שתף קטע נבחר
 

הכנת תלמידי ישראל לאקדמיה

שילובם של אנשי אקדמיה בפעילויות השונות בבית הספר, ובמקביל - הבאת בית הספר אל המכללות והאוניברסיטאות השונות אחת לתקופה, מייצר קשר והיכרות של התלמידים עם עולם זה, ומעלה את הסיכוי שהמסלול האקדמי ייראה טבעי ונכון לתלמיד

לאחרונה עלו מצד גורמים באקדמיה מספר טענות שקיבלו ביטוי בתקשורת, לפיהן סטודנטים המתקבלים ללימודים אקדמיים על סמך תעודת הבגרות והפסיכומטרי, עדיין אינם מוכנים מספיק. בין השאר, טענו מרצים שסטודנטים, בוגרי בגרות באנגלית ברמת 5 יחידות , אינם מצליחים לנהל שיחה רצופה באנגלית. לימוד האנגלית בישראל הוא לימוד של קריאה וכתיבה, הוא לא לימוד של יכולת שיחה ושמיעה. מדובר אמנם בנושא תרבותי - עד כמה נחשף התלמיד לשיחות באנגלית, האם השפה שגורה בפי הסובבים אותו, אבל גם במיומנות נרכשת. הדיבור והשמיעה בשפה האנגלית היא מיומנות הישרדותית של המאה ה-21 בעולם גלובלי של חברה וכלכלה, אך איננה נדרשת באקדמיה שבה נדרשת היכולת לקרוא ולכתוב מאמרים באנגלית.

 

עוד בערוץ הדעות:

סכנה: תרבות המוות באינטרנט

המורשת של סבתא

למרות ולא בזכות

שורשי הכחשת השואה בעולם הערבי וברש"פ

"דע מאין באת ולאן אתה הולך"

 

ניתן להשליך את אותה הדוגמה גם על מקצועות אחרים - מתמטיקה, פיזיקה, הבעה ולשון. האם אנו, כמערכת חינוך, מכינים מספיק את התלמידים? האם בוגר 12 שנות לימוד ובגרות מלאה מחזיק בידע מספק בתחומי החיים השונים? האם תלמידי ישראל מקבלים את הכלים הדרושים להם, ואם לאו - כיצד ניתן להשתפר.

 

מערכת החינוך מחזיקה בחזון של בוגר בעל מוטיבציה, בעל יכולות הבנה ופתרון בעיות בסביבה של אי ודאות, עמידה ביעדים וכדומה - אך לא מדברים על מישהו שמסוגל להתקבל לאקדמיה. אך גם אם לא כתוב בחזון מערכת החינוך - כדאי שנכין את התלמידים לאקדמיה כמו שצריך.

 

הפתרון טמון ביכולת של המערכת להכניס את האקדמיה לבית הספר, ולהוציא את בית הספר לאקדמיה. לתלמיד תיכון ממוצע, ואף לחלק מתלמידי החטיבה, יש את היכולות הקוגניטיביות הדרושות להתמודד עם קורס אקדמי בסיסי (מבואות למיניהם, קורסי פתיח, ועוד). עלינו, כאנשי חינוך, לוודא שתלמיד בית הספר נחשף ומונגש לדרכי הלמידה ולהתנסות באקדמיה, מתוך הבנה כי זה חלק מהשכלתו הדרושה ומתוך התייחסות לעובדה שבישראל 2016, עדיין קיימים תלמידים שאין להם מודל אקדמי בסביבתם.

 

שילובם של אנשי אקדמיה בפעילויות השונות בבית הספר, ובמקביל - הבאת בית הספר אל המכללות והאוניברסיטאות השונות אחת לתקופה, מייצר קשר והיכרות של התלמידים עם עולם זה, ומעלה את הסיכוי שהמסלול האקדמי ייראה טבעי ונכון לתלמיד. באחריותנו, כמערכת, לוודא שנתנו את הציוד המיטבי לכל תלמיד על מנת שיוכל להגשים עצמו לפי ראות עיניו וייתן את המיטב לחברה הישראלית .

 

הכותב הוא מנכ"ל רשת אורט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן טופלברג
צבי פלג
צילום: רונן טופלברג
מומלצים