סטאז'רים לרפואה: "קיצצו לנו 1,000 שקל בשכר"
בוגרי לימודי רפואה טריים שנמצאים בשנת הסטאז' - הופתעו לגלות כי שכרם קוצץ בסכומים של מאות עד אלף שקלים בעקבות הרפורמה להוזלת תעריפי התחבורה הציבורית. סטאז'ר: "אין ספק כי מדובר בדרך נפלאה נוספת מצד המדינה להחדיר מוטיבציה ולשכנע את הרופאים הצעירים להגיע לפריפריה"
הרפורמה בתחבורה הציבורית הוזילה את מחירי הנסיעות באוטובוסים וקווי רכבת - אבל הביאה גם לקיצוץ משמעותי בהחזרי הנסיעות שמקבלים עובדים במשק. מי שטוענים כעת כי הם נפגעים מכך במיוחד הם בוגרי לימודי רפואה טריים שנמצאים בשנת הסטאז' - שנשלחים לא פעם לעבוד במקומות מרוחקים ושגילו החודש כי שכרם קוצץ בסכומים של מאות עד אלף שקלים.
א', סטאז'ר המתגורר במרכז ומועסק כיום בבית חולים בפריפריה - מספר כי הופתע לגלות קיצוץ של 1,000 שקל בתלוש השכר האחרון שקיבל. בשגרה, הוא מקבל סכום שנע סביב 8,000 שקל לחודש - תלוי בתורנויות שהוא מבצע, אבל החודש עמד הסכום על 7,000 שקל בלבד. "החזר הנסיעות שאני מקבל מגיע לתקרה של 1,400 שקל בחודש, לפי חישוב של 60 שקל ליום", הוא מספר ל-ynet.
"היה צריך להודיע לנו מראש, אנשים תלויים במשכורות שלהם לתשלומי משכנתא, שכר דירה, ילדים והוצאות אחרות", הוא מוסיף. "החודש קיבלתי 1,000 שקל פחות ובמדור השכר הסבירו לי כי מדובר בירידה מצטברת על החודשים פברואר ומרס. באופן עקרוני, בכל חודש צפויים לקצץ לי 50% מהחזרי הנסיעות, שזה בערך 700 שקל".
אותו סטאז'ר מחדד כי בשגרה הוא נאלץ להתנייד ברכבו הפרטי, כאשר עד כה עלות הנסיעות היתה מפצה איכשהו על עלויות הדלק. "עכשיו זה מכסה עלויות של דלק לשבוע", הוא אומר, "בפועל, אני לא יכול לנסוע בתחבורה ציבורית לבית החולים, כי מדובר ב-4 אוטובוסים לכל כיוון. זה גם לא ריאלי לצאת מהבית בשעה ארבע לפנות בוקר, לעבוד עד 16:00 ולהגיע הביתה רק ב-20:00, בעיקר לאחר משמרות של 26 שעות. בנוסף, אני מתחיל את יום העבודה שלי בשבע וחצי בבוקר ואין כל אוטובוס שיוצא מספיק מוקדם בבוקר ממקום המגורים שלי".
הקיצוץ בהחזרי הנסיעות חל כאמור על כלל העובדים במשק. עם זאת, אותו סטאז'ר מציין כי הרופאים והאחיות - שגם משכרם הופחת ההחזר - פחות נפגעים מהמהלך. "כולם הופתעו מזה כי לא קיבלנו הודעה מסודרת, אבל הרופאים מרגישים פחות את הפגיעה כי הם מקבלים שכר גבוה יחסית ומדובר בנתח קטן קטן יותר ממשכורתם. גם האחיות פחות נפגעות, כי לרוב הן עובדות בסמוך למקום מגוריהן ובניגוד אלינו, לרוב יש להן הסעות".
"אנחנו אוכלוסיה שגם מרוויחה פחות מהאחיות ופחות מהרופאים, ושגם הכי תלויה בנסיעות כי אנחנו נשלחים לעבוד למשך שנה ובמקרה שבתי החולים נמצאים בפריפריה - אחוז מכריע מאיתנו נאלצים להתנייד למקומות רחוקים. לאנשים עם משפחות או בני זוג שעובדים במקום אחר, קשה להעתיק את מקום המגורים רק לשנה אחת. כך יוצא למעשה, שאנחנו נאלצים לחיות בעצם בדרכים. אין ספק כי מדובר בדרך נפלאה נוספת מצד המדינה להחדיר מוטיבציה ולשכנע את הרופאים הצעירים להגיע לפריפריה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "נושא תשלום בגין נסיעה לעבודה ומהעבודה הוא החזר הוצאה המשולם לעובד בגין התשלום ששילם בגין תחבורה ציבורית לעבודה וממנה, ואין מדובר בשכר המשולם לסטאז'רים.
"הרפורמה בתחבורה הציבורית יושמה לאחרונה על כלל האזרחים, תוך הורדת עלות דמי הנסיעה בתחבורה ציבורית.
לסטאז'רים בשירות המדינה, התאימו את שיעור קצובות הנסיעה שמשולמות להם בגין הנסיעות, כמו לשאר עובדי המדינה, בהתאם למחירי התחבורה המעודכנים".
ממשרד האוצר נמסר כי "רפורמת התעריפים שהובילה הממשלה בשנה האחרונה הביאה להפחתה משמעותית בתעריפי הנסיעה בתחבורה ציבורית. כתוצאה מכך, החזרי הוצאות הנסיעה לעובדים, אשר מחושבים בהתאם לעלויות הנסיעה הותאמו לעלויות בפועל. הרפורמה חוסכת עלויות משמעותיות לאזרחים ומעודדדת את השימוש בתחבורה ציבורית".
המעסיק לא נדרש לעדכן מראש
כאמור לא רק תלושי השכר של הסטאז'רים ברפואה הושפעו מהרפומה, אלא של כלל העובדים במשק. בין אלו כלולים אלפי עובדי מדינה שרכיב אחזקת רכב כלול בשכרם לצד השתתפות בנסיעות בגובה תעריף חופשי-חודשי. אם עד כה שני רכיבים אלו כיסו פחות או יותר את ההוצאות שלהם על הרכב - הרי שהרפורמה הביאה לקיצוץ משמעותי של מאות שקלים בגובה רכיב הנסיעות.
בהסתדרות הכללית אף מזכירים כי אף שהמטרה של המדינה היא להעביר כמה שיותר מהציבור לתחבורה ציבורית - הרי שהיעילות שלה לא גדלה בעקבות הרפורמה והעובדים יבזבזו זמן יקר על נסיעות בתחבורה ציבורית שתאריך משמעותית את זמן הגעתם לעבודה.
מההסתדרות נמסר כי היא מתנגדת בצורה נחרצת למהלך שנעשה באופן חד צדדי, ומקווה שיימצא פתרון הוגן לעובדים. "ההסתדרות לא תשב מנגד בשעה שישנה פגיעה בתנאי העובדים בפועל בגין ההשלכה של האשכולות החדשים בתחבורה הציבורית".
האם המעבידים נדרשים להודיע מראש לעובדים על הפחתת החזר הוצאות הנסיעה? לדברי עו"ד דן לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', התשובה שלילית. "בשונה משכר עבודה, החזר הוצאות נסיעה לעבודה בתחבורה הציבורית נועד להשיב לעובד את הוצאות הנסיעה בכפוף לתקרה שקבועה בהסכם הקיבוצי ובצו ההרחבה", הוא מסביר.
אולם בשונה מגובה השכר אותו המעביד לא יכול לשנות באופן חד צדדי, כאשר מדובר על החזר הוצאות נסיעה, רשאי המעביד לעדכן את גובה ההחזר, ללא קבלת אישור העובד מראש, בהתאם לעלות הוצאות הנסיעה.
"על מנת לחשב את גובה הקיזוז, יש להפחית באופן יחסי את סכום ההחזר בהתאם לשיעור ההפחתה שחלה בתעריפי התחבורה הציבורית. כך למשל, אם העובד קיבל עד כה החזר בסך 500 שקל מידי חודש כאשר כרטיס חופשי חודשי עלה לדוגמה 250 שקל, הרי שכיום, לאור ההפחתה, בגובה של 50 שקל למשל - זכאי המעביד להפחית את ההחזר לסכום של 400 שקל שמשקף הזולה של 20% במחיר הנסיעה".