ליאור אשכנזי וריימונד אמסלם מציגים: רומנטיקה בעיר העתיקה
מאחורי גיא נתיב וארז תדמור רזומה מרשים של יצירה קולנועית ביחד ולחוד, אבל זה לא מונע מהם להמשיך לעשות סרטים קצרים. ב"אלוהים יקר" שמוצג פה בפניכם במדור קולנואני מככבים ליאור אשכנזי וריימונד אמסלם על רקע הכותל. "ירושלים מפולגת ונפיצה, ובסרט היא רומנטית", הם אומרים
כשאנחנו מדברים על סרטים קצרים, עולים בראש חזיונות של סטודנטים לקולנוע עובדים על פרויקט הגמר שלהם, או צעירים שאפתנים שמנסים להזניק את הקריירה שלהם. אבל בסופו של דבר, סרט הוא סרט. גם אם אורכו הוא 13 דקות בלבד. גם אם היוצרים שעומדים מאחוריו הם במאים ותיקים, פוריים ומוכחים. זה המקרה של "אלוהים יקר" - סרטם של ארז תדמור וגיא נתיב. הם צילמו אותו בין הפקה אחת לאחרת, ומופיעים בו שני שחקנים מובילים - ליאור אשכנזי וריימונד אמסלם. לא פחות.
מאחורי תדמור ונתיב גוף עבודה מרשים, עליו הם אחראים ביחד ולחוד. שיתוף הפעולה שלהם נמשך מאז לימודי הקולנוע שלהם והוא הניב את הסרט הקצר "אופסייד" מ-2006, ואלו הארוכים "זרים" מ-2007 (שמבוסס על סרט קצר ארבע שנים לפני) ו"הבן של אלוהים" מ-2014. תדמור בן ה-42 ביים את "סיפור גדול" ביחד עם שרון מימון ב-2009, וחתום לבדו על הדרמה "ארץ פצועה" עליה זכה בפרס אופיר לבימוי אשתקד. נתיב פיתח את סרטו הקצר "מבול" מ-2002 לדרמה משפחתית שמונה שנים לאחר מכן, ויצא בינתיים ללוס אנג'לס בניסיון לפרוץ בהוליווד.
בדרך כלל סרטים קצרים הם משהו שיוצרים צעירים עוסקים בו בתחילת דרכם, אבל אתם ממשיכים ליצור כאלה גם היום. מה מושך אתכם לעשיית סרטים קצרים?
"סרטים קצרים הם מדיום שאנחנו מאוד אוהבים לעסוק בו בעצם מאז סרטי הגמר שלנו 'מוש' ו'מבול' שעשו כברת דרך ארוכה בפסטיבלים. 'זרים' הקצר עם גיא לואל היה ה-DNA לפיצ'ר הראשון שלנו - 'זרים' הארוך עם לירון לבו ולובנה אזאבל. 'אופסייד' היווה השראה לסצינה דרמטית עם מכרם חורי מתוך 'הבן של אלוהים'. הרבה סרטים קצרים בארצות הברית משמשים במאים מובילים ליצירת הפיצ'ר הבא שלהם, כמו 'וויפלאש' ו'חיות הדרום הפראי' שהתחילו כסרטים קצרים מוצלחים לפני שהפכו מועמדים לאוסקר".
"אלוהים יקר" הוא למעשה שיתוף הפעולה האחרון של נתיב ותדמור לפני שפרחו כל אחד בדרכו, והוא מלווה שומר בכותל המערבי (אשכנזי) העוקב אחר אישה נאה שביקרה באתר (אמסלם) - לאחר שזו טמנה פתק בין האבנים הישנות. "הסרט עוסק בהשלמה, בפיוס, ומשמש כהומאז' לסיפורי האהבה הפשוטים של פעם", אומרים נתיב ותדמור ל-ynet. "בעידן של סמארטפונים, סקייפ, טינדר ואתרי ההיכרויות השונים ניסינו דווקא לחזור לקיר העתיק והקדוש בעולם אליו אנשים מתפללים ומבקשים מזור לבעיותיהם, כאמצעי תקשורת רומנטי וטהור בין גבר לאשה".
הרעיון לסרט התחיל מדמות אמיתית - השומר של הכותל, שסיפורו הובא בכתבה. "הוא סיפר לאן נעלמים הפתקים הרבים שאנשים טומנים בתוך הקירות - שנים על גבי שנים של בקשות ומשאלות. השומר אוסף את הפתקים פעם בשבוע לתוך שקים, מתפלל וקובר אותם בבית קברות בהר הרצל. ברגע שראינו את התמונות המדהימות האלה חשבנו שהסיפור יכול להיות גם פוטנציאל לסרט קצר, על איש בודד שיום אחד מגלה פתק אחד של אשה אחת עם בקשה פשוטה ומתכוון להגשים לה".
תדמור ונתיב מציינים ש"אלוהים יקר" הוא בעצם חלק מטרילוגיה - ומצטרף ל"אופסייד" ו"זרים" כפרק החותם של שלישיית הסרטים קצרים נטולת הדיאלוגים שביימו יחדיו ומבוססת לדבריהם על "חיבור בין אנשים במצבים אבסורדים וקיצוניים דרך סאונד, מבטים או פתקים ללא דיאלוגים". גם ירושלים והכותל, בואך הר הבית הבוער, מקבל זווית קצת שונה דרך הבימוי שלהם והצילום הפיוטי של אסף סודרי. "ירושלים שהיא עיר כל כך מפולגת ונפיצה בימים אלה, הופכת אצלנו לעיר רומנטית קסומה כמו רומא או פריז", הם אומרים.
