, מפעיל באמצעות המכשיר את המפתח המזויף ויכול להתחיל לתדלק".
אריה, בוגר יחידת העילית 8200 של חיל המודיעין, טוען כי הפריצה לדלקן לא מאוד פשוטה, אבל יש מידע זמין באינטרנט, ומי שמתעניין בתחום יכול לבצע את הפריצה במערכת החדשה ללא כל בעיה.
נציין כי בימים אלה דן בג"ץ, בראשותו של השופט יורם דנציגר, בעתירה שלא לחייב את חברות הדלק להתקין את מערכת התידלוק האוטומטי החדשה.
בעתירתן, איגוד חברות הנפט בישראל, ביחד עם כלל חברות הדלק, טוענות התובעות כי המערכת פרוצה, וניתן לעשות בה שימוש ביישומים רגישי-אבטחה, כגון חיוב בלתי חוקי והתקנת מערכת פגומה. בעקבות זאת, התובעות ולקוחותיהן נמצאות בסיכון חמור, וחושף אותן לתביעות.
עד מתן החלטה לעתירה, שהוגשה כנגד שר התשתיות, יובל שטייניץ, מנהל מינהל הדלק והגז, שר הכלכלה, בנימין נתניהו ומכון התקנים, בית המשפט דן בבקשה למתן צו הביניים, שימנע, לפחות לעת עתה, את ביצוע הרפורמה.
נזכיר, כי במצב הנוכחי, לקוחות המשתייכים לשירות דלקן, נהנים מאבטחת מקורות התשלום, עליה אחראיות חברות הדלק עצמן, ולא מינהל הדלק או משרד התשתיות.
פגם האבטחה, לכאורה, של המערכת החדשה, נתון לטיפולן של חברות הדלק, ולא הגופים הממשלתיים. מעבר לכך, גם בעתירה עצמה, המבקשות אינן מעבירות את הטיפול באבטחה למינהל הדלק, אלא דורשות בדחיית יישום הרפורמה.
ד"ר ערן טרומל, מומחה לאבטחת מידע מאוניברסיטת ת"א, בדק גם הוא את מערכת האבטחה וטוען כי "מדובר במערכת לא מאובטחת, המבוססת על רכיב חלש וישן. גם היצרן המליץ לא להשתמש במערכת הזאת לשימושים מהסוג המדובר".
ד"ר נימרוד קוזלובסקי, מומחה למשפט וטכנולוגיה, אומר "ברור לנו לחלוטין שברגע שהמידע זמין - נראה גל של הונאות. השאלה, האם אנחנו יכולים לסמוך על מנהל הדלק שאומר שהטכנולוגיה תדע להתמודד עם פריצות דומות. ברגע שיוצרים מערכת שכזו בכל תחנות הדלק בישראל, מבלי שתדע לזהות זיוף, מטבע הדברים, שאנחנו מזמינים הונאות".
תגובת מנהל הדלק והגז, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "הכשל הטכנולוגי עליו חברות הדלק מדברות הינו בר פתרון בשלל אפשרויות".
באשר לעתירה, משרד התשתיות מוסר כי "מכיוון שחברות הדלק אמורות כבר להיות ערוכות ליישום מהפכת הדלקן האוניברסלי, קיבל המשרד את הצעתו של השופט דנציגר לאפשר דיון סדור בעתירה.
"אנו מאמינים כי עמדת המדינה תתקבל, ועל כן לא יהיה כל עיכוב מהותי בישום המהפכה. לצרכן הישראלי מגיעה תחרות וחופש בחירה של ספקיו. המשרד מצפה כי חברות השיווק, למרות האינטרסים הכלכליים שלהן למניעת תחרות, ישתפו פעולה ויקדמו מערכות זיהוי ובקרה ויאפשרו את כניסת המערכת לשימוש לטובת אזרחי מדינת ישראל".
בהכנת הכתבה השתתפה לילך צור