בנייה לא חוקית ביו"ש: אין פיקוח, אין אכיפה
מדו"ח המבקר עולה כי המנהל האזרחי לא מקיים פעולות פיקוח ואכיפה בשטחי C, ליקויים נמצאו גם באכיפת בנייה לא חוקית במגזר היהודי. עוד נמצא: חברת רפאל לא פועלת על פי חובת המכרזים
בפרק העוסק באכיפה נגד בנייה בלתי חוקית כתב המבקר שפירא כי מנתוני המערכת הממוחשבת וגם מנתוני דו"חות סיכום השנה של היחידה עולה כי מרבית מקרי הבנייה הבלתי חוקית שאיתרה יחידת הפיקוח בשנים 2013-2008 לא נהרסו. המבקר העיר ששיעור האכיפה הנמוך נגד מקרי הבנייה הבלתי חוקית ביהודה ושומרון מהווה פגיעה קשה בשלטון החוק ובשוויוניות בפני החוק. הוא הוסיף כי הדבר גם מעלה חשש כבד של פגיעה משמעותית בהרתעת מפרי חוק בתחום זה בפרט ובאכיפת החוק ביהודה ושומרון בכלל.
עוד מצא המבקר כי המנהל האזרחי אינו מקיים פעולות פיקוח ואכיפה בשטחי C על הבנייה הפלסטינית בשטחים שבהם יש תוכניות מתאר מאושרות. המנהל האזרחי אינו מקיים פיקוח לאורך תקופה ארוכה על חלק מהבנייה הישראלית שבמסגרת תוכניות מתאר מאושרות, ואינו מקיים פיקוח ואכיפה על בתים רבים אשר נבנו במרוצת השנים בכמה יישובים ישראליים ביהודה ושומרון באופן בלתי חוקי, חלקם על אדמות פרטיות ללא היתר בנייה ואף ללא תוכניות מתאר מאושרות.
בחברת רפאל - מערכות לחימה מתקדמות בע"מ נבדקו התקשרויות עם מומחים. החברה מתקשרת מדי שנה בשנה עם כ-400 מומחים בתחומים שונים ובהיקף כספי של יותר מ-80 מיליון שקל. המבקר כתב כי נמצא שהנהלת רפאל אינה מקפידה באופן עקבי ונרחב על ניהול הליכי התקשרות תחרותיים ושוויוניים, והיא נוהגת "יד קלה" באישור התקשרויות עם מומחים בלא תחרות, בניגוד לחוק חובת המכרזים ובניגוד לתקנות ולנהלים שהיא עצמה קבעה.
"מדובר בהתנהלות בלתי תקינה שאין לקבלה", כתב המבקר. "ממצאי הדו"ח מצביעים על כשל בהתנהלות הנהלת רפאל, שמקורו במידה רבה בפיקוח ובקרה לקויים של הגורמים הבכירים בהנהלת רפאל ובחטיבותיה ושל דירקטוריון רפאל על יישום התוכנית הארגונית להתקשרויות עם מומחים. על הנהלת רפאל לתקן בהקדם את הליקויים החמורים שהתגלו בביקורת".
במשרד הביטחון נבדקו ההליכים לאיוש משרות. בביקורת קודמת שערך משרד מבקר המדינה בנושא זה נתגלו ליקויים חמורים וחלקם תוקנו. עם זאת, גם בביקורת זו נמצאו ליקויים חמורים ומהותיים בנוגע לאיוש משרות בכירות במשרד הביטחון ולאופן הפיקוח והבקרה של נציבות שירות המדינה על תהליך האיוש.
המבקר כתב כי הוא רואה בדו"ח הביקורת בנושא זה התראה ותמרור לעתיד. "על משרד הביטחון ועל נציבות שירות המדינה לתת דעתם לליקויים אלה ולהשלכותיהם ולפעול בהקדם לתיקונם. הישנותם של מקרים דומים עלולה להוביל את משרד מבקר המדינה להמלצה מפורשת על נקיטת צעדים משמעותיים ואופרטיביים", כתב המבקר שפירא.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לנושא איוש המשרות: "משרד הביטחון פועל במגוון של דרכים על מנת לבחור ולגייס את אנשי המקצוע המנוסים והמתאימים ביותר לתפקידי הליבה הבכירים במשרד, תוך הקפדה יתרה על כללי התקשי"ר. כל המועמדים המוזכרים בדו"ח המבקר הם בעלי ניסיון מקצועי ופיקודי מוכח, רחב ומגוון, ואושרו על-ידי נציבות שירות המדינה.
"משרד הביטחון פועל על-פי כל הכללים המוגדרים בתקשי"ר, הן לגבי התנהלות ועדות הבוחנים, הן לגבי ועדות איתור לתפקידים בכירים והן באשר להעסקת פורשי מערכת הביטחון. כל זאת תחת הקפדה על עמידת המועמדים בתנאי המכרז. אם נציבות שירות המדינה תשנה את סדרי מכרזי כוח האדם, משרד הביטחון יפעל בהתאם. עוד יודגש כי החל משנת 2015 נציבות שירות המדינה מקיימת בקרה שוטפת אחר כל פעילות המינויים והמכרזים במשרד הביטחון".
מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בקשר לבנייה ביהודה ושומרון: "בעקבות המלצות מבקר המדינה אשר הובאו במהלך הביקורת ופורסמו בדו"ח הסופי, החלה היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, באמצעות המנהל האזרחי, בעבודת מטה לטיפול וליישום ההמלצות העולות מהדו"ח. נציין, כי יישום חלק מההמלצות החל עוד בטרם פרסום הדו"ח".