שעני שווייץ נכנעים ל-SmartWatch ואין עבודה
מי צריך שעון שווייצרי במאה ה-21? השעונים החכמים צוברים תאוצה, ובעיירות שווייצריות שהתבססו יותר מ-100 שנה על תעשיית השעונים נתקלים באחוזי אבטלה שכמותם לא מכירים בארץ העשירה. אחרי גל פיטורים, נאחזים שם בתקווה: "נמציא את עצמנו מחדש - ונחזור"
בשתי עיירות קטנות בשווייץ השענים מנסים למצוא איזון עדין כמו המכניזם של השעונים המהונדסים-בדיוק שלהם, בניסיון להחיות את התעשייה, שסובלת ממשבר קשה.
לה-שו-דה-פונד, עיר של 39 אלף תושבים בלבד, ולה-לוקל השכנה הקטנה עוד יותר, היו לב לבה של תעשיית השעונים השווייצריים מאז המאה ה-19. אבל אחרי שנות הפריחה בשלבים מוקדמים יותר של המאה הנוכחית, החיים הפכו קשים הרבה יותר. הביקוש לשעוני היוקרה המסורתיים פחת כתוצאה מהמלחמה של ממשלת סין בשחיתות, מירידה במספר הקונים-התיירים באירופה ומעלייתם של השעונים החכמים.
היצרנים הגדולים ביותר כמו קבוצת Swatch או Richemont ו-LVMH הגיבו בדרישה מהספקים לקצץ במחיר והגיברו את הייצור העצמאי. הדבר פגע קשות בלה-שו-דה-פונד ובלה-לוקל, שם יש רשת של קבלני משנה. "חלק מהמותגים ביקשו מאתנו להפחית את העלות ב-15%", מספר אלן מריאטה, הבעלים במשותף של חברת Metalem שמושבה בלה-לוקלה ושמעסיקה כ-250 עובדים.
"זה לא היה מוצדק, אבל אכן הורדנו קצת את המחירים", הוא אומר. להערכתו, המכירות יירדו השנה ב-10%, בדומה לשנה שעברה, וסביר להניח שהעובדים ייאלצו לעבוד פחות שעות בחצי השני של השנה.
פרנסואה מטילה, מזכ"ל התאחדות עובדי תעשיית השעונים, אומר שכ-1,000 משרות אבדו בתוך שנה בתעשיית השעונים השווייצרית, שבה עובדים כ-59 אלף בני אדם. המספר האמיתי גבוה יותר, אם כוללים גם חוזים זמניים של עובדים שלא חודשו. בלה-שו-דה-פונד עמד שיעור האבטלה בינואר על 8.1%, אחד הגבוהים בשווייץ. תעשיית השעונים אחראית לרוב המשרות בעיירה הזו – 11,000 במספר.
המותגים הגדולים עדיין נזהרים שלא ללכת רחוק מדי, משום שהם עדיין מסתמכים במידה רבה מאוד על הידע של הספקים, שמועבר לעתים קרובות מדור לדור בבתי עסק משפחתיים קטנים. למרות אובדן המשרות, מטילה אומר כי לא ידוע לו על חברה כלשהי שמצאה עצמה ללא לקוחות בתעשייה.
"אין ספק שכולנו באותה הסירה. לא היינו מצליחים להתקיים בלי רשת הקבלנים וקבלני המשנה הזו", אומר אלדו מגדה, מנכ"ל חברת Zenith. החברה שייכת ל- LVM, אבל המטה שלה שוכן בלה-לוקלה. בנייני המפעל שלה, בני יותר מ-100 שנה, הם חלק מאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. יצרנים כמו Zenith מורידים מחירים בניסיון להגדיל את הביקוש, דבר שפגע בספקים.
אבל מריאטה, מחברת Metalem, אמר כי לקוחות כולל Zenith, Chopard ו-IWC עושים מאמץ לתת עבודה לקבלני משנה. "אפילו הקבוצות הגדולות תמיד שומרות חלק מהייצור לספקים חיצוניים, מפני שאנחנו גלגל ההצלה שלהם", הוא אומר, ומסביר שהיצרנים הגדולים יהיו חשופים עוד יותר לתנודות בביקוש אם הם יקחו על עצמם חלק גדול יותר מהייצור.
Horlyne, שמעסיקה כ-30 עובדים בלה-שו-דה-פונד ועדיין משתמשת בשיטות קישוט מסורתיות, אומרת שהעסקים צולעים. "אנחנו מעריכים שהמכירות יפחתו השנה ב-40-
30 אחוז, וכבר בחודש מרס התחלנו לעבוד פחות שעות", סיפר הבעלים של החברה, ריימונד לייטנברג. עם זאת, הוא בטוח שהמומחיות והחדשנות תסייע לעסק לשרוד, אחרי שהשקיע 600 אלף פרנקים שווייצרים במכונת לייזר חדשה שתוכל להציג מגוון רחב יותר של קישוטים לרכיב הדגל של שעוני החברה.
"תעשיית השעונים השווייצריים דינאמית מאוד בכל הקשור למחקר, היא לא נחה על זרי הדפנה. המשבר מניע יצירתיות", אומר לייטנברג. "הגענו לתחתית, דברים חייבים להשתפר, אנחנו רק לא יודעים מתי. אנחנו חייבים להחזיק מעמד עד שזה יקרה".