שתף קטע נבחר

 

משפחה ללא גלוטן: חוגגים יום הולדת לגיא

לפני כשלוש שנים גילה גיא לב-רן בן ה-11 שהוא חולה בצליאק ומאז חגיגות יום ההולדת לא נראות אותו הדבר. גם אחותו, תום, נאלצה להיפרד מהפתיתים האהובים עליה בשל המחלה - אז איך מתמודדים? יצאנו לברר וגם בדקנו מה עושות החברות הישראליות בנדון

בשיתוף "שטראוס"

 

משפחת לב-רן מנופית גילתה לפני כשלוש שנים ששניים מבני המשפחה סובלים מצליאק, גיא בן ה-11 ותום בת ה-17. מאותו רגע היה צורך לעשות שינויים נרחבים מבחינת מוצרי המזון שנכנסו לביתם. הלכנו לבקר אותם לשאול איך חוגגים יום הולדת, איך מסתדרים עם הסימונים על המוצרים וכמובן, על מה היה קשה לוותר. צפו

 

 

ולא רק משפחות מתמודדות עם חיפוש אחר מוצרים ללא גלוטן, החברות בישראל מגלות, יותר ויותר, שיש צורך עז במוצרים כאלו ועושות ככל שביכולתן על מנת לסייע.

 

"החברות הגדולות מבינות, מצד אחד, את האחריות שיש להן כאלו המייצרות מוצרים שגם הנמנעים מגלוטן מעוניינים לצרוך ורוצות להוסיף למגוון יותר ויותר מוצרים", אומר אודי מלמד - סמנכ"ל איכות שטראוס ישראל. "מצד שני, מתגלה הקושי ביישום, בעיקר לחברות שמערכי הייצור שלהם מורכבים המייצרים מוצרים עם גלוטן באותם קווי ייצור או/ו אתרי ייצור בהם מייצרים את המוצרים ללא גלוטן.

 

"בתוך 'סל' הכלים האפשרות הפשוטה הינה לנצל אירועים שבהם מנקים את הקווים ניקוי מיוחד כגון ההכשרה לפסח. בתקופה זו ממעטים להשתמש בחומרי גלם המכילים גלוטן ולקראת הפסח עוצרים את הייצור במפעלים לצרכי הכשרה.

 

"ואכן אנו רואים יותר ויותר מוצרים היוצאים ללא גלוטן בתקופת הפסח. במהלך כל השנה, החברות מעדיפות להקצות קווי ייצור נפרדים למוצרים ללא גלוטן לצד קווי ייצור עם גלוטן. הגבלה זו איננה פשוטה כלל ועיקר מכוון שכרוכה בהגבלת החדשנות ולפעמים גם בחוסר יעילות של תכנון הייצור. בנוסף נדרשת מערכת קפדנית של בקרת איכות , בדיקות ותהליכי ניהול כדי למנוע טעויות."

 

עד לפני כמה שנים מעטים ידעו על הנושא, מעטים עסקו ב"טרנד" הגלוטן, וכיום יש ביקוש רב למוצרים כאלו – כיצד מתמודדים עם הביקוש ואיזה שינויים עושים בחברות כדי לתת לקהל את המענה הנדרש?

 

"הפעולה הכי חשובה שתיתן מענה לביקוש הינה העלאת המודעות לסוגיית הגלוטן בכל החברה ובמיוחד אצל אנשי השיווק והטכנולוגים שאחרים על פיתוח המוצרים. עצם המודעות מייצרת פתרונות. כך, למשל, טכנולוג פיתוח מודע ינסה לבחור חומרים שבהגדרתם אינם מכילים גלוטן ובכך לגרום למוצר החדש להיות ללא גלוטן מהרגע הראשון ולכל השנה.

 

"במקביל נדרש לבצע שינוי תפיסות הן אצל מנהלי ועובדי המפעלים לביצוע חשיבה מערכתית ולנסות לפתוח אפשרויות חדשות במפעלים והן אצל הספקים שיבצעו את החשיבה במפעלים שלהם וייצרו פתרונות לחומרים אלטרנטיביים ו/ או ישפרו חומרים קיימים כך שלא יהיו עם שאריות גלוטן .

 

האם יש פיקוח על סימון המוצרים ללא גלוטן כך שניתן לדעת בוודאות שמדובר במוצר חף ממנו? כמו כן, קיימים מוצרים מובהקים ללא גלוטן אך כתוב עליהם שעלול להיות חשש לגלוטן, מה זה אומר?

 

"אכן, מפעל שרוצה לייצר מוצר המסומן ללא גלוטן חייב לקבל הסמכת GMP אך האחריות העיקרית הינה על היצרן ועל מערכת הבטחת האיכות שבו. כל מפעל הינו שונה. לא דומה מפעל המייצר רק מוצרים ללא גלוטן למפעל המייצר באותו חלל ייצור גם וגם. לכן על הטכנולוגים מנהלי האיכות מוטלת אחריות מאוד גדולה לנתח את הסיכונים ולקבוע נהלים ע"מ למנעם."

 

כיצד אתה רואה את עתיד המוצרים ללא גלוטן בישראל?

 

"אני אופטימי, אני מניח שיותר ספקים יביאו יותר פתרונות ואלטרנטיבות לחומרי גלם שיחליפו את חומרי הגלם המסורתיים ויאפשרו לפתח מוצרים חדשים ללא גלוטן. ומצד שני, במידה ותהיה עלייה בצריכת מוצרים אלו, ולא רק מצדי הרגישים לגלוטן (הצליאקים), אלא גם כטרנד בריאותי, אנו נמצא יותר ויותר יצרנים שיעשו מאמצים לתת מענה לטרנד זה וכמנוף לצמיחה עסקית - זה מה שנקרא WIN WIN SITOATION.

 

"בנוסף, יותר ויותר חברות ינגישו סימון של מוצרים ללא גלוטן גם כאלה שלכאורה לא אמור להיות בהם גלוטן, זה כמענה לצורך של הצרכנים לקבלת תחושת ביטחון. בסופו של דבר נראה סימן אחיד רשמי שיוכר ויזוהה כסימן לללא גלוטן."

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים