מתחילת 2016: הרוג כמעט מדי יום בכבישים
אנחנו עוד לא באמצע אפריל, ומניין ההרוגים בתאונות עומד על 88. חרף ירידה קלה בהשוואה לשנה שעברה, הנתונים מספקים סיבות לדאגה. "מספר הניידות של משטרת התנועה יורד וכך גם מספר השוטרים בכבישים", זועק מנכ"ל אור ירוק. מה מתכוון לעשות השר לביטחון פנים? ומתי זה יקרה?
מאז תחילת 2016 עומד הממוצע של קורבנות תאונות הדרכים בישראל על הרוג כמעט מדי יום: מ-1 בינואר נהרגו כבר 88 בני אדם בכבישים. עשרה נהרגו בעשרת הימים הראשונים של אפריל, 19 נהרגו לאורך חודש מרס, 33 בפברואר ו-26 בינואר.
בשלוש השנים האחרונות נרשמת עלייה במספר קורבנות תאונות הדרכים. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי ב-2012 נהרגו 290 בני אדם, ב-2013 נהרגו 309, ב-2014 נהרגו 319, וב-2015 נהרגו 356 בני אדם.
היום נהרגו בכבישים שלושה בני אדם תוך כמה שעות: שמעון אברמוב (10) שהורכב על אופניים ונפגע מאוטובוס בירושלים, באדר חוסיין בן 46 מטורעאן שהתנגש במשאית ליד צומת גולני, ובת 76 שנדרסה על ידי נהג צעיר באשדוד בתאונת "פגע וברח".
יש לציין כי בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים של 2015 נרשמה השנה ירידה מסוימת, אבל הנתונים הנוכחיים עדיין מספקים סיבות רבות לדאגה. במשרד התחבורה העדיפו היום שלא להתייחס לנתונים.
לטענתו, החלטת ממשלה שהתקבלה קבעה כי בכבישים יותקנו 300 מצלמות אכיפה, אך עד כה הותקנו 100 בלבד. "יש ריכוז של ריבוי תאונות והרוגים בכבישים מסוכנים, ובהם צריך לרכז מאמץ של מצלמות, ניידות ושוטרים", הוא מוסיף. "כשלמשטרת התנועה אין אמצעים, אז יש ניידת אחת על 100 קילומטר כביש. אין לזה אח ורע בכל המדינות המודרניות שמדינת ישראל מתיימרת להשתייך אליהן.
"הסיבה היא לא ביש מזל שמרחף מעל מדינת ישראל. ב-2007 הממשלה אישרה תוכנית לאומית למאבק בתאונות דרכים עם תקצוב של 550 מיליון שקלים בשנה. ב-2016 התקציב שיועדו לתוכנית הזאת עומד רק על 220 מיליון שקל. כל שנה זה יורד.
"ישראל נמצאת במקום השני בעולם בשיעור הילדים שנהרגים בתאונות דרכים. בממוצע בשנה נמחקת כיתת לימוד בתאונות דרכים. אפשר להציל אותם. אם כל הילדים במדינה היו לומדים זהירות בדרכים, היקף ההיפגעות היה פוחת בצורה משמעותית, אבל רק שליש מהתלמידים מקבלים תוכנית של בטיחות בדרכים".
בדיון מיוחד בנושא המאבק בקטל בכבישים שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת לפני כשבועיים אמר השר לביטחון פנים גלעד ארדן שמספר ניידות התנועה בכבישים יוכפל בתוך שנה, מהרגע שהמשטרה תתנתק מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בנוסף ציין השר כי הוא הנחה להקים יחידת אכיפה מיוחדת שתתמחה בכלי רכב כבדים, בדגש על אוטובוסים ומשאיות.
בדיון נדונו הקיצוצים הרבים ברשות הלאומית בבטיחות בדרכים. השר ארדן אמר לחברי הוועדה כי "אגף התנועה פועל בידיים קשורות ולא ייתכן מצב שבו תקציב הפעילות של האגף תלוי בגוף אחר, גוף שבמהלך השנים קיצץ באופן ניכר את התקציב עד כדי תקציב מגוחך".
באותו דיון הבטיח השר להקצות תקציב שיאפשר תוך שנה להכפיל את מספר הניידות באגף התנועה. הוא הוסיף כי בהסכמת האוצר ומשרד התחבורה, "תקציב האכיפה שנמצא ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ינותק מהרשות, והמשא ומתן על גודלו ינוהל ישירות בין המשטרה והמשרד לביטחון הפנים ובין משרד האוצר".
הילד שמעון אברמוב שנהרג בירושלים היה הילד הרביעי מבין שישה בנים לרינה ומיכאל. הוא רכב עם אחיו הבכור אליהו על אופניים כשאוטובוס הגיח ממול. האח בלם וכתוצאה מהבלימה עף שמעון מהאופניים מתחת לגלגלי האוטובוס. אליהו הזעיק את אביו, וזה הגיע בתוך דקות ספורות וליווה את בנו באמבולנס לבית החולים. שם נקבע מותו של הילד.
מאות ליוו אותו בדרכו האחרונה. האבא מיכאל סיפר כי שמעון היה "ילד חייכן, מלא שמחת חיים, ילד שמכבד את ההורים, ילד רגיש, מלא טוב לב". הוא התייחס להתמודדות הקשה שעוברת המשפחה ואמר: "אנחנו חרדים. אנחנו מאמינים שהכול מאיתו יתברך. הקדוש ברוך הוא לקח את שמעון כדי לכפר על הדור". הוא סיים את דבריו במסר לעם ישראל: "צריך להרבות באהבת חינם. כשתהיה אהבת חינם בישראל הכול יסתדר". נתנאל מלחי, חבר המשפחה, סיפר כי "בשכונת שמואל אנשים לא מעכלים את האבידה. כל השכונה אבלה, לא יודעים איך להמשיך הלאה".