דו"ח מבקר המדינה: ליקויים חמורים בעריכת תחקירים בצה"ל
השופט בדימוס יוסף שפירא חשף תמונת מצב מדאיגה באופן יישום הלקחים בצבא. המבקר מצא כי מפקדים זוטרים חסרים מיומנויות לעריכת תחקירים, ושקצינים בכירים לא מעורבים מספיק בבירור עובדות לצורך הסקת מסקנות. התוצאה: "תופעה נרחבת וחמורה של אירועים חוזרים בפעילויות מרכזיות"
הביקורת של משרד מבקר המדינה העלתה כי קיימות עדיין טענות בנוגע לליקויים בעריכת התחקיר, אשר העלו גורמים שונים הקשורים לביצוע תחקירים בתחומים שונים. בכלל זה מדובר במיומנויות לא מספקות של מפקדים זוטרים, בעיקר ברמות המחלקה והפלוגה, בכל הקשור לעריכת תחקירים, למעורבות לא מספקת של מפקדים בכירים יותר בעריכת תחקירים, ולקושי להצביע במסגרת התחקיר על הגורמים שעומדים בבסיס האירועים שתוחקרו.
כמו כן מצא המבקר כי בהוראה בנושא התחקיר ויישום הלקחים נקבעה האחריות של מחלקת היסטוריה שבחטיבת תוה"ד (תורה והדרכה) לריכוז כל התחקירים, תיעודם והנגשתם. נמצא כי מחלקת היסטוריה אינה עוסקת בכל ההיבטים הנוגעים לריכוז כל התחקירים, תיעודם והנגשתם, כפי שנקבע בהוראה האמורה. זאת למרות החשיבות הרבה שיש לנתונים אלה לצורך הפקת לקחים ולמניעת הישנות ליקויים שהעלו התחקירים.
לגבי אי-מניעה של אירועים חוזרים, המבקר כתב כי צה"ל נוקט ככלל פעילות נרחבת ליישם את הלקחים שנלמדו לשם שיפור ומניעת אירועים דומים בעתיד. בביקורת עלה כי חרף פעילות צה"ל בנושא, בתחומי הפעילות השונים שנבדקו מתקיימים מדי פעם בפעם אירועים דומים לאירועים שתוחקרו ושבעטיים כבר הופקו לקחים בעבר. במסגרת זאת התברר כי חוזרים על עצמם גם אירועים שהייתה להם תהודה רבה בצה"ל ובציבור, שהופקו ונלמדו מהם לקחים, ובכלל זה אירועים מרכזיים בתחום הבטיחות ואירועים בתחום פעילות ביטחון שוטף.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בקיומה של תרבות תחקור והפקת לקחים אבן יסוד בפעילותו, מתוך שאיפה למצוינות ושיפור מתמיד, אחריות, מקצועיות ושמירה על חיי החיילים וביטחונם. כפי שנמסר למשרד מבקר המדינה, טרם הביקורת ובמהלכה, ננקטו פעולות שונות על מנת לשפר את הפקת הלקחים באמצעות תחקירים ולהטמיע את הכללים החלים על עריכת תחקיר. באשר להפצת תחקירים לשם יישום הלקחים, בשנת 2015 הופץ 'נוהל פרסום תחקירים לטובת למידה בצה"ל' שנועד לאפשר הפקת לקחים תוך שמירה על חיסיון הפרטים שנמסרו בתחקירים. נוסיף כי באופן שוטף, תחקירי אירועים מבצעיים מוצגים לכל הרמות הרלוונטיות בצה"ל ולקחים מתחקירים מרכזיים מופצים לכל צה"ל. כאשר מדובר בתחקירים רחבי היקף, מתבצע תהליך שבסיומו מאושרת על ידי סגן הרמטכ"ל תוכנית עבודה להטמעת הלקחים. נציין כי בתום מערכת 'צוק איתן' הופצו כל התחקירים שנערכו לאגפים, לפיקודים ולזרועות במסגרת הליך סדור של הפקת לקחים".
הכשרה בעייתית במודיעין
בביקורת נבדק גם בית הספר למודיעין וכן הארגון וההדרכה בחיל המודיעין, שהם המרכיבים המרכזיים בבניין כוחו של החיל. בדו"ח נכתב כי נמצאו ליקויים, חלקם מהותיים, בתחומי ליבה של ההכשרה וההדרכה בחיל המודיעין. המבקר העיר כי הצטברות הליקויים שהתגלו מביאה לפגיעה ביכולתם של חיל המודיעין ושל גופי ההכשרה וההדרכה המרכזיים שלו למלא באופן מיטבי את ייעודם ואת תפקידם.
המבקר מצא כי זה שנים רבות לא קיימת "תורה בסיסית: מודיעין", שכתיבתה היא באחריות חטיבת התורה וההדרכה באגף המבצעים במטכ"ל, אשר אמורה להגדיר, בראייה המטכ"לית, את העקרונות הכלליים למענה המודיעיני
בראיית הגורם המבצעי. כתוצאה מפער זה, כתב המבקר, תורת היסוד והתורות התחומיות הקיימות, שכתיבתן היא באחריות אמ"ן, המהוות את הבסיס לתוכני ההכשרה וההדרכה, עלולות שלא לענות מיטבית על צורכי ההכשרה וההדרכה בראייה המטכ"לית.בנוסף מצא המבקר כי לחמישה מבין 12 הנושאים המרכזיים בחיל המודיעין אין תורה תחומית כתובה, סדורה ומעודכנת כנדרש. שלוש תורות תחומיות נוספות או חלקים מהן אינן מעודכנות זה שנים רבות. במצב זה, גורמי המטה של מפקדת קצין מודיעין ראשי ובית הספר למודיעין עצמו, שנדרשים לתורות אלו לצורך פיתוח ההכשרות ועדכונן, אינם מקבלים בצורה סדורה ומקיפה את התכנים התורתיים של מערכי אמ"ן השונים, הדרושים לצורך הכנת פעילויות ההכשרה וההדרכה בתחומים השונים בבית ספר למודיעין.
המבקר גם מעיר כי ענף ההדרכה החילי ובית הספר למודיעין אינם מעורבים בגיבוש התכנים המודיעיניים של כל הכשרות המודיעין בצה"ל כנדרש, למעט כמה קורסי פיקוד והכשרות בתחום מודיעין השדה. בכך, כתב המבקר, עלולים להיפגע תהליכי השילוביות הבין-זרועית וממשקי העבודה המשותפים המתקיימים בתחום המודיעיני ברמת המפקדות והיחידות.
תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מקדם בברכה את דו"ח המבקר, לומד את עיקריו ויפיק את הלקחים הנדרשים. אגף המודיעין מקבל את המלצות הדו"ח והחל בעבודתו לתיקון הליקויים השונים שהועלו. כמו כן, האגף גוזר את תורותיו, המודיעינית והתחומית, מהתורות המטכ"ליות, ואלו מנחות אותו ומגדירות בראייה מטכ"לית את היעדים להכשרת חייליו. בימים אלה פועל האגף לשיפור הפערים המוכרים בתחום זה. אגף המודיעין ימשיך בעבודתו לתיקונם מתוך עיקרון של עשייה מקצועית, תקנית ומשמעותית".