מחקר: שינוי חוק האבטלה יפגע בחלשים
מחקר חדש של מרכז טאוב מזהיר כי שינויים המוצעים בחוק האבטלה שמקדם משרד האוצר יביאו לכך ש-15% ממקבלי דמי אבטלה, כ-11 אלף איש, לא יהיו זכאים לקצבה. השינוי אמנם יביא לחיסכון של 78 מיליון שקל בשנה בהוצאות המדינה על ביטחון סוציאלי, אבל השלכותיו קשות והוא יפגע בעיקר בצעירים, נשים, ובעלי משפחות
הארכת תקופת העבודה המזכה בדמי אבטלה תפגע במובטלים הצעירים - שכבר היום זכויותיהם פחותות לעומת מובטלים מבוגרים. כך מזהיר מחקר חדש של מכרז טאוב. עורכי המחקר, החוקר הראשי פרופ' ג'וני גל והחוקרת שביט מדהלה-בריק, בחנו את השלכות שינויים בהצעת החוק בנושא ומזהירים כי הנפגעים העיקריים ממנה יהיו נשים ובעלי משפחות.
"האוצר הופך את דמי אבטלה לעצמאים לבלוף"
OECD: הפערים בישראל מתרחבים, הכי הרבה עניים
לפי השינויים בחוק ביטוח אבטלה שמקדם משרד האוצר ויעלו לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, תקופת אכשרה - כלומר מספר חודשי העבודה המזכים בדמי אבטלה (העומדים כיום על 12 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים שקדמו לאבטלה) - תוארך ל-24 מתוך 30 חודשים עבור מובטלים בני פחות מ-30, ול-18 חודשי עבודה מתוך 24 החודשים עבור בני 35–30.
שינוי זה צפוי להביא לחיסכון של כ-78 מיליון שקל לשנה בהוצאות על ביטחון סוציאלי, אבל לפי המחקר הוא עתיד להפוך את תנאי הזכאות של הצעירים לקבלת דמי אבטלה לחמורים "ברמה יוצאת דופן" ביחס למדינות רווחה בעולם, תוך צמצום הנגישות שלהם לתוכנית ביטוח אבטלה בצורה חמורה.
היחס בין מספר חודשי העבודה לאורך התקופה שבמהלכה נספרת תקופת הצבירה במדינות שונות:
רוב המובטלים הצעירים - נשים ואקדמאים
החוקרים מציינים כי כבר היום, חלקם של מובטלים צעירים בסך מקבלי דמי האבטלה בישראל קטן יחסית, כאשר שיעורם של בני פחות מ-30 ירד בשנים 2014–2000 לרמה של 16% כיום. החוקרים מציינים כי רוב מקבלי דמי האבטלה בטווח הגילים 29–25 הם נשים וכשליש מהם הם אקדמאים. בגילי 34–30 שיעור האקדמאים גבוה יותר, ועומד על כ-40% מסך המובטלים בקבוצת הגיל.
עוד מצוין, כי במהלך שנת 2013 נרשמו כ-289 אלף איש בלשכות התעסוקה, שכ-85% מהם הגישו תביעה לדמי אבטלה. מתוך 15% הנותרים שלא הגישו תביעה, כ-60% הם מובטלים עד גיל 34 - והחוקרים מציינים כי אי הגשת התביעות יכולה לנבוע מכמה סיבות, בהן תקופת אכשרה שאינה מספקת לקבלת דמי אבטלה.
לפי המחקר, כבר היום יש הבדל בין מובטלים צעירים למבוגרים, כאשר הראשונים זכאים לתקופת אבטלה קצרה יותר. כך, בעוד מובטלים מעל גיל 35 יכולים לקבל זכאות ל-175–138 ימי דמי אבטלה, מי שטרם מלאו להם 25 זכאים ל-50 ימים ובקבוצת הגיל 25-28 - 67 ימים. כלומר, מובטל שגילו מעל 35 עשוי לקבל פי 3.5 ימי אבטלה ממובטל צעיר שטרם מלאו לו 25.
בנוסף, מאז 2007 קיים פער בגובה דמי האבטלה של קבוצות הגילאים השונות, כאשר דמי אבטלה של מבוגרים מתחת לגיל 28 הופחתו כ-25% במסגרת חוק ההסדרים. כתוצאה, גובה דמי האבטלה המשולמים לצעירים נמוך יחסית מלכתחילה ועומד על 113 ליום עבור מובטלים עד גיל 24 ועל 149 שקל ליום עבור בני 29–25, לעומת ממוצע של 182 שקלים לכלל קבוצות הגיל.
"קשיחות יוצאת דופן בתנאי הזכאות לצעירים"
מבחינת תקופת האכשרה - החוקרים מציינים כי כבר היום התנאים בישראל נחשבים לנוקשים לעומת חלק ממדינות אירופה, כאשר השינוי המוצע החוק יחמיר אותם אף יותר. "שינוי זה יעלה את היחס בין חודשי העבודה לתקופת הצבירה ל-75% בקרב מובטלים בני 35–30 ול-80% בקרב מובטלים מתחת לגיל 30 – נתונים החורגים בהרבה מיתר מדינות הרווחה, ומעידים על קשיחות יוצאת דופן בתנאי הזכאות לדמי אבטלה עבור צעירים", מציינים החוקרים.
לפי המחקר, השינוי יביא לכך שכ-15% ממקבלי דמי האבטלה כיום - שהם כ-11,000 מובטלים - לא יהיו זכאים לקצבה. עוד עולה כי מרבית המובטלים שייפגעו הן נשים, כאשר כ-7,100 נשים (כ-64% מכלל הקבוצה) לא יהיו זכאיות לקבלת דמי אבטלה לאחר השינוי, לעומת כ-4,000 גברים (כ-36%).
עוד בולטת פגיעה במקבלי דמי אבטלה בעלי משפחות, כאשר כ-23% מההורים לשני ילדים המקבלים דמי אבטלה כיום לא יהיו זכאים לדמי אבטלה לאחר השינוי. "סביר להניח כי לאוכלוסיות שייפגעו מהחוק אין בסיס כלכלי מוצק, אשר יאפשר להן מקור הכנסה אלטרנטיבי בעת אבטלה", מציינים החוקרים. "לאור כל זאת מוצע לבחון מחדש צעד זה, אשר עשוי לפגוע בקבוצות המובטלים הפגיעות ביותר".