איך מוכרים לסינים דרך עליבאבא?
60,000 ישראלים קונים ומוכרים באמצעות עליבאבא - אתר המסחר המקוון הגדול בעולם, כך התברר בכנס שהתקיים לאחרונה במכון היצוא ועסק בקידום היצוא הישראלי במסחר מקוון בין עסקים. "אנשים חושבים שמדובר באתר סיני אז נרתעים אבל זו טעות. הוא מהווה הזדמנות להגדלת אפשרויות היצוא"
בעשור האחרון חלו שינויים עצומים בזירות המסחר המקוון בסין. ב-2015 הסתכם המחזור המקוון במדינה האסיאתית בין עסקים לעסקים (B2B), עסקים לצרכנים (B2C) וצרכנים לצרכנים (C2C) בכ-2.8 טריליון דולר. מחזור המשקף עלייה של כ-28% בכל שנה מאז 2008.
עוד בנושא
ההזדמנות הישראלית באסיה - ייצוא קוסמטיקה
כיום כ-600 מיליון משתמשים קבועים בסין רוכשים באמצעות הזירה המקוונת ובשנים הקרובות נתון זה צפוי לעלות בכ-20% נוספים. ובשונה מהעולם המערבי, רוב המכירות ברשת המתבצעות במדינה, הן מכירות בין עסקים (B2B) כאשר הפלטפורמה המרכזית באמצעותה מתבצעת המכירות היא אתר עליבאבא (Alibaba.com) - שנחשב כיום לאתר המסחר המקוון הגדול בעולם בין עסקים.
אולם אם בתחילת הדרך, עסק שאינו סיני לא היה יכול למכור דרך האתר, כיום כל חברה מכל מקום בעולם יכולה להצטרף ולהגיע דרכה למיליוני לקוחות בכל העולם - בהם גם לא מעט עסקים ישראלים. כיצד מוכרים? כנראה שדי בקלות.
בשבוע שעבר התקיים במכון היצוא סמינר המסחר האלקטרוני הראשון בהשתתפות עשרות בעלי חברות ויצואנים ישראלים קטנים וגדולים המעוניינים לשווק את עצמם בתחום מוצרי הצריכה, אל לקוחות בשוק הסיני ולכל העולם באמצעות Alibaba.com. את הכנס ארגן המכון בהשתתפות נציגי עליבאבא בישראל ובסין.
"כרגע יש ב-Alibaba.com כ-60,000 משתמשים רשומים (גם קונים וגם מוכרים) מישראל", אומרת סאמר טסו, מנהלת פיתוח עסקי גלובאלי עליבאבא (Alibaba.com) שנטלה חלק באירוע באמצעות שיחת סקייפ מסין. לדבריה המוכרים הפעילים ביותר מישראל כרגע, הם בענפי יופי וטיפוח אישי, בריאות ורפואה, בית וגן וחקלאות. "Alibaba.com העסק הראשון של קבוצת Alibaba היא הפלטפורמה המובילה עבור הסחר הסיטונאי העולמי כיום והוא משרת מיליוני קונים וספקים מכל רחבי העולם".
סטו ציינה כי כל חברה שרוצה, יכולה להירשם באתר ולהתחיל למכור אולם מומלץ להירשם כמנוי זהב. "לא כל אחד יכול להירשם כמנוי זהב אלא רק חברות שעוברות בדיקה מצד עליבאבא שהם אמינות ועומדות בתקנים. חברות הרשומות כמנויי זהב אף זוכות ליכולות ואפשרויות רבות יותר לקידום באתר", הוסיפה.
הכירו את קבוצת עליבאבא
קבוצת עליבאבא שהונפקה בוול-סטריט במהלך 2014 בהנפקה הגדולה בהיסטוריה עם גיוסים של כ-25 מיליארד דולר, היא חברת מסחר אלקטרוני סינית שבסיסה בהאנגג'ואו הנותנת שירותי תשלום מקוון, פורטלים בין חברות, פורטלי חיפוש קניות ושירותי מחשוב ענן. לימים הפכה הקבוצה להיות פלטפורמת העסקים B2B הגדולה והיעילה בעולם, עד כדי כך שהשפיעה משמעותית על כלכלת סין ומחוצה לה.
כ-80% מהקניות המקוונות בסין, שם מתבצעת עיקר הפעילות של הקבוצה, נעשות כיום דרך אתריה. בשנת 2005 קנתה יאהו 39% ממניות החברה תמורת מיליארד דולר במזומן ושנתיים לפני ההנפקה בוול-סטריט רכשה עליבאבא מידי יאהו 20% מהמניות ברכישה עצמית. אילו הייתה יאהו מחזיקה בכל מניותיה עד להנפקה ב־2014 היו אלו שוות כ-92 מיליארד דולר - רווח בלתי נתפס של של כ-10,000%.
בין האתרים השייכים לקבוצת עליבאבא:
Alibaba.com, למסחר מקוון בין עסקים. האתר מדורג במקום בראשון בדירוג אלקסה (מדד אשר מתאר פופלאריות של אתרים, על פי כמות הכניסות אליהם)
Alibaba.com החברה הגדולה בעולם למסחר מקוון בין עסקים
Taobao הוא שוק ה- E-commerce עבור משתמשים פרטיים, הגדול בסין. על פי דרוג אלקסה הוא האתר השני בסין והעשירי בעולם לפי מספר כניסות.
Tmall פורטל משלים ל-Taobao על פי דרוג Alexa הוא האתר השמיני בסין.
Juhuasuan אתר לקניה קבוצתית בסין, שהושק על ידי Taobao ב-2010 הפך לחברת בת בפני עצמו.
eTao אתר להשוואת מחירים.
Alipay אתר תשלומים לצד שלישי שהושק ב-2004 בדומה לפיפאל. הוא בעל נתח השוק הגדול ביותר בסין עם כ־300 מיליון משתמשים.
Alibaba Cloud Computing אתר שרותי מחשוב ענן, כולל: e-commerce כריית מידע ועיבוד מידע, וכן שירותי התאמות מידע.
AliExpress שהושק ב־2010 והצרכן הישראלי כבר למד להכיר. AliExpress הוא אתר מסחר מקוון קמעונאי המורכב בעיקר מעסקים סינים קטנים המציעים את מרכולתם לקהל הצרכנים הבינלאומי וברוב המקרים גם ניתן להתמקח על המחיר עם הספק המקומי.
!China Yahoo שותפות עסקית של עליבאבא עם יאהו, אשר נוסדה כאשר עליבאבא רכשה את !China Yahoo ב-2005.
Laiwang תוכנה להעברת מסרים.
דפנה שטרנפלד, סמנכ"ל ומנהלת חטיבת מוצרי צריכה, מוסיפה כי מטרת יום העיון הייתה לעשות חשיפה ל-מה זה עליבאבא, איך עובדים איתו ומה היתרונות. "אנשים חושבים שמדובר באתר סיני אז נרתעים אבל זה אתר בינלאומי ולמרות שהמרכז שלו בסין הוא משרת מיליוני לקוחות ברחבי בעולם ועבור לא מעט עסקים ישראלים קטנים וגדולים הוא מהווה הזדמנות להגדלת אפשרויות היצוא מישראל לכל העולם".