הדמיית התרסקות מטוס התא"ל: "ילד התקשר, חשב שלא האמינו לו"
הדו"ח הסופי של תחקיר התאונה קבע שהיא החלה "בהסתכנות מיותרת של טיסה בקרבת מדרון, ללא מודעות להשפעת הרוח על המטוס". סרטון חדש מדגים כיצד התרחשה התאונה שבה נהרג ראש המנהל האזרחי
חודש לאחר התרסקות המטוס הקל שהטיס ראש המנהל האזרחי לשעבר, תא"ל מוניר עמאר, התפרסם היום (ד') דו"ח החקירה הסופי, שקובע כי טעות אנוש של עמאר היא זו שגרמה להתרסקות ולמותו הטרגי. הדו"ח מגלה עוד כי ילד בן 12, שזיהה את התרסקות המטוס בזמן אמת והתקשר למשטרה, חש שלא מתייחסים לדיווח שלו ברצינות ולכן דרש מאביו שיתקשר גם הוא. בסרטון בתחילת הכתב: הדמיית התרסקות המטוס, כפי שמופיעה בדו"ח.
על פי הדו"ח, ביום שישי, 25 במרס 2016, המריא עמאר בשעה 12:39 משדה התעופה בחיפה לטיסת ניווט לכרי דשא, ומשם התכוון לשוב ולנחות בחיפה. בדרך חזרה ביקש עמאר מהבקרה הצבאית לחזור בגובה נמוך מעל אזור כרמיאל, כדי לצפות בבני משפחתו, המתגוררים בכפר מרר.
בין השעות 13:02 ל-13:10 המטוס נצפה על ידי עדי ראיה ממקומות שונים בסביבת רכס הר כמון, מבצע שלושה סיבובים רחבים מעל היישובים כמון ומכמנים תוך שהוא מנמיך מאחד לשני. אחר כך, בסיבוב השלישי, המטוס נצפה בשעה 13:10 בהנמכה רציפה מתחת לגובה הפסגה, סובב את ההר קרוב למדרון ופוגע בעץ. בהמשך נראה המטוס מתגלגל ואז עלה ענן אבק מהמקום שבו נעלם.
מתברר כי לאחר שאבד הקשר עם המטוס, ילד בן 12 שגר בסמוך דיווח למוקד המשטרה כי זיהה מטוס פוגע בעץ ומתרסק. הילד, שדיווח בערבית, התרשם שלא מאמינים לו ולכן הודיע על כך לאביו. זה התקשר למשטרה פעם נוספת, כשתי דקות לאחר מכן.
בנוסף, לאחר שנראו שברי המטוס על הקרקע והתברר כי הטייס נהרג, דיבר החוקר הראשי עם גורמי חיל האוויר והנחה במפורש שלא לפנות את גופתו של עמאר מהזירה, אולם לטענתו הוראתו לא מולאה. "הנחייתו המפורשת של החוקר הראשי שלא לפנות את הגופה, קודם התיעוד על ידי החוקר או מטעמו או לפחות על ידי המחלצים מיחידה 669 - לא בוצעה ופגעה בחקירה", נכתב בדו"ח.
בדו"ח דנו חוקרי משרד התחבורה בשלל סיבות שיכולות היו להוביל להתרסקות, כדוגמת הזדקרות פתאומית, ורטיגו או בעיה רפואית של הטייס. נשללה אפשרות של תקלה טכנית או טיפול לקוי במטוס. "התאונה מסווגת כתאונה אישית עם תרומה מסוימת של גורמי סביבה", נכתב בדו"ח החקירה. "היא החלה למעשה בהסתכנות מיותרת של טיסה בקרבת מדרון קרקעי, תוך ירידה מגובה מינימלי נדרש באזור שאינו מיושב והנמכה אל מדרונות הר כמון, ללא מודעות לסיכון הנובע מהשפעת הרוח על המטוס. כתוצאה מכך המטוס הסתובב באופן פתאומי מבלי שהיה ביכולת הטייס למנוע את פגיעת הכנף במדרון ההר".