תתכוננו: השאלות ההזויות ביותר בראיונות עבודה
מגויסי החברות הגדולות באמריקה נאלצים להתמודד עם שאלות שבמקרה הטוב אינן קשורות לתפקיד המדובר, ובמקרה הרע אינן קשורות לשום דבר, בכלל. מומחי גיוס מסבירים שברוב המקרים, תהליך קבלת התשובה חשוב יותר מהתשובה עצמה - אולם ככל הנראה, כדי שתבררו כבר עכשיו מה עדיף - להילחם בברווז בגודל של סוס, או 100 סוסים בגודל של ברווז?
אם אתם חושבים להיכנס שוב לראיונות עבודה בחיפוש אחרי משרה טובה יותר, כדאי לכם להכין את עצמכם. בראיונות ישאלו אתכם על יתרונות וחסרונות שלכם, יעדי הקריירה שלכם ואפילו על התחביבים שלכם. ובחברה מסוימת בארצות הברית, תצטרכו לדעת לאיזה כיוון מפצלת נקניקיה כשהיא על האש.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
אתר הקריירה Glassdoor גיבש את הרשימה השנתית של השאלות המוזרות ביותר שנשמעו בראיונות עבודה השנה - על אף שבחברת גיוס העובדים Michael Page אומרים כי התשובות לא תמיד משנות. "במקרים רבים השאלות נועדו להעריך את היכולת לחשוב במהירות, לאמוד את מיומנויות החשיבה האנליטית של המועמד, ואת הראייה הכללית של העולם. ברוב המקרים, תהליך קבלת התשובה חשוב יותר מהתשובה עצמה".
ברשימה של שנה שעברה הופיעו שאלות ביזאריות כמו השאלה של חברת Bose - "אם היו מבקשים ממך לפרוק מטוס 747 מלא בסוכריות גומי, מה היית עושה?" ("מסרב", הציע אחד מהמגיבים). ובכל זאת, הרשימה של השנה מוזרה אף יותר - והדוגמאות לפניכם:
Whole Foods - ברווזים וסוסים
במחלקת הבשר של Whole Foods שואלים את המועמדים שאלות רגילות כמו "ספר לי על עצמך", אבל לאחרונה אחד המועמדים נשאל "האם היית מעדיף להילחם בברווז בגודל של סוס, או 100 סוסים בגודל של ברווז?"
למקרה ותהיתם מה התשובה הטובה ביותר, חשבו על כך שברווזים יכולים להיות מרושעים לעתים. סוסים לא נלחמים. הם פחדנים וניתן לאסוף אותם לעדר. לכן, האופציה המועדפת היא ככל הנראה 100 סוסים בגודל של ברווז. השאלה האמיתית היא האם תשובה שכזו תהפוך אתכם למועמדים ראויים לטחון בשר בקר ברשת המזון Whole Foods.
Spacex - הפיזיקה של הנקניקיה
SpaceX רואה עצמה בתור המקום בו עובדים כל מדעני הטילים המגניבים. בלוקהיד מרטין עשויים לשאול אתכם "ספר לי על הזדמנת בה התמודדת עם בעיה מסובכת, ובאילו צעדים נקטת למען פתרון הבעיה". לעומת זאת, על פי Glassdoor, ב-SpaceX אנליסט שהיה מועמד נשאל "כאשר נקניקיה מתרחבת, לאיזה כיוון היא מתפצלת, ומדוע?".
אחד המגיבים לרשימה הציע תשובה מלומדת לשאלה. "הלחץ בכיוון המשיק תמיד גדול יותר מהלחץ בכיוון הצירי, כך שהנקניקיה מתפצלת לאורך, ולא בהיקף שלה. המשוואה של לחץ היקפי הוא pr/t בעוד שהמשוואה ללחץ צירי הוא pr/2t".
Urban Outfitters - לעשות מוזיקה
בגיוס לרשת קמעונאית, מעסיקים לרוב רוצים לוודא שיש למועמדים סגנון ייחודי שמתאים למותג. המשמעות היא לרוב בחינה של הבדגים, השיער והאיפור. אבל באורבן אאוטפיטרס, Glassdoor מדווחת על מועמד שנשאל "מה יהיה שם אלבום הבכורה שלך?" רמז: להגיד להם שהאלבום ייצא על תקליט. הרבה יותר מגניב מדיסק או גרסה דיגיטלית.
Trader’s Joe - הקפאה עמוקה
"מה היית עושה אם היית מוצא פינגווין במקפיא?" היתה שאלה של אחד מהמועמדים לעבודה ברשת Trader’s Joe. התשובה האינסטינקטיבית היא לברוח או לצרוח. אחד המגיבים ל-Glassdoor לקח אחריות והוא מציע לקרוא לרשויות המטפלות בבעל חיים, "כי זה מראה על אחריות וכבוד לבעלי חיים ולעובדים".
ועוד דוגמאות
בחברת J.W. Business Acquisitions אחד המועמדים נשאל "איך היית מוכר שוקו חם בפלורידה?", ובחרת התעופה Delta נשאל מועמד למשרת פיננסים "כמה כדורי סל יכולים להיכנס לחדר הזה?" - כאשר התשובה הנכונה היתה "הרבה".
עוד שאלות ש-Glassdoor העלתה היו "אם היית מותג, מה היה מוטו שלך?", למועמד לחברת Boston Consulting Group.
השאלות המעניינות ביותר היו בנושאי כספים. חברת הקמעונאות Uniqlo שאלה מועמד "אם היו לך 2000 דולר, איך היית מכפיל אותם תוך 24 שעות?", או השאלה בראיון קבלה לחברת תוכנת השיווק HubSpot" "אם היינו נותנים לך 40 אלף דולר לפתוח עסק, מה היית פותח?"