אחרי פסח: הסיגריות התייקרו
פיליפ מוריס, חברת הסיגריות הגדולה בישראל, ייקרה את מותגי הסיגריות שלה ב-10 שקלים לפאקט, שקל לחפיסה. בין היתר מרלבורו, פרלמנט ונקסט. המתחרות שלה הודיעו למשווקים כי יעלו מחירים בהתאם. משווק: "הם עשו סקר וגילו שגם אם הם מייקרים חפיסה ב-5 שקלים בשנה, לא תהיה ירידה במכירות". גם טבק לגלגול התייקר
שוב מייקרים את הסיגריות. למה? כי אפשר: חברת פיליפ מוריס, שמחזיקה בכ-60% משוק הסיגריות בישראל, שלחה הודעה למשווקים שהיא מייקרת את מותגי הסיגריות שלה, החל מהיום, ב-10 שקלים לפאקט, שקל לחפיסה.
מכירים עוד מוצרים שהתייקרו? כיתבו לנו >>
גם טבק לגלגול התייקר. ב-5%
לפי המחירון החדש של החברה, חפיסת מרלבורו התייקרה לצרכן מ-32 שקל ל-33 שקל. מרלבורו טאץ' התייקרה מ-31 שקל ל-32 שקל לחפיסה. חפיסת פרלמנט התייקרה מ-35 שקל ל-36 שקל. L&M התייקרה מ-29 שקל ל-30 שקל ו-L&M סופט מ-28 -29 של. חפיסת נקסט תימכר ב-27 שקל. מדובר בהתייקרות של כ-3% בממוצע.
טבק לגלגול התייקר בכ-13.8 שקל לפאקט למשווקים וב-2 שקלים לחפיסה. בטבק נקסט למשל, מדובר בעליית מחיר מ-314.96 שקל ל-330.86 שקל לפאקט ובטבק מרלבורו, זו עליית מחיר מ-320 שקל ל-336 שקל לפאקט. המחיר לחפיסה לצרכן עלה מ-40 שקל ל-42 שקל. סך הכל התייקרות של 5%.
משווק סיגריות אמר ל-ynet: "פיליפ מוריס ערכו סקר וגילו שגם אם הם יעלו את המחיר של חפיסה ב-5 שקלים בשנה, המכירות לא ירדו. זה כמובן בקיזוז הירידה במכירות הסיגריות מדי שנה בשל ירידה במספר המעשנים וכן בקיזוז המעבר של מעשנים לטבק לגילגול שהוא זול יותר".
בדרך כלל כשפיליפ מוריס מעלה מחירים, גם המתחרות מודיעות שיעלו מחירים.
"דובק וגלוברנדס כבר הודיעו לנו שבכוונתן להעלות מחירים בהתאם".
יש סיבה להתייקרות?
"אין. הדולר בירידה. מייקרים כי אפשר. אף אחד לא עוצר אותם. הרווחיות בישראל גדולה מדי בהרבה מוצרים, אין לזה פיקוח".
המשווקים אמרו ל-ynet כי נציגי דובק הודיעו להם על העלאת מחירים קרובה בעקבות פיליפ מוריס. יחד עם זאת, רוי גהל, יו״ר ומנכ״ל חברת דובק מסר ל-ynet בעקבות הפרסום ב-ynet: "בניגוד למתחרינו בשוק, אנו ערים ליוקר המחייה השורר בישראל ולפיכך החלטנו שלא להעלות את מחירי הסיגריות. דובק היא חברה ישראלית שמוצריה מיועדים בראש ובראשונה לשוק המקומי בישראל. שיקולינו בבואנו להעלות מחיר אינו מבוסס על ניתוח דוחות כספיים עולמיים אלא על המצב בשוק בישראל. בשוק הצרכני של היום אין מקום להעלות מחירים בישראל למטרת הגדלת רווח, כאשר אין גורמים חיצוניים כגון עליית מס או התייקרות חומרי גלם המחייבים זאת.
"אנו מחוייבים לאיכות ולנגישות של מוצרינו ומאמינים שאי העלאת מחירים תביא לחיזוק התעשייה המקומית. בנוסף החלטנו שלא להעלות את מחיר המותג BALI SHAG שהינו הטבק לגלגול המוביל בישראל ומהווה כ-50 אחוזים מנתח השוק". חברת דובק מייצרת ומשווקת בין היתר את המותגים נובלס טיים, גולף ROYAL, Highway, אירופה, מונטנה, מוסטנג, נלסון, שרתון וברודווי.
סיגריות: מוצר בהתייקרות מתמדת
כשהצרכנים שבויים (ומכורים) - אשר לייקר את מוצר הצריכה בלי לעשות להם חשבון. ההתייקרות האחרונה במחירי הסיגריות היתה ביולי 2015, בשיעור של כ-4% ובשווי של 2-1 שקלים לחפיסה. החברה לא ייקרה אז טבק לגלגול. הפעם היא כן מייקרת את מותגי הטבק שלה, כאמור, למעט מותג טבק אחד: מרלבורו SNUS, שמחירו נותר כשהיה.
בשנים האחרונות, החברות העלו את מחירי הסיגריות ב-6 שקלים. בתחילת 2012, מדד המחירים לצרכן עלה ב-24 אג', אך ספקיות הסיגריות ייקרו את מותגיהן ב-2 שקלים. בסוף 2013, פיליפ מוריס ייקרה את מוצריה בשקל. דובק אז הודיעה בתגובה שתוזיל כמה מותגים, אך החליטה לחזור ולהעלות מחירים. גלוברנדס יישרה אז קו וייקרה גם היא את המותגים שלה בשיעור דומה. בסוף 2014, פיליפ מוריס שוב ייקרה את מותגיה ושוב בשקל.
במקביל להעלאות המחירים התכופות של החברות, גם המדינה תרמה להתייקרות הסיגריות. ביולי 2012 שר האוצר דאז יובל שטייניץ, ייקר את הסיגריות ב-3-2 שקלים בעקבות העלאת המיסוי על המוצר. במרס 2013 הוחלט שפטור ממס על ייבוא אישי של סיגריות לארץ, יינתן על פאקט אחד בלבד. במאי 2013 שוב עלה המס על סיגריות. שר האוצר דאז יאיר לפיד, הביא לייקור חפיסה ב-2.5 שקלים. בספטמבר 2015 המדינה הורידה את המע"מ אבל החליטה שלא להוריד אותו על סיגריות.
כבר ב-2012 דיווחנו על תופעה בקרב מעשנים: מעבר למותגים זולים יותר ויותר ולטבק לגלגול. עליית מחירים לא גורמת למעשנים להיגמל מעישון. כיום, בניגוד לתחילת העשור, כבר אין לקנות בישראל סיגריות שמחירן נמוך מ-20 שקל.