שתף קטע נבחר
 

להיט במזרח: באסיה התאהבו במצות מישראל

טרנד המצות מגיע למזרח אסיה: השנה חל גידול של כ-15% בייצוא המצות לחו"ל, ובנוסף לייצוא הקבוע לארה"ב, אירופה ודרום אמריקה - מצטרפות גם הודו ויפן. הייצואנים: "ייצוא מצות למזרח הרחוק זה הדבר הבא"

היקף ייצוא המצות מישראל עמד ב-2015 על כ-12 מיליון דולר, כך עולה מנתונים שפרסם לאחרונה משרד הכלכלה. מעבר לאספקה לקהילות היהודיות המרכזיות בחו"ל, ניתן למצוא בשנים האחרונות מצות גם בחנויות בצרפת, הונג קונג, לטביה, רומניה, ניגריה מקסיקו ועוד. ארה"ב כצפוי הובילה עם ייבוא בהיקף של כ-7 מיליון דולר, מדינות אירופה ייבאו מצות בשווי של כ-5 מיליון דולר, כשהמובילים ברשימה הן: אנגליה עם 1.7 מיליון דולר, איטליה עם כמיליון דולר, צרפת עם 700 אלף דולר ובלגיה עם כ-600 אלף דולר.

 

את הרשימה סגרו ב-2015: ארגנטינה שייבאה מצות ישראליות ב-130 אלף דולר, ברזיל ב-88 אלף דולר, רומניה ב-25 אלף דולר, אזרבייג'ן בכ-19,000 דולר ניגריה ב-4,500 דולר ואפילו משלוח לקונגו ב-1,600 דולר. על פי הנתונים, המצות העיקריות המיוצאות הן מצות שמורות, קלות, מצות מקמח מלא, מצות אורגניות, מצות שיפון ומצות מצופות שוקולד. אך השנה האסייאתים גילו את המצות הישראליות ולא מעט חברות שלחו בפעם הראשונה למדינות כגון יפן והודו.

 

טרנד המצות גם במזרח הרחוק

קרולין נוה, מנהלת ענף מזון ומשקאות במכון הייצוא, מציינת כי המכון מנסה להגיע לכל מקום בו יש קהילה יהודית, ומדי שנה נוספות מדינות המייבאות מצות מישראל: "בחודש הבא יתקיים בווינטנאם, בסיוע הנספחויות המסחריות, אירוע טעימות מישראל", היא מודיעה בהתרגשות, "גם ביפן יתקיים בחודש הבא שבוע ישראל ויוצגו בו מצות. ייצוא המצות למזרח הרחוק הולך ותופס תאוצה".

צילום: דן לב (צילום: דן לב) (צילום: דן לב)
צילום: דן לב

צבי צור, מצור סוכנויות, חברת ייצוא מזון, שמייצאת מעל 30 שנים בישראל, מייצאים בכל פסח מצות, שמיוצרות על ידי מפעלים שונים, ובעצמם מייצרים מצות יד כשותפים ולדבריו הדבר מסייע ביצירת מקומות עבודה ללא מעט ישראלים. "גם השנה יש עלייה של בין 10% ל-15% בייצוא המצות לחו"ל", הוא אומר. "הגידול הבולט הוא במצות עבודת יד, העגולות, האותנטיות, המדובר יותר ממיליון דולר בשנה בייצוא המצות בפסח. המצות נמצאות בכל רשת קוסקו, ובעוד מספר רשתות שיווק. אמנם, עיקר הייצוא הוא לארה"ב, אבל גם במקומות נידחים, מי שרוצה מצות, יכול למצוא אותן ברשתות הגדולות".

 

רועי וולף, סמנכ"ל מצות אביב, מספר שכ-50% מייצור המצות במפעל מופנה לייצוא, למדינות ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, אירופה. "בפעם הראשונה השנה", הוא מפתיע, "נייצא מצות להודו. אנשים פרטיים רכשו אצלנו כמות די גדולה של מצות, והם יועברו שם לדורשים אותן".

 

מתי מתחילים לייצר את המצות לייצוא?

"שבוע לאחר סוכות כבר מתחילים לייצר את המצות לפסח, עד הצהריים של ערב פסח. מכיון שיש למצות חיי מדף טריים של כשנה, אין מה לדאוג מכך. זה כדי שנעמוד בקצב הביקוש. במפעל יש 30 עובדים קבועים, ועוד כ-100 עובדים מועסקים לקראת הפסח. צריך לזכור, שיש מדינות שמייבאות מצות כל השנה, בעיקר ארצות הברית והולנד, שם דורשים את המצות, כי הן מוגדרות לחם הקודש.

