המירוץ לנשיאות ארה"ב באינטרנט
כמה לייקים מארצות-הברית יש למועמדים המובילים לנשיאות? את מי הכי מחפשים בגוגל? מי קיבל את הסיקור התקשורתי השלילי ביותר באינטרנט? (ספוילר, זה לא טראמפ). החלטנו לחקור את כל ה-Big Data של הדוד סאם וגילינו פרטים מעניינים על המועמדים לתפקיד הבכיר בעולם
מערכת הבחירות בארצות-הברית יוצרת תהודה רבה ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל. התובנות שאפשר להשיג מהמידע יכולות להשפיע על האסטרטגיה של כל מועמד ועשויות לנבא את הזוכה בנשיאות. המידע שיש לפייסבוק על הגולשים עזר לנבא את זכייתו של ברק אובמה עוד ב-2008. רצינו לבחון מה המצב הנוכחי שם עם המועמדים המובילים ובכלל אילו מגמות ניתן לדלות מגוגל, טוויטר ושאר האינטרנט.
עמודי המועמדים בפייסבוק
אם כמויות הלייקים היו מהווים אלטרנטיבה לקלפיות, רואים יתרון מובהק לדונלד טראמפ. גם כשמתעלמים מהעובדה ש-31% מהלייקים שלו הם מחוץ לגבולות ארה"ב, עדיין הוא ביתרון על שאר המועמדים המובילים.
במקום השני ממוקם ברני סנדרס, שבמהלך חצי השנה האחרונה הציג את קצב הגדילה הגבוה ביותר - כמויות הלייקים שלו מארה"ב גדלו ב-88% במהלך תקופה זו. בנוסף, העמוד של סנדרס הוא עם המובהקות האמריקנית הגדולה ביותר מבין המועמדים, כאשר 85% מהלייקים שלו מגיעים מארה"ב.
הילרי קלינטון היא שיאנית הלייקים הזרים, עם 45% אוהדים מחוץ לגבולות המדינה. המדינות המובילות מביניהם: מיאנמר, הודו ובנגלדש.
אלו מגמות הלייקים של כל המועמדים בחצי השנה האחרונה:
הגולשים בפייסבוק:
עמודי המועמדים הם רק קצה הקרחון בנוגע להבעת התמיכה בהם ובממשק הקהלים של פייסבוק (Audience Insights) ניתן לחפור עמוק יותר בנתונים ולראות את התפלגות האוהדים גם אם לא ביצעו לייק בעמוד הרשמי של המועמדים.
ביצענו סינון של גולשים מגיל 18 ומעלה, גרים בארה"ב ועפ"י האלגוריתם של פייסבוק הם אוהדי המועמדים. המוביל כאן הוא סנדרס עם 10 מיליון אוהדים, אך הוא צריך לקחת בחשבון שכ-46% מתוכם מתלבטים בינו לטראמפ ולקלינטון. טראמפ עם 8.3 מיליון אוהדים וגם פה קלינטון אחרונה עם 4.4 מיליון אוהדים פעילים בלבד.
חפיפות הקהלים בין סנדרס, קלינטון וטראמפ:
Audience Insights פייסבוק
חיפושים בגוגל:
בגוגל לקחו את הבחירות צעד אחד קדימה עם פורטל ייעודי שמתעדכן בזמן אמת עבור המפלגה הדמוקרטית והרפובליקנית.
בפורטלים ניתן לצפות בשאילתות הפופולאריות עבור כל מועמד וגם איזה נושא פוליטי הכי עניין את הגולשים בהקשר של כל מועמד. למשל, מבין השאלות הפופולארית ביותר ניתן למצוא עבור טראמפ "כמה ילדים יש לו?" ואת קלינטון עניין את הגולשים לדעת "מה הגובה שלה?". סוגיית ההפלות היא הנושא שהכי מעניין את הגולשים בנוגע לקלינטון וטראמפ. את סנדרס מחפשים יותר בהקשר של מדיניות הנשק.
מצאנו סיבה לקלינטון לשמור על אופטימיות - כאשר מציגים את טרנד החיפושים של המועמדים, אך חיפושים בהקשרים פוליטיים בלבד (הרכילות והפרובוקציות של טראמפ לא יופיעו כאן), רואים שממוצע החיפושים של קלינטון הוא הגבוה ביותר, כלומר, בנושאים הרציניים יותר המועמדת המובילה במפלגה הדמוקרטית מסקרנת את הגולשים.
סיקורים באתרי המדיה:
מחקר חדש שבחן את כל הידיעות באתרי החדשות מארה"ב מינואר 2015 ועד לאחרונה, מציג שקלינטון למרבה ההפתעה היא עם כמות הסיקורים השליליים הגדולה ביותר באתרי המדיה הגדולים בארה"ב.
תוצאות המחקר שערכה חברת האנליזה Crimson Hexagon:
המועמדים בטוויטר:
ברשת המצייצת אפשר לראות כבר ממבט ראשון שטראמפ הוא האגוצנטרי ביותר - החשבון שלו עוקב רק אחר 41 פרופילים בטוויטר, ביניהם ניתן למצוא את הילדים שלו, קולגות, דוגמניות וחשבונות טוויטר של המלונות בבעלותו.
טראמפ הוא שיאן הציוצים עם כ-32K ציוצים באמתחתו, במקום השני הוא סנדרס עם 8K ציוצים וקלינטון עם 5K בלבד.
מבחינת כמויות העוקבים, טראמפ מוביל בכמות עם 7.6 מיליון עוקבים, אך מחקר חדש
מראה שכ-8% מתוכם הם חשבונות מזוייפים ו/או לא פעילים (כך עולה מבדיקה של חברת המחקר האינטרנטי moz). קלינטון במקום השני עם כמות עוקבים של כ-6 מיליון וסנדרס מפגין זיקה לישראליות עם כמות עוקבים נמוכה משמעותית בהשוואה ליריביו, רק כ-2 מיליון עוקבים.
אפשר לסכם שהצלחנו לנבא את המועמד שיזכה בבחירות, אבל רק אחרי תוצאות האמת נדע לומר באיזה מבין מקורות המידע ניחשנו נכון.