"הציעו לי ריאליטי, אבל בחרתי בדרך הקשה"
עינת אקר עבדה כתסריטאית ראשית בתוכניות ריאליטי השירה המובילות ביניהן "כוכב נולד" ו"דה ווייס", ואף הצטלמה לסדרה "מחוברות". כעת, עם מבט מבפנים על תעשיית הכוכבים-לרגע, היא מוציאה שיר ראשון מאלבום שבדרך ומסבירה מדוע עדיף להזיע בעבודה קשה: "מאוד קל ונגיש לי להיכנס לאינסטנט של הריאליטי, אבל אני לא מחפשת רייטינג - אני עושה את זה כל יום בעבודה"
עינת אקר ראתה דור שלם של זמרים מתפתח ועובר מול עיניה. המוזיקאית בת ה-35, שמאחוריה אלבום בכורה, עובדת כבר שנים כתסריטאית ראשית בתכניות ריאליטי מוזיקליות - מ"כוכב נולד", דרך "דה וייס" ועד "אקס פקטור". כמי שעזרה לאמנים רבים לפרוץ החוצה בזכות סיפור אישי "מרגש", דווקא היא בחרה שלא להשתמש בפלטפורמה שעמדה לרשותה כל הזמן. היום, עם יציאת "שיר טוב", הסינגל הראשון מתוך אלבומה השני שהופק על ידי דניאל סולומון, היא מסבירה למה.
"במשך חמש שנים בזכיינית 'קשת' עבדתי על 'כוכב נולד', ל'כוכב הבא' אפילו המצאתי את השם המחריד הזה", היא מספרת. "עשיתי 'אקס פקטור' ועכשיו אני ב'דה וייס'. אני מכירה גם את הפלוסים וגם את המינוסים של טלוויזיה ושל האינסטנט הזה, של להפוך לכוכב ברגע. יש אנשים שזה מתאים להם. לי פחות".
לא התפתת להיכנס לתכנית כזו? יש לך את הקשרים, קיצורי הדרך, את יודעת איך זה עובד.
"זה מאוד מפתה, לא אגיד שלא. לא רק שהרעיון עלה לי בראש - גם הציעו לי הרבה פעמים, כי זה באמת מאוד נגיש לי. מאוד קל לי להכנס לשם. אבל אני ילדת אייטיז. אני הייתי מתפלחת לרוקסן בגיל 11, מבלה לילות בלוגוס, בבארבי הישן. גדלתי על אמנים שעשו את הדרך הארוכה והקשה, שלדעתי לפחות היא הכי נכונה. מוזיקה זה תהליך, משהו שאתה צריך לעבור, גם אם זה כולל סבל ולהקיז דם כדי לבנות את עצמך. אני מעדיפה לעשות את הדרך מאשר ללכת לאיזושהי תכנית ריאליטי ולפרוץ ברגע, אבל יכול להיות שזה בגלל שאני יוצרת. אולי אם הייתי רק זמרת מבצעת הייתי חושבת אחרת".
זו פלטפורמה ששנשחקה כבר עם כל הסיפורים המרגשים שהרגלתם אותנו לצרוך במשך השנים.
"הריאליטי דווקא טוב לאנשים מאוד צעירים שרוצים להתחיל את דרכם במוזיקה ואולי לקבל איזו טעימה או חשיפה ראשונה, אבל עדיין. גם אם תפרוץ ויכירו אותך באיזושהי תכנית ריאליטי - אתה לא בא ותוך שנייה נהיה מוזיקאי. אתה צריך להתגבש, בטח אם אתה יוצר וכותב את השירים שלך בעצמך. זו מקפצה ראשונה מצוינת לאנשים שמאמינים בדרך הזו. אני פחות מתחברת. אישית, ב-DNA שלי זה פחות מתאים".
ואת הדרך הארוכה מכירה אקר היטב. לפני חמש שנים היא הוציאה את אלבום הבכורה שלה "לה לה לנד", שלא זכה להצלחה רבה. אחרי שנים של צפייה באמנים מזנקים קדימה ועושים את המעבר ממוזיקאים אנונימיים לכוכבים, משהו נסדק גם בחייה האישיים, והוא בא לידי ביטוי ב"שיר טוב", בשורות כמו "שנים של חוסר התאמה, חוסר הגשמה, חוסר הכרה וחוסר מטרה, שנים של חוסר באושר"
"זה מדבר על תקופה ארוכה וחשוכה בחיים שלי, בה די נתקעו לי המקלות בגלגלים והרגשתי תקועה", היא מספרת. "אם זה מבחינת החלומות שלי, בעיות בזוגיות, בקריירה. תקופה שנורא רציתי שתיגמר ולא כל כך הצלחתי לראות את האור בקצה המנהרה, אז אמרתי שאולי אכתוב מזה שיר, לפחות ייצא לי מזה משהו טוב".
מה קרה שם בדיוק?
