צה"ל נגד שמועות ברשת: "מותירות צלקות"
שמועות והודעות על מותם של חיילים עוד לפני ההודעה הרשמית על כך, או שמועות בנוגע לחיילים שכלל לא נפגעו - פוגעות קשות בקרוביהם. מערך ההסברה של הצבא מנסה להיאבק בתופעה
קמפיין נגד שמועות לשעת חירום: דובר צה"ל השיק הבוקר (יום ב') מערך הסברה חדש יחד עם מערך הנפגעים בצבא, נגד השמועות שמפיצים בעיקר ברשתות החברתיות. זאת במטרה למנוע הודעה על מות חיילים בטרם עת, הודעה טרגית למשפחה לא נכונה או הודעה על מותו של חייל לפני שעשו זאת הגורמים המוסמכים. קמפיין דומה עלה בשיאו של מבצע צוק איתן, בעקבות מקרים שגרמו לזעזוע בקרב משפחות חיילים שבנם נותר בחיים ובקרב משפחות חללים שגילו זאת באמצעות הרשתות.
ההחלטה לפתוח בקמפיין נבעה מכך שבתקופת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הרגישות בקרב הציבור למקרים אלו גדולה יותר. אך מסע הפרסום מיועד כאמור לעתות מלחמה או הסלמה. במרכזו סרטון שבו מתארים בני משפחות את הרגעים הקשים שבהם נודע להם בשוגג כי בנם נהרג אף שלמעשה נותר בחיים, או שבנם נפל אך הם גילו זאת בגלל הפצת המידע ברשתות, ולא באמצעות הנציגים המוסמכים בצה"ל.
במערך הנפגעים ניסו בצוק איתן להתמודד עם הפצת המידע ברשתות. בזמן המבצע אירעו מקרים רבים של שמועות על מותם של חיילים עוד לפני שמשפחותיהם התבשרו על כך. בחלק מהמקרים נתפסו ונענשו חיילים מהרבנות הצבאית שהפיצו בוואטסאפ את רשימות החללים.
"מטרת הקמפיין היא להמחיש לציבור את חומרת הנושא ואת הצלקות העמוקות שהשמועות מותירות בנפש המשפחות", נמסר מצה"ל. ראש ענף נפגעים וקציני ערים, סא"ל אלי לוטן: "התופעה יכולה לפגוע בכל אחד ואחת מאיתנו, וצריכה להדאיג את כולנו. אסור לאפשר לשמועות חסרות אחריות לדפוק בדלת של אף משפחה בישראל".