שתף קטע נבחר

 

מיצ"ב במחלוקת: "כל השנה מתכוננים למבחן"

ברקע הפרסום ב-ynet של מפת החינוך, שמבוססת על נתוני המיצ"ב, התקיים דיון באולפן ynet. התומכים הדגישו את חשיבות השקיפות, המבקרים הצביעו על חשש לרמאויות: "בבתי ספר שיכולים להרשות לעצמם יש קורסי הכנה מיוחדים". היכנסו לבדוק: מה הציון של בית הספר והעיר שלכם?

 

הצד האפל של מבחני המיצ"ב    (צילום: אבי חי חגי דקל)

הצד האפל של מבחני המיצ"ב    (צילום: אבי חי חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"בפועל מה שקורה זה שבבתי ספר רבים, במיוחד באלה שיכולים להרשות לעצמם במרכז, יש קורסי הכנה למיצ"ב או שמתחילת השנה הם כבר עובדים על הכנה למיצ"ב". ד"ר היידי פלביאן, מרצה בכירה בתואר ראשון ושני בחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה, לא חושבת שהמבחנים הייחודיים במקצועות הליבה יעילים.


 

ברקע הפרסום ב-ynet של "מפת החינוך", שמבוססת על נתוני המיצ"ב, אמרה ד"ר פלביאן לאולפן ynet כי "תלמידים עם לקויי למידה ותלמידים שמקבלים התאמות היבחנות במהלך כל השנה לא מקבלים אותן במיצ"ב ולמעשה מורידים את ההישגים". לצד זאת, עלו לא פעם טענות כי בתי ספר משאירים מחוץ לכיתות את התלמידים החלשים יחסית, כדי להעלות את הציון הממוצע. זאת, עקב העובדה שבלא מעט בתי הספר הבחינה הפכה להיות סוג של חזות הכול, וגרמה לתחרותיות רבה בין בתי הספר.

 

לעומתה, פרופ' זמירה מברך, שמכהנת כנשיאת המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, ציינה בהקשר זה: "אני חושבת שצריך לעשות מבחנים מהסוג הזה. כל מערכת צריכה לבדוק את היעילות שלה, את התוצרים שלה, וגם מערכת החינוך צריכה לבדוק את הישגי התלמידים. בנוסף להישגים יפה מאוד שהמיצ"ב בודק גם את האקלים הבית-ספרי, האלימות ואת היחס של הילדים כלפי בית הספר".


תרומה נוספת של המיצ"ב היא בכך שהוא מגדיל דרמטית את השקיפות. כל הורה והורה יכול בשנים האחרונות לדעת מה רמת בית הספר שבו לומדים ילדיו ואפשר לעתים גם לבחור את בית הספר על פי קריטריון זה - אם כי גם כאן יכול להיות פתח לרמאויות. לבית הספר מעניק המיצ"ב אפשרות לראות את נקודות התורפה - הן של תלמידים ומורים והן ושל בית הספר כולו - ולשפר אותן.

  

אמיר וינשטוק, מייסד חברת מדלן שעיבדה עבור ynet את הנתונים, אמר בהתייחסו לנושא כי הוא מצדד בבחינת המיצ"ב, אך מתח ביקורת על הפערים שהתגלו באיסוף הנתונים. לדבריו, "אם אנחנו מסתכלים על הערים הגדולות בישראל, תל אביב, באר שבע, חיפה וירושלים, אז רואים שבפערים בין חיפה לירושלים הערכים נשארים פחות או יותר דומים, אבל כשלוקחים את תל אביב ובאר שבע יש תופעה משמעותית מאוד של קיטוב בין הערים האלה".

 

וינשטוק אמר עוד כי "חשוב שהציבור יכול להיכנס לאתר ולבדוק את הציונים וכך להגדיל את המעורבות שלו. הבשורה הגדולה היא בכך שהציונים נגישים לציבור, כך שכל אחד מההורים יכול ללמוד על הפערים, על מערכת החינוך שהילדים שלו לומדים בה, ולראות מה התלמידים והמורים חושבים על בית הספר".


פורסם לראשונה 11/04/2016 23:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים