תמיד איתנו: מוצרי המזון שמרכיבים את המזווה הישראלי
הקוסקוס שנפוץ לכל בית בישראל, שמן הקנולה שבישלנו איתו שנים לפני ששווק כטרנד בריאותי והגבינה שהגיעה לארץ עם העולים מהבלקן - לאורך השנים, תמיד נוכל למצוא את אותם המוצרים המרכיבים את המזווה הישראלי שלנו. עד כמה הם השתנו? המוצרים הישראליים ביותר - כתבה ראשונה בסדרה
בשיתוף איגוד תעשיות המזון
ממצאי סקר שהתפרסם לאחרונה על ידי איגוד תעשיות המזון מעלים כי 50% מהצרכנים מעדיפים לרכוש מוצרי כחול לבן, וכי רובם עושים זאת מטעמי ציונות (87%). כמו כן עולה מהסקר שהגורמים המשפיעים ביותר על הצרכן בבחירת המוצר הם טעם (34%), טעם ישראלי. אז בדקנו בראייה מעט נוסטלגית כמה מוצרים בודדים מרשימה ארוכה המרכיבים את המזווה הישראלי:
חברת קוסקוס
יום אחד, בשנת 1969, ביקש פיליפ, האח הצעיר לבית שריקי, מאביו לאכול קוסקוס. האב דוד שאך זה עלה ארצה מצרפת, יצא לחפש לקנות קוסקוס מוכן - ולא מצא. אז החליט האב להקים בישראל מפעל שייצר קוסקוס מוכן, שישמור על הטעם הביתי.
באותה עת הקוסקוס נחשב עדיין לאוכל אתני, אשר עיקר הנהנים ממנו היו יוצאי ארצות צפון אפריקה. בקרב בני כל העדות היה צורך למאכל בריא, טעים, קל להכנה ולא יקר - והמוצר של משפחת שריקי ענה על כל הדרישות האלו. במהלך השנים הפך הקוסקוס למאכל ישראלי הנצרך כבר מגיל צעיר מאד.
כיום עובדים במפעל החברה כ-15 עובדים. כל תהליך הייצור המדמה את ההכנה המסורתית הינו אוטומטי ללא מגע יד אדם, תוך הקפדה על תקני האיכות הגבוהים ביותר.
מאפיית אנג'ל
מאפיית אנג'ל נוסדה בשנת 1927, בשכונת בית וגן בירושלים, כמאפייה משפחתית אשר סיפקה לחמים טריים לתושבי ירושלים. בשנת 1956 החלה המאפייה לשווק את הלחם הלבן הפרוס הראשון שנראה במדינת ישראל, הלחם הלבן הפרוס, אשר התאפיין בעובי פרוסות זהה, הקל על הכנת הכריכים ובכך היווה חידוש משמעותי לצרכנים, שנהגו עד אז לקנות ככרות לחם שלמים.
המוצר משווק גם היום, אולם מרבית הצרכנים עברו ללחם האחיד - ועם השנים והתעוררות המודעות לתזונה בריאה, עשו צעד צרכני נוסף והתקדמו ללחמים מקמחים מלאים, אשר צברו פופולאריות רבה בשנים האחרונות. כיום למאפיית אנג'ל חמש מאפיות בישראל, בהן מועסקים כ-1,800 עובדים, וכן מאפייה בניו ג'רזי שבארה"ב, המפיצה את מוצריה לכל מדינות אמריקה הצפונית.
חברת ויסוצקי
תה ויסוצקי הושק ב-1849, אז הקים זאב קולונימוס ויסוצקי את בית התה הראשון שלו במוסקבה. בשנת 1936 הקים שמעון זיידלר, נצר למשפחת ויסוצקי, את מפעל התה הראשון של ויסוצקי בישראל.
ויסוצקי נתנה מענה איכותי למגוון רחב של טעמים ואנשים שהגיעו מכל התפוצות למדינת ישראל, ובמשך השנים פיצחה את הטעם הייחודי הישראלי. בשנת 2005 ויסוצקי הקימה את מפעל התה הגדול בארץ באזור התעשייה בקדמת גליל. המפעל מצויד במיכון טכנולוגי מתקדם מסוגו בעולם, ומספק מענה לביקוש הרב למוצרי התה של חברת ויסוצקי בארץ ובעולם.
בויסוצקי מקפידים לשלב בין מסורת לטכנולוגיה מתקדמת, ומציעים מגוון עשיר של טעמים חדשים לצד הטעמים הקלאסיים והאהובים. אחד המוצרים הותיקים והנמכרים ביותר בישראל הינו ויסוצקי קלאסי - תה שחור בטעם ובאיכות הידיעה של ויסוצקי.
מאפיית ברמן
מאפיית ברמן (חברת י. את א. ברמן בע"מ) המונה כ-1,000 עובדים, הינה המאפייה התעשייתית הראשונה בארץ. המאפייה נוסדה בשנת 1875 לפני 140 שנה ברובע היהודי של העיר העתיקה בירושלים ע"י בובה קרישא, סבתו של יצחק ברמן.
כל המשפחה מאז ועד היום נולדו וגדלו לתוך העסק המשפחתי. הסבתא שראתה את עולי הרגל הצליינים הולכים על ברכיהם בוויה דולורוזה ומגיעים רעבים צמאים ועייפים. המאפייה החלה באפיית עוגות דבש חרובים ומכרה אותן לעולי הרגל.
