פולקסווגן טיגואן בנהיגה ראשונה - מתבגר בחן
פולקסווגן טיגואן הפך מאז הושק לאחד הדגמים המוצלחים של קונצרן הרכב הגרמני. נהגנו לראשונה בגרסה החדשה, עם ממדים גדולים יותר ואבזור מתקדם
איפה נהגנו - ברלין, גרמניה
במה נהגנו - פולקסווגן טיגואן דור 2
מחליפה של - פולקסווגן טיגואן דור 1
מתחרים עיקריים - רכבי פנאי קומפקטיים ויוקרתיים
מתי אצלנו - רבעון אחרון של 2016
כמה תעלה (הערכה) - יקר מהדגם הנוכחי
בעד: מרחב, יכולת דינמית, רשימת אבזור
נגד: מחיר, פלסטיק בתא הנוסעים
בגדול
פולקסווגן מתכננת לטיגואן החדש מקום מרכזי בתכניות השיווק העולמיות שלה השנה. הוא גדול, מאובזר ומרשים מקודמו, ואמור לחזק עוד יותר את היצע דגמי הפנאי הגדל והולך של הקונצרן בכלל, ומותג פולקסווגן בפרט. בהתרשמות ראשונית הוא עושה רושם טוב למדי. עם תמחור נכון (לא יקר מקודמו) ואטרקטיבי, הוא עשוי לחקות את ההצלחה המרשימה של הדגם הקודם.
כמה מילים על הדגם
פולקסווגן טיגואן הושק לראשונה ב-2007, כטבילת-אש של הקונצרן בקטגוריית דגמי פנאי-קומפקטיים מודרניים, שהלכה וגדלה בקצב רצחני באותה תקופה. תשע שנים מאוחר יותר ו-2.8 מיליון מכוניות ב-170 מדינות, הטיגואן נהנה מהתעצמות קטגוריית הפנאי, אשר ניכסה לעצמה בינתיים נתח שוק עצום. לא מפתיע לכן שפולקסווגן מתייחסת לטיגואן כאחד מארבעת הדגמים החשובים ביותר שלה בשנתיים הקרובות.
הדור החדש עבר שינויי עיצוב, והוא כעת זוויתי יותר, ומיישר קו עם המראה המשפחתי הנוכחי (בעיקר בסבכה הקדמית). פלטפורמת MQB המודרנית של פולקסווגן (שתשמש בעתיד גם את אודי Q3) עליה הוא נשען, מאפשרת מידות גדולות משמעותית מהדגם היוצא. הוא ארוך ב-6 ס"מ (448.6), רחב ב-3 ס"מ (183.9 ס"מ), אמנם נמוך ב-3.2 ס"מ (163.2 ס"מ) אבל מציע בסיס גלגלים ארוך בכמעט 8 ס"מ (268.1 ס"מ) מקודמו, ומנער את נחיתות הדגם הקודם מבחינה זו.
למרות זאת הוא קל בכ-50 ק"ג מהדור הקודם תודת לתכנון מתקדם. את הספסל האחורי ניתן להסיט כ-18 ס"מ לפנים-אחור, ולהגדיל בכך משמעותית את תא המטען הגדול בלפחות 50 ליטר (בין 520 ל-615 ליטר) מהדגם הקודם.
תא הנוסעים
תא הנוסעים של טיגואן אינו מלאכת מחשבת של עיצוב נועז ושובר מוסכמות. נעים לזהות בו את כל האלמנטים המאד-מוכרים מבית פולקסווגן (מתגים ומנופים למשל) ואודי (לוח מחוונים מתקדם), אבל יש יותר מדי חלקי פלסטיק זוויתי ונוקשה למגע, כזה שהיה מתקבל יותר בהבנה בסיאט או סקודה, המותגים הצנועים יותר של הקונצרן. מושבים חדשים מעניקים בדרך כלל תמיכה טובה ומציבים את הנהג והנוסעים מעט גבוה יותר, אם כי זווית ההגה מעט אופקית לטעמנו.
הספסל האחורי ניתן להזזה לפנים ולאחור, ומאפשר להגדיל את תא המטען משמעותית, או לחילופין לשפר את מרחב המחיה. שטח החלונות גדול יותר ומושבים שמוקמו גבוה מהדגם היוצא, מעניקים תחושה אוורירית בתא הנוסעים, בקרת האקלים המפוצלת לשלוש עושה עבודה מצוינת, ויש גם מגשים נפתחים במסעד המושבים הקדמיים.
הקונסולה המרכזית מציעה מסך מגע בגודל "8 בעזרתו ניתן לשלוט על כל מערכות הרכב (ויש המון כאלה) הרגילות והמתקדמות, כולל מערכות בטיחות שונות ואפילו המלצות נהיגה. לוח המחונים הוא ה-TFT בגודל "12.3 שמוכר מאודי, ומציע אפשרויות תצוגה שונות. אבזור הבטיחות האופציונלי ארוך לא פחות מזה שמוצע במכוניות יקרות פי כמה, כולל בקרת התנגשות עירונית, שמירת נתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטומטית, מערכת מצלמות היקפיות, מכסה מנוע אקטיבי להפחתת חומרת הפגיעה במקרה של תאונה עם הולך רגל. תאמינו או לא, זו רשימה חלקית בלבד.
