מגה: המחירים והמכירות עלו, אין קונה
הפסדי מגה הצטמצמו בחודש ההפעלה השני שלה במסגרת הקפאת ההליכים, והרשת תגיע לאיזון תזרימי ואפילו לרווח - כך טוענים נאמני הרשת בדו"ח שהגישו לבית-המשפט. ברשת העלו מחירים מה שתרם לעלייה במכירות
"מכירות רשת מגה עלו בחודש ההפעלה השני, ל-200-195 מיליון שקל, לעומת מחזור מכירות של 188 מיליון שקל בחודש ההפעלה הראשון", כך מסרו שלושת נאמני מגה לבית-המשפט היום (ב').
בוטל המכרז לרכישת מגה, המתמודדים זעמו
ברשת העלו לאחרונה מחירים של מוצרים שונים, ולפי הדו"ח יש "שיפור במרווח הסחר וברווח הגולמי". עוד צוין, כי נרשם "צמצום עלויות תפעול שונות וכן צמצום בעלויות המטה והמרכז הלוגיסטי".
עוד נטען בדו"ח כי הגרעון התזרימי של הרשת ירד כבר לכ-7 מיליון שקל, לעומת גרעון תזרימי של כ- 9 מיליון שקל בחודש ההפעלה הראשון, ולעומת הפסד של עשרות מיליוני שקלים לחודש לפני ההקפאה. מכירותיה של מגה מתחילת חודש ההפעלה השלישי הן בקצב שבועי של 48 מיליון שקל, המשקף מחזור חודשי של למעלה מ-200 מיליון שקל.
"במחזור מכירות כזה ובהתבסס על מודל העלויות הקיים במגה, ובהנחה של המשך ההתייעלות בעלויות התפעול והמטה ומחזור הכנסות של כ-50 מיליון שקל לשבוע, תגיע החברה לאיזון ואף לרווח בתוך תקופה קצרה", כתבו הנאמנים. כל זאת במסגרת כוונתם להוכיח כי הרשת חיה ובועטת במטרה למכרה כעסק חי וכמקשה אחת.
אין טעם להיחפז במכירת הרשת
בדו"ח מזכירים הנאמנים את שתי הצעות הרכישה שנתקבלו לרשת - האחת של רמי לוי והשנייה של קבוצת רשתות - שנתמכו בערבות בנקאית. הנאמנים חזרו גם בדו"ח זה על מה שאמרו לאחרונה: "...ההצעות הנ"ל אינן מספקות בשים לב לערכה של מגה, ולכן יש להמשיך במשא ומתן ובהליכי המכירה, עם המציעים הנ"ל ואחרים, באופן שיאפשר את השאת התמורה.
"לאור התייצבותה של הרשת, לנאמנים יש אורך רוח ויכולת מעשית להמשיך את הפעלת הרשת לאורך זמן, ואין טעם ענייני להיחפז ולמכור את הרשת בתנאים של אילוץ. זאת ועוד, עם הזמן מצבה הפיננסי של הרשת עשוי להשתפר, יוכרעו בקשות להשתחררות מנכסים מכבידים, וכן קיימת אפשרות שדמי השכירות יותאמו למחירי שוק. כל אלו יהפכו את הממכר לאטרקטיבי יותר".
הנאמנים נימקו מדוע ההצעות שהוגשו אינן טובות מספיק: "רוכש פוטנציאלי, שיידע להגדיל את מחזור מכירות לכ-3 מיליארד שקל. בשנה, יוכל לזהות ברשת פוטנציאל עסקי משמעותי ולהובילה לדרך חדשה... הרשת צפויה להגיע לאיזון תזרימי ואף לרווח שיאפשר הפעלה ממושכת של הרשת תחת ניהולם עד שיימצא קונה במחיר המתאים.
שמות המציעים לא הוזכרו בדו"ח, אך נכתב, כי "המציעים הנם גורמים מהותיים בשוק הקמעונאות והסיטונאות, אשר הציעו הצעות לרכישת הרשת כמקשה אחת, לכולם נכונות לנהל מו"מ עם ההסתדרות על מנת להסדיר את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי, והן בהיקף כספי של כ-300-330 מיליון שקל (כולל מלאי בשווי של כ- 130 מיליון שקל, שייספר במועד הרכישה)".
מוטי בן משה ניצל שליטתו להניא קונים מרכישת מגה
לעניין התעניינותו של מוטי בן משה במגה מסרו הנאמנים: "בן משה הודיע, כי הוא מעוניין בעצמו ברכישת מגה, אך לא הגיש הצעת רכישה לידי הנאמנים. מנגד, חלק מהמציעים הודיעו לנאמנים, כי בן משה פנה אליהם, ככל הנראה, בניסיון להניא אותם מהגשת הצעת רכישה וזאת תוך ניצול שליטתו האפשרית ברבוע נדל"ן".
לרשת היה ביקוש גדול יותר לו אפשר היה לחלק אותה בין קונים, אך הנאמנים מתעקשים למכרה כמשקה אחת. הם מנמקים: מגה הנה הרשת המובילה בישראל בתחום של חנויות מזון שכונתיות בערים, ומכירת מניותיה תשמר ותביא לידי ביטוי את הערך הגלום בה. "הנאמנים סבורים, שפיצול הרשת ומכירת סניפים פרטנית עלולים להביא לאובדן ערך מהותי, לעורר דרישות של משכירים לפינוי סניפים איכותיים ולפגיעה בביטחון התעסוקתי של העובדים" נכתב בדו"ח.
בהתייחס להתארגנות של בעלי רשתות קטנות (באישור הממונה על ההגבלים העסקיים) לנסות ולרכוש את הסניפים בנפרד, קובעים הנאמנים כי התארגנות זו יצרה "הצעה" "שקבעה סכום רכישה נמוך לכל סניף וסניף, הוציאה מספר סניפים מתוך הכלל, ובכך איששה את סברתם של הנאמנים, שמכירה בחלקים תניב תמורה נמוכה בלבד".
הנאמנים ממשיכים לתקוף את בעלי השליטה עליהם מוטלת אחריות משמעותית לקריסת הרשת. כך למשל, דמי השכירות של סניפי מגה היו גבוהים לא בשל מחירי שוק, אלא כדי להזין את החברה האחות בפירמידה, רבוע כחול נדל"ן.
בדו"ח מציינים הנאמנים את התוכנית להפעלת הרשת בפסח. האמצעים שיינקטו: "הגדלת מגוון מוצרים, הגדרת אמצעי שיווק ומבצעים, היערכות לוגיסטית ותפעולית לקראת ביקור לקוחות רבים בסניפים ועוד. חג הפסח הוא אירוע מהותי בתחום הקמעונאות המחייב היערכות נרחבת ומיוחדת, במגוון אספקטים, ומגה אכן נערכת ותהיה מוכנה לחג. במסגרת זו, בשבוע האחרון נערך כנס לכל מנהלי הסניפים במסגרתו נסקרה היערכות לחג ונקבעו יעדים".