הוצאתי את האלבום הראשון, היו ביקורות טובות אבל איכשהו זה לא המריא משם. מעולם לא נכנסתי לפליילסט, לא היתה לי פריצה גדולה וזה מאוד אכזב אותי. אני כותבת מגיל 8, היצירה היא בדם שלי. חשבתי שזה יראה אחרת וזה לא היה ככה. היתה לי מכה מאוד קשה, לאגו ואולי גם לנפש. לקח לי זמן לעבד את זה ולאסוף את עצמי מחדש, לעשות חשבון נפש ולהבין מה לא עבד אולי.
אולי לא היה לך סיפור עצוב מספיק.
"תאמין לי שיש לי סיפור שיכול היה להכיל את כל הטלנובלות בארץ. ברור שזה יותר קשה כשאתה רואה את זה מול העיניים קורה לאחרים"
ולא היה לך רגע של התפכחות שבו הגעת למסקנה שאולי נועדת להיות מאחורי הקלעים ולאתר כשרונות?
"לא. קודם כל זה לא סותר בעיני. אני יכולה להיות בקריירה שלי בטלוויזיה כתסריטאית, לעשות להם את הקמפיינים ולהמשיך להיות יוצרת בעצמי. אני לא באה עם האלבום שלי לחפש רייטינג, אני עושה את זה כל יום בעבודה שלי".
היית גם אמורה להשתתף בעונה של "מחוברות" וכבר התחלת לצלם ואז החלטת לוותר. מה קרה?
"האמת שתמיד הייתי אנטי ריאליטי ולא רציתי לקחת חלק במשחק הזה, בגלל שאני באה משם. אני יודעת מה זה אומר ומה המשמעויות של זה אחרי כן, ואיך זה משפיע על הנפש שלך. אבל בגלל שהמטרה ב'מחוברות' היא לחשוף את הנפש שלך אז נורא רציתי לחשוף את היצירה שלי. זו נראתה לי במה טובה וחשבתי שהשליטה בידיים שלי כי המצלמה בידיים שלי אבל טעיתי. ביג טיים. ראיתי שהמצלמה בסוף עומדת ביני לבין החברים שלי, המשפחה שלי, ושזה עושה לי בעיות בזוגיות. ראיתי שבקטעים שנבחרים לא חושפים את המוזיקה שלי אלא יותר את הצרות שלי בחיים, ואולי שזה גם פוגע באנשים שקרובים אליי בדרך. הבנתי שזה מחיר כבד מדי ופרשתי.
זה מפתיע, כי תאורטית היית אמורה לדעת יותר מכולם לאן את נכנסת.
"כן, זו הסיבה שלא אלך לתכנית כמו 'האח הגדול' או לדברים שהם באמת הארדקור בעיני, אבל בגלל שהבהירו לי שהמצלמה בידיים שלי אז הרגשתי איזשהו סוג של שליטה. אבל אתה לא באמת יכול לשלוט בזה. נגיד, יש קונספט שמחליטים עליו, בו אתה צריך לדבר עם ההורים שלך על הגירושים שלהם. אלה לא דברים קלים, דברים שאולי לא בא לך שכל העולם יראה. וואלה, זה לא שווה לי את המחיר שאחרי זה ישמעו שיר שלי ברדיו. אפילו שהמוזיקה היא החלום הכי גדול שלי, אני לא מוכנה לשלם את המחיר הזה".
"שיר טוב"
מילים ולחן: עינת אקר
שנים של חוסר התאמה
חוסר הגשמה
חוסר הכרה
וחוסר מטרה
שנים של חוסר באושר
ועושר ואושר
אלוהים נו, מה?
שנים של חוסר הבנה
חוסר נחמה
חוסר אחריות
וחוסר בשביל מה
שנים של חוסר באושר
עוד לילה
עוד בוקר
אלוהים, נו מה?
מכל החוסר הזה
לפחות שייצא לי
איזה שיר טוב, שיר טוב
שישאיר את זה...
שנים של קוצר נשימה
חוסר נשמה,
חוסר הגאווה
ועודף אכזבה
שנים של חוסר באושר
אין לילה אין בוקר
וכל זה בשביל מה?
שנים של חוסר אהבה
חוסר הקשבה
חוסר הצלחה
ועודף הקרבה
שנים של חוסר באושר
אין לילה אין בוקר
אלוהים נו מה?
מכל החוסר הזה
לפחות שייצא לי
איזה שיר טוב, שיר טוב
שישאיר את זה...
שנים של חוסר וודאות
חוסר מודעות
חוסר ביטחון
ועודף כישלון
נו, מה ביקשתי קצת אושר?
שיישאר גם בבוקר,
קיבלתי יוקר המחייה.
שנים של חוסר אינדיקציה
חוסר מוטיבציה
למה אין לי אפליקציה
Get Osher בשנייה?
שנים של חוסר באושר
כבר ויתרתי על יושר,
מה נשאר לי, מה?