מנוע ותיבת הילוכים
הטיגואן יעשה שימוש בסוללה ארוכה של נפחי וסוגי מנועים, תיבות הילוכים והנעה המוכרים של פולקסווגן. החל ב-1.4 ליטר מוגדש עם 125 כ"ס או גרסת 150 כ"ס, דרך מנועי 2.0 ליטר עם 180 או 220 כ"ס. יהיו גם גרסאות דיזל עם הספקים בין 115 ל-240 כ"ס. תיבות הילוכים ידניות לא יגיעו ארצה אך יוצעו באירופה, וכמובן שהטיגואן עושה שימוש בתיבת DSG עם 7 הילוכים. הנעה קדמית שמורה לגרסאות החלשות והזולות יחסית, והנעה כפולה לגרסאות החזקות. בעתיד תצטרף גם גרסה היברידית-נטענת.
לישראל צפויים להגיע כמובן מנועי ה-1.4 ליטר עם תיבה אוטומטית והנעה קדמית, ועד 2.0 ליטר עם הנעה כפולה בו נהגנו במהלך ההשקה. ביצועי המנוע טובים כצפוי, אך הוא אינו שקט דיו - בעיקר תחת עומס. השילוב עם תיבת המצמד הכפול פחות משכנע. למרות שנים לא מעטות של שיפור והתאמה, במהירות זחילה ההתקדמות לא תמיד חלקה, ומדי פעם מורגשת גם החלפה נוקשה מדי. בעיקר בהילוכים נמוכים בעת האצה חזקה. תצרוכת הדלק הרשמית שופרה בדגם החדש, אך פולקסווגן מתגאה בעיקר בתצרוכת דלק עתידית של כ-50 ק"מ לליטר בהיברידי שיגיע.
נוחות ויכולת דינמית
השקת הטיגואן נערכה באזור העיר ברלין, גרמניה, במסגרתה צברנו מספר קילומטרים לא מבוטל על אוטובאן סופר-מהיר וכבישים כפריים בין עירוניים. במקרה של גרמניה, ההבדל קטן. סלילה ללא דופי לא הציבה אתגרי נוחות נסיעה כלשהם. בתוך העיר לעומת זאת התגלה רכב הפנאי המודרני כנוקשה מהצפוי. מה עם מערך מתלים שניתן לכיול? פולקסוגן לא רצתה לחדור לתחומי היוקרה, ומוותרת כאן על התענוג.
עם הנעה כפולה וצמיגים איכותיים ורחבים, היכולת הדינמית של הטיגואן מרשימה כמעט בכל מצב. ההגה חסר תחושה (כצפוי), אך הוא מדויק למדי. תודות לכיול נוקשה יחסית, זוויות הגלגול בעת נהיגה מהירה, בלימה חזקה או פניה חדה היו סבירות לגמרי. הטיגואן שומר על מרכב מאוזן ומייצר כך כמויות ביטחון שלא היו מביישות משפחתית גדולה איכותית.
רכב המבחן צוייד גם ב"חבילת שטח", הכוללת בין מספר עזרים ויזואלים - למשל פגושים - שמייצרים מראה קשוח יותר ושיפור זווית הגישה. בצד טכני, הטיגואן מציע חוגת שליטה על מצבי נהיגה שונים, השולטת על מערכות רכב רלוונטיות ומקובלות - ניהול מנוע, מצערת, תיבת הילוכים. וכן, ירדנו גם לשטח ולא, שלא במפתיע, הטיגואן לא התקשה להתמודד עם "מסלול המכשולים" שנבנה על-ידי היצרנית במיוחד עבורו.
איך בסוף
פולקסווגן טיגואן הוא רכב פנאי ראוי, מודרני מאד, סופר מאובזר ומתוכנן למשעי, ושופע מערכות בטיחות מתקדמות. הוא גם טוב באופן ניכר מקודמו המצליח. אלא שבסופו של יום, המחיר יקבע כאן אם יצליח לשחזר את ההצלח של הדור הראשון, או שמא הוא יהפוך לאזוטריה בשוק המקומי עם מתחרים בגודל דומה אך זולים ממנו משמעותית, או יוקרתיים יותר עם תג-מחיר קרוב. היבואן עדין אינו יכול להעריך כמה יעלה, כך שנותר בעיקר להמתין.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,984 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 180 כ"ס ב-3,940-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 32.6 קג"מ ב-1,500-3,940 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / כפולת מצמד 7 הילוכים |
אורך | 448.6 ס"מ |
רוחב | 183.9 ס"מ |
גובה | 167.3 ס"מ |
בסיס גלגלים | 267.1 ס"מ |
משקל | 1,645 ק"ג |
נפח תא מטען | 615 ליטר |
100-0 קמ"ש | 7.7 שניות |
מהירות מרבית | 208 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 170 גרם לק"מ |
כריות אוויר | 7 כריות אוויר |
הכתב היה אורח חברת פולקסווגן