"יש משהו מאוד חזק בעיר העתיקה. רצינו לצלם סרט המתרחש ברובע היהודי העתיק, בצבעים, בארכיטקטורה, בסמטאות והחומות, בנוף המדהים מהגגות, שנותנים לסיפור רובד קולנועי המזכיר לנו את הסרטים האיטלקים עליהם גדלנו כמו 'סינמה פרדיסו', 'הדוור', וגם את הסרטים של ויטוריו דה סיקה ופדריקו פליני שמאוד אהבנו בילדותינו. חיפשנו את הלוקיישנים הכי מעניינים, הסתובבנו שם שבועות, וראינו סמטאות צרות רבות, ושכונות ציוריות שהתאימו לסיפור האגדה הזה".
חלקו הראשון של "אלוהים יקר" צולם בכותל המערבי, וזה התאפשר באמצעות האישורים שהשיגו המפיקים שמי שיינפלד ועמיתן מנלזון. תדמור ונתיב מספרים כי הקפידו לצלם בימי הפעילות הרגילים של האתר תוך שמירה על כללי המקום, ובליווי רב הכותל. עד כדי כך השתלב הצוות במקום, עד שלעתים התמזגו בנוף, ובמיוחד ליאור אשכנזי שמגלם את השומר.
"ליאור נכנס לתפקיד, נראה והסתובב ממש כמו השומר המקורי עם כובע, מדים ומשקפיי ראיה", הם נזכרים במקרה משעשע, "הוא התהלך ברחבה, כיוון אנשים, העיר למבקרים שזרקו אשפה על הרצפה וכשהתחלנו לצלם אף אחד מהמתפללים לא ידע שזה הוא, הם הסתובבו סביבו והצטלמו ברקע מבלי לדעת שהם חלק מהסרט. ליאור נכנס לתפקיד באופן כה טוטאלי כך שאם מישהו הפריע לצוות הצילום בתוך הרחבה של הכותל, הוא מיד השליט שם סדר".
איך רותמים כוכבים בסדר הגודל של אשכנזי ואמסלם לפרויקט צנוע שכזה?
"את ליאור וריימונד אנחנו מכירים ואוהבים מהעבודה המבריקה שלהם בסרטים וסדרות, והם גם הכירו את הסרטים שלנו במהלך השנים האחרונות. מעולם לא עבדנו ביחד, אבל תמיד רצינו לשתף פעולה. שלחנו לשניהם את התסריט הקצר ונפגשנו כדי להסביר להם את החזון הקולנועי שלנו. לשמחתנו הם הסכימו להצטרף לפרויקט והיה תענוג גדול לעבוד ביחד. בגלל שדובר בארבעה ימי צילום, לא היתה בעיית לוח זמנים".
מבחינה הפקתית, נתיב ותדמור רואים בסרטים הקצרים דרך מהירה ונוחה, ועדיין מלאת השראה לספר סיפור. בנוסף, הם מציינים את הרשת כפלטפורמה מצוינת להקרנתם. בין אם ביוטיוב, בו זכה "זרים" הקצר ליותר משני מיליון צפיות, ועכשיו גם "אלוהים היקר" פה לפניכם ב-ynet. "מהירות ביצוע בזמן קצר, בתקציב הפקה נמוך יחסית שמאפשר לספר סיפור קולנועי קצר, יצירתי ופורץ דרך עם פוטנציאל להפוך לפיצ׳ר עתידי. היכולת להגיע לקהלי יעד וחשיפה גדולה באינטרנט" - אלו הם היתרונות של יצירת סרטים קצרים על פני אלה הארוכים.
הסרט הקצר "זרים". יותר משני מיליון צפיות
על אף היתרונות הללו, שני החברים הוותיקים נמצאים כבר עמוק בתוך העשייה הקולנועית שלהם כבמאי פיצ'רים - כל אחד מצד אחר של העולם. תדמור מסיים את הפרויקט הבא שלו "נמל בית" (שאת תסריטו כתב ביחד עם שלמה אפרתי) בכיכובם של יורם חטב, שמיל בן ארי, לירון בן שלוש ואחרים, העוסק במאבקים בנמל אשדוד. נתיב עסוק בימים אלה בליהוק לסרטו האמריקני הראשון בהפקת אורן מוברמן. הוא גם כותב בצוותא עם נועה ברמן הרצברג תסריט לפרויקט הישראלי הבא שלו "וירג'יניה", ומפתח עם אשתו השחקנית ג'יימי ריי ניומן סדרת טלוויזיה בשם "Long Distance" בהפקת האחים מארק וג'יי דופלאס.
"בין פיצ'ר אחד למשנהו, כשאנחנו מלאי השראה קריאטיבית, וכשיש לנו סיפור אליו אנחנו מחוברים, אנחנו מנסים לשתף פעולה ויוצרים סרטים קצרים", מספרים שני הבמאים, שיצאו לאחרונה כל אחד לדרכו כבמאים יחידים - בישראל ובלוס אנג'לס. "אנחנו נמשיך ליצור ביחד ולחוד", הם מבטיחים, "כמו להקה ותיקה בה יוצרים עושים אלבומי סולו, גם אנחנו נפרדים ליצור לחוד וחוזרים ליצור ביחד. יש משהו קסום ביצירה משותפת, ויש כוח ביצירה לבד. יש יתרונות וקסם בשניהם".
יש לכם סרט קצר שתרצו להציג ב-ynet? אתם מוזמנים לפנות אלינו: indie.ani@gmail.com