צבי צור והמצות (צילום: יח"צ) (צילום: יח
צבי צור והמצות(צילום: יח"צ)

"אנחנו שולחים מכולות שלמות עם מצות מקמח כוסמין, ויש מצות עם ביצים ועם שוקולד, הכל בהתאם לדרישות השווקים", מוסיף וולף. "כל זה בתוך מגבלות כשרות חזקות, וחלק מהטעמים נפסלים בשל כך". 

 

מוצרים שמייצגים את ישראל

אחת הבשורות המפתיעה של ייצוא המצות, כך נדמה, מגיעה מחברת "מה-יופי" (YOFF). נמרוד זלצמן, סמנכ"ל תפעול, שיווק ומכירות בחברה, שהוקמה לפני כשנה על ידי ארקדי מאיופיס, שעלה לארץ מרוסיה, בה היה בעלים של תאגיד תקשורת: "אני מקווה שבשנה הבאה נייצא מצות למזרח הרחוק.

 

חברת "מה-יופי" היא, למעשה, חברת אריזות, ועובדים בה, נכון להיום, 6 עובדים, כולם דוברי רוסית. "ההתמקדות שלנו היא באריזות. אנחנו לוקחים טעמים גדולים, ואורזים אותם באריזות קטנות של 200-250 גרם. נקודת המוצא היא שיש לנו ארץ זבת חלב ודבש, ואנחנו לוקחים מוצרים קיימים, שמייצגים את ארץ ישראל, ונותנים להם עיצוב חדש, וכך בעצם אנחנו נותנים כבוד למוצר המקומי. הכל מיוצר בישראל ומוצא את האפיקים לייצוא לחו"ל. אנשים מגיעים לישראל, וכשהם חוזרים מפה הם מביאים איתם דברים הביתה, שחשבו שהם הכי הכי בישראל, כמו סילאן, סירופ תמרים, ממרח חרובים, דבשים מאזורים שונים בישראל, ואת סרגלי המצות, שאנחנו אורזים. 5 שורות של מצות, שארוזות בגליל של קרטון ממוחזר", הוא מספר.

מצות אביב (צילום: אביב) (צילום: אביב)
מצות אביב(צילום: אביב)

"החברה לוקחת בחשבון, שהכל חייב להיות כשר, ואנחנו תמיד נותנים את האריזה לידיים עובדות של חבר'ה מעמותות. את המצות ארזו צעירים מעמותת אנוש. אנחנו מרגישים שאנחנו עושים פה ממש ציונות, מה גם שהמצות מיוצרות כל השנה ולא רק בפסח. יש פה ממש ציונות. עבודה חברתית זה נושא מהותי אצלנו, אנחנו לא מתפשרים על זה, כמו שלא נתפשר על הנראות של האריזות".

 

מה לגבי המחירים?

"המצות שלנו יקרות, כי זה לא מוצר רגיל, ולמוצר בוטיקי יש מחיר יקר יותר באופן טבעי. בארץ המצות עולות 44 שקלים לחבילה, והן נמכרות במקומות מסוימים. על האריזה כתוב בעברית, באנגלית וברוסית, והעיצוב תמיד מרגש. היה לנו קשה למצוא מפעל שייצר את המצות, שהן יקרות, עד שמצאנו מפעל קטן, "פסח בא" במודיעין עילית, ומשם יוצאת הבשורה שלנו. יש מצות בטעמים של שום, מלוח, וטבעי, למרות שבפסח מיוצרות מצות רק בטעם טבעי, כי בשל הכשרות אנחנו מנועים מלהוסיף טעמים".

 

"לאחרונה פגשנו נציגים של חברה יפנית, שהתלהבו מהמוצרים שלנו. בפגישה השניה כבר דיברנו איתם אופרטיבית, על ייצוא המוצרים לקוסקו ביפן. אין ספק, שייצוא מצות למזרח הרחוק זה הדבר הבא, וזה קורה כאן ועכשיו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן לב
אריזות מצות למזרח הרחוק
צילום: דן לב
צילום: רונן אקרמן
קרולין נוה
צילום: רונן אקרמן
צילום: יח"צ
נמרוד זלצמן
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
רועי וולף
צילום: יח"צ
מומלצים