הנוסעים מתלוננים: "פיקוח אגרסיבי ברכבת הקלה"
נוסעי הרכבת הקלה, שחברים בקבוצת מחאה נגד הזכיינית סיטיפס, טוענים: פקחים של החברה עוסקים בחיפוש מתמיד אחר מי שלא מתקף כרטיס אחרי עלייתו לרכבת במטרה לקנוס אותו, אפילו אם שילם מראש על חופשי חודשי. הסיבה: התיקוף מאפשר לה לקבל כסף מהמדינה. נוסעת שתיקפה כרטיס הפוך, לאות מחאה, נתבעה והפסידה. סיטיפס: המדיניות המחייבת מתן קנס למי שלא תיקף כרטיסו נקבעה על-ידי המדינה
"רכבת תקלה ", כך קוראים נוסעים לקבוצת פייסבוק שהקימו כבר ב-2013, שמטרתה לתעד התנכלויות לכאורה של סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה ופקחיה לנוסעים. הנוסעים טוענים כי פקחים של החברה עוסקים בחיפוש מתמיד אחר נוסעים שלא תיקפו כרטיס אחרי עלייתם לרכבת, ומי שנתפס מבלי שתיקף מקבל קנס, גם אם שילם מראש וקנה כרטיס חופשי חודשי או כרטיס סטודנטיאלי שנתי. הסיבה למדיניות החברה: תיקוף הכרטיס מאפשר לה לקבל כסף מהמדינה.
בין המקרים עליהם מוחים הנוסעים: סטודנטית ששילמה על כרטיס שנתי ונקנסה במאות שקלים כי לא "תיקפה" את הכרטיס; נוסעת שעלתה לרכבת בחרדה בעקבות הפיגועים בירושלים ולפני שהסדירה את נשמתה נקנסה כי לא תיקפה כרטיס. צפו בראיון עם אחד ממנהיגי המחאה, דני טאובר, שבתו שילמה על כרטיס, תיקפה אותו הפוך לאות מחאה, נתבעה והפסידה בתביעה.
לקוחות התחבורה הציבורית, יש לכם תלונה? כיתבו לנו >>
לפי חוק, על הנוסעים מוטלת החובה לתקף את הכרטיס אחרי עלייתם לרכבת הקלה - אך אלה טוענים שהפקחים אורבים לכאורה בכוונה לנוסעים במטרה לקצור קנסות. מצד אחד, סיטיפס מקבלת כסף על כל נוסע שתיקף את הכרטיס, כך שהנוסעים בעצם "עובדים" עבור סיטיפס והמדינה. מצד שני, רק כך המדיה יודעת כמה נוסעים מסיעה סיטיפס מדי יום. מי צודק?
מחברת סיטיפס נמסר בתגובה כי "המדיניות המחייבת מתן קנס למי שלא תיקף כרטיסו, כמו גם גובה הקנס, נקבעו על-ידי רשויות המדינה. על פי מדיניות זו, רכישת כרטיס בלבד אינה מספקת וחובה לתקף כל כרטיס, לרבות חוזים תקופתיים ומיוחדים, בכל נסיעה ברכבת הקלה. למעשה, התשלום מתבצע במלואו רק לאחר שהנוסע מתקף את כרטיסו בתוך הקרון.
"ההנחייה בדבר תיקוף כרטיסי הנסיעה הינה ברורה וחדה והיא מפורסמת בבולטות ובשלוש שפות שונות, הן בכתב והן באמצעים קוליים, גם בקרונות וגם בתחנות הרכבת הקלה. לפיכך, אדם שלא תיקף את כרטיסו נוסע למעשה ברכבת הקלה ללא תשלום. פסיקת ביהמ"ש היא חד משמעית ומעבירה מסר ברור בעניין זה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "חוק מסילות הברזל מחייב כל אדם לתקף את כרטיס הנסיעה שברשותו בעת עלייתו לרכבת הקלה. ההיגיון העומד בבסיס החוק הוא העובדה כי מערכת הכרטוס של הרכבת הקלה הינה מערכת פתוחה, בה אין בקרת תשלום או תיקוף על ידי הנהג, כפי שקיים במדינות מתקדמות רבות בעולם.
"התיקוף מהווה בסיס להתחשבנות בין המדינה לזכיינית הרכבת הקלה, היות והתשלום לזכיינית מתבצע רק עבור נוסע שתיקף את כרטיס הנסיעה. מכאן שללא התיקוף אין אפשרות להתחשבן עם הזכיינית על ביצוע הנסיעה.
"במידה ונוסע קיבל קנס על אי תיקוף הכרטיס, עומדת לרשותו הזכות להגיש ערעור בגין הקנס שניתן לו באמצעות ועדת הערר של הרכבת הקלה. במידה והנוסע מבקש לערער על החלטת ועדת הערר של הרכבת עומדת בפניו הזכות להגיש ערעור נוסף בפני ועדת ערר של המדינה.
"פקחי הרכבת מחויבים לנהוג בכבוד כלפי כל הנוסעים ולהתייחס אליהם בצורה ראויה. במידה ונוסע נתקל ביחס בלתי הולם של פקח, הוא מתבקש לפנות למשרד התחבורה ולהגיש תלונה במחלקת תלונות ציבור".