שתף קטע נבחר

 

כך תלמדו ילדים בני 3 לסדר את החדר

ההכנות והנקיונות בבית לקראת החג הן הזדמנות מצוינת לרתום את הילדים לסדר ולהתחיל לתת להם משימות קבועות. על הדרך אפשר גם לשחק איתם וללמד אותם כמה דברים. אז איך מתחילים ומה עושים כשהם לא ממש בעניין?

בימים אלה רובנו מתגייסים לניקיון הבית, ארגונו והכשרתו לקראת חג הפסח. ההכנות בבית יכולות להוות הזדמנות לרתום גם את הילדים הצעירים (גילאי 3-8, כאשר גיל 3 הוא גיל טוב להתחיל, אפשר גם מעט לפני) לניקיון החדר, סידורו וארגונו ובו בזמן גם לרכוש ולחזק מיומנויות מנטליות, כישורי חיים והזדמנות לטיפוח ערך האחריות האישית כחלק מהאחריות השיתופית של כל בני הבית.

 

חשוב שכל בני הבית ייקחו חלק בסידור הבית לקראת חג הפסח ובכלל. ההורים משמשים מודל לחיקוי עבור ילדיהם והאחים האחרים לוקחים חלק באחריות המשפחתית הכוללת. החלטה זו יכולה להתקבל בארוחה משפחתית משותפת או ב"אסיפה" משפחתית בסלון הבית.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

משחקים ולא מסדרים

כדי להימנע ממאבקי כוח ולהעלות את רמת המוטיבציה של הילדים בסידור וארגון הבית, ניתן לפעול בדרכים שונות שיזמנו שיתוף פעולה והתגייסות של הילדים. במידה והילד מביע התנגדות לשתף פעולה ולסדר, שילוב אלמנטים של משחק במהלך סידור החדר או שימוש דוגמה, יכולים לפתור את הבעיה ברוב המקרים.

 

סידור החדר יכול להביא לחיזוק תחושת האחריות. הרעיון הוא לא לתת כל כך הרבה משימות לילד, כל הרעיון הוא באחריות ובשותפות של הילד. ניתן למשל, להחליט עם הילד על כמה משימות שהוא יבחר ובעצם הבחירה במשימות, הילד לוקח אחריות. למשל: ניקיון סלסלות המשחקים, שטיפת משחקי ההרכבה ועוד. חשוב שאלה יהיו משימות פרקטיות ומובנות על מנת שהילד יבין את תחום אחריותו.

 

ניתן גם לחלק את המטלות לפי ימים, כך שהילד ידע שיש לו מטלה אחת לבצע בכל יום. כחלק מתפיסת האחריות, חשוב מאוד להגדיר את המטלות בכלל והגדרת המטלה בכל יום.

 

איך נמנעים ממאבקי כוח?

• שהילד בגיל הרך יקבל מטלות כמו כל אחיו הגדולים. בכך הוא לא יחוש שהוא מקבל "עונש" לנקות ולסדר אלא כולם לוקחים חלק.

• שהמטלה הנבחרת תהיה במידה הנכונה מבחינת קושי ומבחינת זמנים ותוגדר לכחצי שעה עד שעה בכל פעם.

• שהאבזור לניקיון יהיה מגרה לעבודה (מטליות צבעוניות, ריח טוב, דלי/קערה אישי לכל אחד).

• ניתן להשמיע מוסיקת רקע שתגייס את כולם למטלות הבית ותשרה אוירה טובה.

• ניתן לצלם את כולם עמלים ולפרסם בווטצאפ המשפחה המורחבת תוך כיתוב מעצים "אלופי הניקיון של משפחת ישראלי", "כך מנקים במשפחת ישראלי !!!".

 

למידת חלוקה לקטגוריות

 הילדים נמצאים זמן רב בחדרם או בחדר המשפחה. ופעמים רבות, בשל ריבוי המשחקים, הם מתערבבים זה עם זה ונוצר בלגן ואי סדר. לכן, חשוב לבקש מהילד למיין ולבקש ממנו שיוציא מהסלסלה או הקופסא את כל המשחקים – מכוניות קטנות, משחקי הרכבה, לגו ועוד. דבר אשר יכול לסייע לילד וגם לסדר, הוא הצמדה של מדבקה עם כיתוב ותמונה של סוג המשחק או הנחת חפץ ליד הסלסלה/הקופסה, כך שהילד יידע שאת כל המשחקים מאותו הסוג, יש להכניס בסלסלה המסוימת הזו.

