בג"ץ: ראש הממשלה יכול להחזיק בכמה תיקים
ברוב של ארבעה מול אחד נדחתה עתירת "יש עתיד" לנוכח ריבוי המשרדים שעליהם אחראי נתניהו. הנשיאה נאור: יש לו סמכות. השופט מלצר, בדעת המיעוט: זו פגיעה במשילות
ראש ממשלה יכול להחזיק בכמה תיקים: כך קבע היום (ד') בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ. ברוב של ארבעה שופטים נגד השופט חנן מלצר שהיה בדעת מיעוט, הוחלט לדחות את העתירה של מפלגת יש עתיד ולאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להחזיק כרגע בתיקי התקשורת, החוץ, הכלכלה ושיתוף הפעולה האזורי.
בפסק הדין שכתבה הנשיאה מרים נאור, היא קובעת כי ראש הממשלה מוסמך לכהן גם כשר הממונה על משרד. "לדעתי, פרשנות תכליתית של חוק היסוד הנוכחי מלמדת כי קיימת סמכות לראש הממשלה לכהן במקביל כשר", כתבה.
המחלוקת בינה ובין השופט מלצר נבעה סביב הפרשנות בנוגע לנוסח בחוק יסוד: הממשלה, שם כתוב כי "הממשלה מורכבת מראש הממשלה ומשרים אחרים". נאור כותבת כי "חוק היסוד הנוכחי שותק, אפוא, באשר לסמכותו של ראש הממשלה לכהן בנוסף כשר הממונה על משרד. בשתיקתו, לא ביקש חוק היסוד הנוכחי לשלול את סמכותו של ראש הממשלה לכהן במקביל כשר".
לעומתה, סבר השופט מלצר כי על פי החוק הוא אמור לפעול כ"ראש ממשלה דמוקרטי", וכ"מנצח" על "תזמורת השרים", ולא כאחד הנגנים, ועל כן אין "לראש הממשלה סמכות לשמש, בצד כהונתו הרמה, כשר הממונה על משרד".
עוד כתב השופט מלצר כי "לראש הממשלה, שהוא כה עמוס על-פי הדין, על דרך של מינויו, בנוסף, כשר הממונה על משרדים ממשלתיים (וכאן לא על אחד אלא על ארבעה!) – פוגעת במשילות ויורדת לשורש סמכות, שכן אין בנמצא בעולם בן אנוש, ויהיה מוכשר ככל שיהיה, שיכול לבצע בו-זמנית כל-כך הרבה מטלות.. התופעה הנ"ל גם גורמת להפרדה לא ראויה בין סמכות לאחריות".
המשנה לנשיאה, אליקים רובינשטיין, שכיהן כמזכיר הממשלה וכיועץ המשפטי לממשלה, הסכים עם הנשיאה נאור כי יש לראש הממשלה סמכות להחזיק בתיק נוסף, כפי שהיה לאורך ההיסטוריה, אך ציין שבאופן מסורתי החזיקו ראשי הממשלה בתיק אחד, הביטחון או החוץ. לדבריו, המצב שבו ראש הממשלה מחזיק ארבעה תיקים אינו תקין. "ייתכן כי המצב נובע בחלקו מאילוצים פוליטיים אמיתיים כאלה ואחרים, אך ברי כי גם אם פורמלית היא תקינה, מהותית אין כאן תקינות. האם איננו מתקרבים ל'קו האדום' של אי סבירות ההופכת לחוסר סמכות?".
בדיון קודם בעתירה בנובמבר אשתקד, תהה מלצר: "האם ראש הממשלה יכול לשמש כל השרים? האם יכולה להיות ממשלה של ראש ממשלה שהוא גם כל השרים?". בתגובה לדבריו של השופט מלצר ענתה נציגת הפרקליטות, עו"ד שרון רוטשנקר, כי "החוק לא אומר שאי אפשר אבל זו שאלה של סבירות. האם הכנסת תאשר והאם הממשלה תסכים לזה. זו דוגמה היפותטית רחוקה".
יש עתיד עתרה לבג"ץ לאחר שהשופט מלצר כבר העיר בדיון בעתירה קודמת, כי לפי חוק יסוד: הממשלה, "ראש הממשלה בכלל לא יכול להיות שר", ולפיכך פסל את מינויו של ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה לתפקיד סגן שר הבריאות - וסלל את דרכו לתפקיד השר. בהכרעה דרמטית בהרכב מורחב של חמישה שופטים, הוציא בקיץ בג"ץ צו הקובע כי על סגן שר הבריאות לסיים את תפקידו תוך חודשיים. "הוא כמובן יוכל להתמנות לכהונת שר הבריאות ככל משפטה וחוקתה", נכתב בהכרעה. לפיכך בפעם הראשונה זה עשרות שנים ח"כ מיהדות התורה התמנה לשר בממשלה.
יש עתיד מסרה בתגובה: "אנחנו מכבדים את החלטת בג"צ ומקבלים אותה גם כשהוא פוסק כנגדנו. במישור המשפטי והחוקתי, זהו סוף פסוק. במישור הפוליטי, אזרחי ישראל צריכים להחליט בעצמם האם זה מצב עניינים סביר בעיניהם שאין למדינה שר חוץ, שר כלכלה, שר תקשורת ושר לשיתוף פעולה אזורי, והאם לדעתם ראש הממשלה יכול למלא את כל התפקידים האלה ביחד ולתת להם את השירות המגיע להם". העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין רונן אביאני וגיא בוסי.