מכוניות משפחתיות בקרב על התואר - מי הטובה ביותר?
יונדאי אלנטרה החדשה מצטרפת לקטגוריית המשפחתיות בשוק הרכב המקומי. האם יש לה את מה שנדרש כדי להפוך למשפחתית הטובה בישראל? הצבנו אותה מול שתיים מהאיכותיות והפופולריות בקטגוריה
אין זה סוד גדול בשוק הרכב הישראלי - לקוחות פרטיים מוותרים יותר ויותר על מכונית משפחתית "קלאסית", ובוחרים בדגמי פנאי קומפקטיים. אלא שלמרות הצלחה אדירה - במונחים מקומיים - של דגמים כמו קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון למשל, קטגוריית המשפחתיות עדיין גדולה יותר, ומנכסת לעצמה כשליש מעוגת שוק הרכב החדש בישראל - כ-80 אלף מכוניות לפי נתוני 2015, וכנראה יותר מכך השנה.
בהתאם, המותגים המובילים את טבלת המסירות בעשורים האחרונים, היו גם אלה ששיווקו להיט מכירות בקטגוריה זו. לפי סדר כרונולוגי, אלה סובארו, מיצובישי, מאזדה ויונדאי הקוריאנית, אשר החלה לאחרונה בשיווק משפחתית סופר-חשובה עבורה - אלנטרה.
האלנטרה, הצעירה כיום מכל מתחרות הקטגוריה, הוצגה לפני זמן קצר עם תג-מחיר גבוה יחסית לצרכן הפרטי, תוך קריצה ברורה לציי רכב הרוכשים אותה במספרים גדולים ובהנחות עסיסיות. האם היא איכותית מספיק כדי לזכות בתואר הטובה בקטגוריה גם עבור הרוכש הפרטי? הצבנו אותה מול שתי מתחרות מצוינות ומצטיינות כל אחת בדרכה - מאזדה 3 וסקודה אוקטביה. ותוצאות הקרב ברורות.
סקודה אוקטביה: 132 אלף שקלים
מנוע: טורבו, 1,197 סמ"ק, 110 כ"סתיבת הילוכים: DSG כפולת-מצמד, 7
זינוק ל-100 קמ"ש: 10.3 שניות
צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 11.5 ק"מ לליטר (20.8 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, חמישה כוכבים במבחן ריסוק, מובילאיי
מחיר מכונית המבחן: 132 אלף שקלים
סקודה אוקטביה מביאה עמה מראה חסר מעוף, אך תודות לצללית מסיבית וממדי רוחב-אורך-גובה נדיבים מהאחרות, היא נראית המכובדת בחבורה. כרגיל אצל היצרנית, עיצוב הפנים שגרתי וקודר יחסית, עקב שימוש במשטחי פלסטיק שחור גדולים (ואיכותיים). מסך המגע קטן, המושבים נוחים והיא היחידה עם משענת יד מתכוונת ופתיחה אוטומטית בלחיצה אחת לכל החלונות. למרות שבסיס הגלגלים הוא הקטן בחבורה (268.6 ס"מ), מרווח הרגליים והראש הוא הטוב ביותר ליושבים מאחור.
החלונות גדולים ותורמים לתחושת המרחב, ויש פתחי אוורור-מיזוג אחוריים לבקרת האקלים. תא המטען ענק (568 ליטר), כולל שקע V12 ובעל פתח הטענה עצום בגרסת חמש הדלתות. אבזור גרסת ה"אמבישן" בה נהגנו כולל מסך מגע בגודל "5, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חישוקי "16 קלים, שבע כריות אוויר ומערכת התרעה של מובילאיי.
מנוע מוגדש בנפח 1.2 ליטר מפיק רק 110 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת-מצמד עם 7 הילוכים. אלא שתודות לרצועת כוח רחבה (17.8 קג"מ ב-1,400 סל"ד) יחסית ותיבת הילוכים מהירת-תגובה, הביצועים טובים למדי והיא מרגישה חזקה ונמרצת מהאחרות. במבחן תאוצה על הכביש הוכיחה האוקטביה כי היא אכן מהירה מהאחרות - החזקות ממנה על הנייר - בבירור.
המיתלים נוקשים יחסית ומספקים בעיר נוחות נסיעה בינונית בלבד, אך הסקודה שומרת על ריסון טוב במהירות גבוהה. המנוע שקט בשיוט אך רעשי רוח חודרים לתא. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, זוויות הגלגול קטנות יחסית אם כי האחיזה מעט נמוכה מהאחרות, פועל יוצא של צמיגים בעלי התנגדות גלגול נמוכה (לטובת חיסכון בדלק). ההגה מרגיש קל ומדי ו"סינטטי", ורדיוס הסיבוב גדול מהאחרות (5.5 לעומת 5.3 מטר). צריכת הדלק הייתה הטובה ביותר במבחן - 14.2 ק"מ לליטר בשיוט ו-11.5 ק"מ לליטר בממוצע.
סקודה אוקטביה, בפורמט סטיישן
מאזדה 3: 127 אלף שקלים
מנוע: 1,496 סמ"ק, 120 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6
זינוק ל-100 קמ"ש: 11.6 שניות
צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 10.8 ק"מ לליטר (18.2 ק"מ לליטר)
בטיחות: שש כריות אוויר, חמישה כוכבים במבחן ריסוק ובלימה אוטונומית
מחיר מכונית מבחן: 131 אלף שקל
מאזדה 3 אינה צעירה כבר, אך היא עדיין נראית מצוין, עם עיצוב דינמי הנאה בחבורה לטעמנו. יתרון דומה על פני המתחרות האחרות יש בתא הנוסעים. הוא נראה טוב מאד, עם חומרים איכותיים ברובם (אפשר היה לוותר על פלסטיק-דמוי-קרבון) וטוב-טעם עיצובי. התחושה עשירה מהאחרות תודות למסך מזדקר ומתופעל על-ידי חוגה בסגנון I-drive. תפרים אדומים לדיפוני העור ולוח מחוונים עם מד סל"ד גדול במרכזו, כמו-גם תצוגה עלית (בגרסה הבכירה), משלימים סביבת נהג מעולה ביחס לקטגוריה ותג המחיר.
המושבים מציעים תמיכה מצוינת ואפשרויות הסטה נדיבות, ויחד עם טווח רחב לכיוון ההגה מעלה-מטה ולפנים-אחור, מאפשרים תנוחת נהיגה מצוינת הטובה במבחן. תודות לעיצוב המתקדם וארגון נכון של מתגים ומנופים, אפילו השימוש בצבעים כהים יחסית אינו מייצר אווירה קודרת. חבל שתאי האחסון מעטים במספר ולא נוחים במיוחד, וגם פתחי החלונות קטנים יחסית.
אבל הביקורת הגדולה נוגעת למה שנראה כמו ויתור על נוחות הנוסעים מאחור. הספסל האחורי - למרות בסיס גלגלים גדול (270 ס"מ) - אינו נוח, בעיקר אם מלפנים יושבים שני נוסעים בוגרים. בנוסף, ה-3 היא היחידה ללא פתחי מיזוג מאחור - מינוס משפחתי ברור בקיץ המקומי. תא המטען הקטן מכולם (414 ליטר), ומציע פתח הטענה צר וגלגל חלופי קטן מידות.
גרסת "אקטיב" הבסיסית (ב-127 אלף שקל) כוללת מסך בגודל "7 עם מצלמת רוורס, בקרת אקלים מפוצלת, מנופים להעברת הילוכים מההגה, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, שש כריות אוויר ומערכת בלימה אוטונומית במצבי חירום (פועלת עד 30 קמ"ש). גרסת "קומפורט" (יקרה ב-4,000 שקלים) מוסיפה חיישני תאורה וגשם, וחישוקי "18 קלים.
מנוע בנפח 1.5 ליטר מפיק 120 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. נתון מומנט נמוך יחסית (15.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד) בשילוב משקל עצמי גבוה בכ-120 ק"ג מהאחרות, הופך את ה-3 לאיטית מכולן במבחני תאוצה - אם כי רק במעט מהאלנטרה. נחיתות יחידת הכוח מורגשת בעיקר בכביש הררי או ביציאה לעקיפה. ומכיוון שהיא דורשת סל"ד גבוה, היא גם הרועשת מהשלוש.
למרות שהיא היחידה עם מתלה אחורי רב-חיבורי, נוחות הנסיעה ב-3 אינה טובה במיוחד, בין היתר עקב צמיגים בחתך נמוך מדי. במהירות גבוהה ועל כביש סלול היטב הנוחות משתפרת, וה-3 שומרת על ריסון טוב. אלא ששוב, הבידוד פחות מרשים ורעשי צמיגים ורוח מוחשיים במיוחד.
ל-3 אחיזת כביש טובה עם נטיה בסיסית לתת-היגוי תחת האצה. אך כאשר הגלגלים הקדמיים לא נאלצים להעביר הרבה כוח תוך כדי פניה, היא מסוגלת לשנות כיוון במהירות ונחישות - שלא כמו מתחרותיה הגמלוניות. גם ההגה חד ומדויק (ואפילו תקשורתי יחסית), והיא ללא ספק המהנה מכולן לנהיגה ובפער ניכר. צריכת הדלק הייתה 13.8 ק"מ לליטר בשיוט ו-10.8 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
מביאים את מאזדה 3 לאירופה, מיפן
יונדאי אלנטרה: 131.7 אלף שקלים
מנוע: 1,591 סמ"ק, 127 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6
זינוק ל-100 קמ"ש (יצרן): 11.6 שניות
צריכת דלק ממוצעת מבחן (יצרן): 10 ק"מ לליטר (15.6 ק"מ לליטר)
בטיחות: שבע כריות אוויר, לא ביצעה מבחן ריסוק, מערכת מובילאיי
מחיר מכונית המבחן: 133.5 אלף שקלים
יונדאי אלנטרה מציגה עיצוב מרשים ומודרני בזכות סבכה קדמית מודגשת, יחידות תאורה משולבות לד ומסיט אוויר בקצה תא המטען. עיצוב הפנים שבלוני ומאכזב, חלק מדיפוני הפלסטיק נוקשים, מחוספסים ומרגישים לעיתים אף זולים, ואין אפשרות לבטל את כרית האוויר מלפנים. הקונסולה המרכזית רחבה ופונה מעט לכיוון הנהג. מסך המגע גדול ("8), המושבים נוחים ויש תאי אחסון רבים ושימושיים (כולל תא כפפות מקורר).
למרות בסיס גלגלים גדול (270 ס"מ) וזהה ל-3, יחד עם רצפה שטוחה לגמרי, המרווח לנוסעים מאחור טוב אמנם מזה של המאזדה, אך נופל - בעיקר בממד הגובה - מהאוקטביה. המושב האמצעי נוקשה למדי, ותא המטען (458 ליטר) בעל מפתח צר ולא נוח במיוחד, מכיל גלגל חלופי קטן.
גרסת "אינספייר" הבסיסית (ב-131.7 אלף שקל) כוללת מסך מגע בגודל "8 עם מצלמת רוורס, בקרת שיוט, חיישני תאורה, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "15 קלים, שבע כריות אוויר ומערכת מובילאיי. גרסת "סופרים" (ב-133.5 אלף שקל) מוסיפה בקרת אקלים מפוצלת, חלון שמש, חיישני גשם וחישוקים "17 קלים.
מנוע ה-1.6 ליטר הוא החזק בחבורה (127 כ"ס, כ-15% יותר מהאוקטביה) ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. אלא שרצועת כוח צרה יחסית (15.8 קג"מ ב-4,850 סל"ד) מאפשרת ביצועים סבירים בלבד, והיא איטית מהאוקטביה בכל מצב. חולשת המנוע הוותיק שבחרטום מורגשת בעיקר תחת לחץ. היא מקדימה רק במעט את ה-3 החלשה ממנה והכבדה משמעותית, ונכנעת בבירור לאוקטביה ששוקלת כמוה, אך חלשה ממנה ב-17 כ"ס. בורר עם שלושה מצבי נהיגה (חסכוני, רגיל וספורט) אמור לשנות את תגובת המצערת, תיבת ההילוכים ותגבור ההגה, אך ההבדלים - אם יש כאלה - זניחים למדי.
נוחות הנסיעה באלנטרה טובה ועדיפה על השתיים האחרות בתנועה עירונית, אך היא חסרת ריסון ראוי במהירות גבוהה. בידוד רעשי מנוע, דרך ורוח, הוא הטוב במבחן. לאלנטרה התנהגות צפויה ובטוחה, אחיזת כביש גבוהה (גם תודות לצמיגים איכותיים ברכב המבחן) ולהגה משקל טבעי. צריכת הדלק - בהיעדר מערכת עצור-סע שיש בשתיים האחרות - הייתה הגבוהה במבחן: רק 12.2 ק"מ לליטר בשיוט, ו-10 ק"מ בממוצע המבחן.
סרטון פרסומת ליונדאי אלנטרה, עם מערכת בלימה אוטונומית שלא משווקת בישראל
סיכום, ומנצחת ברורה
את המקום השלישי והשני במבחן ההשוואתי חולקות מאזדה 3 ויונדאי אלנטרה. כל אחת מהן מביאה עמה יתרונות ברורים למבחן, וגם חסרונות שמונעים ניצחון.. המאזדה היא ללא ספק הבחירה לחובב ההגה. היא מתנהגת היטב, מאובזרת גם במערכת בטיחות חשובה, מהנה לנהיגה ובעלת תג המחיר הנמוך ביותר. אבל מדובר כאן במבחן השוואתי של משפחתיות, וככזו היא נכשלת בגדול עם אזור נוסעים אחורי צפוף מדי ולא ממוזג, תא מטען קטן ומנוע חלש שיתקשה בתנאים מסוימים להסיע ארבעה מבוגרים.
האלנטרה החדשה עדיפה למי שמחפש נוחות נסיעה גבוהה במרבית התנאים. היא גם מרווחת יחסית ובידוד הרעשים מצוין. אלא שתא הנוסעים נראה ומרגיש פשוט מדי, יחידת הכוח מציעה ביצועים סבירים בלבד, צריכת הדלק גבוהה, אין (בניגוד לחו"ל) כל מערכת בטיחות אקטיבית ותג המחיר פשוט גבוה.
וזה מותיר אותנו עם מנצחת ברורה. לסקודה אוקטביה המנוע הצנוע מכולן, אך הביצועים הטובים ביותר וצריכת הדלק הנמוכה ביותר. היא מרגישה המרווחת מכולן, מציעה תא מטען עצום בגודלו. בנוסף, היא אינה מפגרת מהותית אחר שתי האחרות גם בנקודות החזקות שלהן כמו למשל איכות נסיעה. היא אמנם - כמו האלנטרה - יקרה מהרף הנהוג בקטגוריה, אך בניגוד ליונדאי היא מצדיקה את הפער.
לכן היא המנצחת הגדולה של המבחן, והיא עושה זאת בקלות מפתיעה.
השתתף במבחן: אלכס ריינוס