 

אפשר לארגן מחדש את המדפים בחדר על פי נושאים - משחקי הרכבה, משחקי קופסה, ספרים, חומרי יצירה ועוד. בכך נוצרת הזדמנות נוספת לסדר ולמיין לפי קבוצות לפי נושאים.

 

איך עושים את זה נכון?

1. חלקו את מלאכת המיון בין הילדים, כך שכל ילד ידע מהו תחום אחריותו. במקרה ומדובר בילד יחיד, שמשו דוגמה אישית וסדרו בעצמכם את הבית, כשהילד יראה אתכם מסדרים, סביר להניח שיעשה כן גם.

2. בכל פעם לפנות סלסלה/קופסה אחת כדי שכל הצעצועים לא יתערבבו זה עם זה ויצרו עומס ובלבול אצל הילד הצעיר.

3. ניתן להכין שילוט לסלסלות או למדפים על ידי הילדים, בליווי כרטיסיות צבעוניות וטושים צבעוניים - אתנחתא יצירתית כחלק מהפעילות תדרבן את הילדים

הסדר כערך חברתי - זו הזדמנות מצוינת לערוך מיון במשחקים, להיזכר במשחקים שנשכח, לבדוק אילו משחקים תקינים ואילו לא, האם ישנם כל החלקים של הפאזלים ועוד.

 

כשהילד לא מוכן לוותר על משחקים ישנים

סביר להניח שתמצאו משחקים רבים שאינם תואמים יותר את גילו של הילד, או שהילד מאס בהם ואינו משחק בהם עוד. בהזדמנות זו תוכלו לשתף את הילד ולהסביר לו שהמשחק אינו מתאים לו יותר, להתייעץ עמו האם ישחק עוד במשחק הזה ולעיתים לגרום גם לכם וגם לו להבין שיש לו יותר מדי משחקים שאין בהם כל צורך. במקרה זה יש להסביר לילד שחבל מאוד לזרוק את הצעצועים הטובים לפח, אנחנו יכולים לתת אותם לגן או לחילופין למסור אותם לתרומה לילדים שמאוד ישמחו לקבל אותם.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים שלנו

 

אתם יכולים להחליט עם הילדים למי הם רוצים לתרום. הבחירה בידם תקל על הויתור על הצעצועים. במידה והילדים מתנגדים למסירת הצעצועים, לא לכפות עליהם. כנראה שהם לא בשלים לכך וניתן יהיה להעלות רעיון זה בגיל בוגר יותר.

 

לומדים תוך כדי סידור

הסדר והארגון של החדר יכולים להיות הזדמנות למצוינת ללמוד על מושגי יחס. ניתן להמחיש לילד את הגדלים השונים ולבקש ממנו שיסדר את המשחקים/הסלסלות/הקופסאות לפי עקרון של "קטן וגדול" או מהמדף הנמוך אל הגבוה. כמו כן, ניתן לעבוד על מושגים כמו "הרבה ומעט" או "מלא וריק". ניתן לערוך התאמה בין כמות גדולה לכמות מעטה של תכולה לסלסלה המתאימה. כך למשל סלסלה תהיה קטנה מדי לכל המשחקים או גדולה מדי, ריקה או מלאה.

 

תוך כדי סידור החדר, אפשר למנות ספרים, משחקים או סלסלות אחסון למשל - "בוא נראה כמה יכנסו במדף אחד", או ניתן ללמד את הילד לקרוא על גב הקופסה למשל, כמה חלקים מכיל הפאזל, ולמנות ביחד את החלקים ולוודא שאכן כולם קיימים.

 

הקפידו על שיח משחקי ולא לימודי. ברגע שהילדים יחושו שמלמדים אותם למנות, הם עלולים להתנגד ולא ישתפו פעולה. דוגמה: "בואו נראה כמה חלקים צריכים להיות בפאזל. בואו נבדוק אם יש את כל החלקים". בנוסף, הקפידו על חיזוקים חיוביים להצלחות הילדים ולהצלחות חלקיות, תוך כדי ביצוע המטלות: "כל הכבוד", "מנית מדהים" וכך הלאה. אפשר גם לשבח את פעולות המנייה של הילד בפני כל המשפחה בווטצאפ או בארוחה המשפחתית כמו לדוגמה: "היום דן מנה לבדו את חלקי הפאזל עד 20".

 

פעולות אלה בחייו של הילד הצעיר, מעצימות אותו ומכשירות אותו להיות אדם בעל כישורים מנטליים, כישורים מוסריים וכישורים חברתיים ולחיות בעולם מסודר ומאורגן תוך שמירה על סביבה נקייה ואסתטית.

 

הכותבת היא ראש המסלול לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה 







 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כמה טושים יש לך ביד?
צילום: shutterstock
מומלצים