לידיעת התיכוניסטים: עוד שינויים בבגרויות
התלונות על העומס בעקבות הרפורמה האחרונה הובילו לשינויים: הופחתו שעות המעורבות החברתית שבהן מחויבים תלמידי י"א, ניתן יהיה להיבחן בבגרות חורף גם בלשון ובהיסטוריה
עוד שינויים בתוכנית הבגרויות , במטרה להוריד את הלחץ על התיכוניסטים: בעקבות תלונות של מנהלים ותלמידים על עומס רב שמוטל על תלמידי שכבת י"א בשל ההחלטה לבטל את בחינות הבגרות בכיתה י' – החליטו במשרד לבצע כמה שינויים ועדכונים, שחלקם יחולו כבר בשנת הלימודים הנוכחית.
במסגרת הרפורמה בבגרויות שהנהיג שר החינוך לשעבר שי פירון, הוחלט בין היתר כי יבוטלו מועדי החורף בכל המקצועות פרט לאנגלית ולמתמטיקה, וכי בחינות החורף במקצועות השונים יהיו פתוחות רק לאוכלוסיות ייחודיות. כעת החליטו במשרד כי כל תלמידי י"א יוכלו להיבחן בבחינות החורף במקצועות לשון והיסטוריה. לדברי המשרד, המטרה היא להוריד את הלחץ והעומס שנוצרו בחלק מבתי הספר על תלמידי שכבת י"א. אוכלוסיות ייחודיות ימשיכו להיבחן במגוון מקצועות החובה בחורף, כפי שהיה השנה.
החלטה נוספת שהתקבלה היא לאפשר השנה באופן חד-פעמי לתלמידי כיתות י"א להיבחן במועד נוסף בהיסטוריה. מועד זה מתווסף למועד שכבר קיים בלוח הבחינות. החלטה זו התקבלה על רקע בקשות מצד מורים ותלמידים להקל על ההיערכות לקראת בחינת הבגרות במקצוע זה. גם כאן הציון הגבוה מבין השניים הוא שייקבע. גם במדעי המחשב תינתן השנה באופן חד-פעמי אפשרות למועד נוסף לתלמידי י"א וי"ב.
אחת הטענות העיקריות של המנהלים והתלמידים במסגרת מתווה הבגרויות החדש הייתה השעות הרבות שעליהם להקדיש למעורבות חברתית, בשנה שבה הם ניגשים לבגרות. בעקבות התלונות החליט המשרד השנה, באופן חד-פעמי, כי תלמידי שכבת י"א בלבד יהיו מחויבים בהיקף של 75 שעות מעורבות חברתית, במקום 90 שעות. היקף שעות זה יהיה תקף השנה ובשנה הבאה.
עוד הוחלט במשרד החינוך להימנע ככל האפשר מלשבץ שתי בחינות חובה במהלך שבוע אחד כדי להקל את העומס. כמו כן, המשרד יפרסם את לוח הבחינות כבר בתחילת השנה, ובפריסה שנתית מלאה. המשרד ישלח בתחילת שנת הלימודים לוח מבחנים לכל השנה כדי לאפשר למנהלים להיערך. בנוסף, הוחלט לקיים חשיבה מחודשת על מודל לוח ההיבחנות.
ההחלטה על השינויים התקבלה לאחר סדרה של דיונים מקצועיים שנערכו בראשות מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, ולאחר כנסי המנהלים שהתקיימו במחוזות לאורך חודש פברואר, שבמסגרתם הועלו הבעיות. ההחלטות נבעו גם כתוצאה מסדרת מפגשים שקיים המשרד עם "צוות י"א", שהוקם בשיתוף פעולה עם מועצת התלמידים והנוער הארצית, מנהלים והורים.
שר החינוך, נפתלי בנט, מסר: "הקשבה למנהלים ולמורים היא שהביאה אותנו לקבל את ההחלטות החדשות. שמענו מהצוותים החינוכיים בשטח על העומסים והחלטנו על עדכונים חדשים שיקלו בצורה משמעותית על התלמידים ויאפשרו יותר גמישות ביכולת התכנון של פעילות בית הספר. אנחנו מאמינים במנהלים ובמורים ונעשה כל שאפשר כדי לסייע לעבודתם ולהצלחתם".
אליאב בטיטו, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמר: "אנו מברכים את משרד החינוך על קבלת המלצותינו ומודים על האפשרות לקחת חלק בעיצוב עתיד החינוך של מדינת ישראל. מדובר בבשורה של ממש בעבור תלמידי כיתות י"א הנוכחים וכל התלמידים העתידיים. אנו רואים בעקרונות הרפורמה התחלה לשינוי משמעותי בדרך לחינוך אחר ומתקדם, ומאמינים כי ביחד נמשיך את התהליך ונהפוך את החינוך בישראל לזה העומד בחזית החינוך העולמית".
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, מנשה לוי: "ביחס לכלל התלמידים – משרד החינוך צועד בכיוון הנכון, אולם חסרים צעדים נוספים, והבם החזרת האפשרות להיבחן בבחינות בגרות בסוף כיתה י'. ביחס לתלמידי שכבת י"א – משרד החינוך צועד גם כן בכיוון הנכון, אולם הצעדים מינוריים ולא יפחיתו בצורה משמעותית את הלחץ שבו נתונים תלמידי י"א. חשוב היה להפעיל מיקוד חומר על בחינות הבגרות, רעיון שהוצע על-ידי התאגדות מנהלי בתי הספר ולא התקבל על-ידי הנהלת משרד החינוך".