העסק הלך והתרחב, ואף שרד את מלחמת השחרור והמלחמות שבאו לאחר מכן. עם התפתחות העסק, בתחילת שנת 1900 החלה המשפחה לייצר לחמים בסיסיים כמו לחם לבן ולחם אחיד - אשר נרכשים עד היום ונמצאים בכל בית. במקביל החלו לפתח מוצרים חדשים המכוונים לכל סוגי האוכלוסיה - לחמים מקמח מלא, שיפון וכן לחם עם סיבים פרה-ביוטיים, ומאות דברי מאפה וקונדיטוריה נוספים. החברה פועלת בשני אתרים, ירושלים ורמת השרון, ומייצרת את המותגים ברמן, ודש, לחם הארץ, ליבו וחן.
קורנפלקס תלמה
מחקרי שוק וניתוח הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי בשנות ה-80, הראו כי לקורנפלקס פוטנציאל גדול להיות מוצר נצרך בכל בית בישראל. תלמה, שזיהתה את ההזדמנות, החלה לפתח את הקורנפלקס הישראלי הראשון שעלה לראשונה על המדפים בשנת 1985. החברה השקיעה רבות בהחדרת המוצר לשוק תוך התאמתו לטעם הקהל הישראלי, ומהר מאוד נשאה העבודה פרי.
פופולאריות דגני הבוקר עלתה משנה לשנה, וכיום למעלה מ-70% מבתי האב בישראל מחזיקים קורנפלקס תלמה, וכ-90% צורכים דגני בוקר כלשהם. אפשר בהחלט לומר שתלמה, המובילה בשוק דגני הבוקר בישראל מאז ועד היום, שינתה את פני ארוחת הבוקר הישראלית.
מפעל תלמה ממוקם בערד ומועסקים בו כ-250 עובדים.
בירה גולדסטאר
גולדסטאר היא בירת לאגר ישראלית בסגנון לאגר דונקל מינכנאי, המכילה 4.9% אלכוהול ומיוצרת במבשלות חברת טמפו בנתניה. הבירה בושלה לראשונה בשנת 1950 על ידי הברומייסטר מנחם ברלינר.
בימיו הראשונים שווק גולדסטאר כתת-מותג של הבירה המובילה באותה התקופה - בירה נשר - ונקרא “נשר גולדסטאר“, כשעל תווית הבקבוק הופיע הנשר המוכר ומתחתיו המילה גולדסטאר. בתחילה נבנה המותג בזכות הפופולאריות שלו בקרב חיילים - ונמכר במחיר מוזל בקנטינות בבסיסי הצבא.
מאז השקתה, לפני יותר מ-60 שנים, מוצבה גולדסטאר כבירה גברית ישראלית, כאשר עם השנים הקונספט של גבריות וישראליות השתכלל והתאים עצמו לרוח התקופה.
בשנת 1985 נרכשה חברת תעשיות בירה על ידי חברת טמפו, שרכשה כחלק מהעסקה גם את המותג גולדסטאר. כיום חברת טמפו מעסיקה כ-1000 עובדים.
המבורגר של זוגלובק
לפני כעשור השיקה חברת זוגלובק את המבורגר זהב - המבורגר איכותי, עשוי בקר מובחר. המוצר ממשיך להוביל גם היום את המכר בסגמנט ההמבורגרים הקפואים (סטורנקסט, אפריל 2016). סוד הצלחתו לדברי גורמים בחברה טמון באיכות, בטעמו ובעוביו הייחודי.
בשנים האחרונות התחזקה מגמת הקולינאריה, ומסעדות שף החלו להתחזק על חשבונן של רשתות המזון המהיר. "המבורגר מסעדות" הינו מוצר שהושק ע"י החברה במיוחד ליום העצמאות. מדובר בהמבורגר עסיסי, גדול, עבה יותר וטחון גס.
כל מוצרי ההמבורגר והקבב של זוגלובק אינם מכילים חומרים משמרים, ומיוצרים במפעל החברה בנהריה.
המפעל החל את דרכו ב-1937 עם שישה עובדים, וכיום מועסקים במפעל בנהריה כ-350 איש.
מלח הארץ
חברת מלח הארץ הוקמה בשנת 1922 ומאז היא היצרנית העיקרית של מלח בישראל. בחברה מועסקים כ-130 עובדים, בשני מפעליה שבאילת ובעתלית. בתחילת שנות ה-60 החלה החברה לשווק ולמכור מלח בשקיות של 1 ק"ג, אשר היו עשויות ניילון - ואשר הפכו בהמשך לאריזות נייר. עם זאת, חזותן כמעט ולא השתנתה עד היום - וגם היום הן ממשיכות למלא את מדפי החנויות.
בשנת 1986 פיתחה החברה אריזה חדשנית, והוציאה לשוק את המלחייה המוכרת, הנמצאת מאז כמעט בכל בית בישראל. המלחייה הייתה למלחייה הראשונה שעלתה על מדפי השיווק בארץ, ועד היום היא מספקת לצרכן הישראלי מענה בנוחיות השימוש.
החברה מייצאת כיום לרוב מדינות העולם - בהן ארה"ב, אירופה, המזרח הרחוק ומערב אפריקה.
שמן קנולה מסדרת "בריאות מהטבע" של עץ הזית
חברת שמן תעשיות הוקמה בשנת 1906. "עץ הזית" הינו המותג המוביל את שוק שמני המאכל בישראל באמצעות מגוון שמני איכות, המהווים חלק בלתי נפרד מהטעמים והניחוחות של המטבח הישראלי מזה שנים רבות. בשנת 2001 הושקה סדרת הדגל של עץ הזית - "בריאות מהטבע".
החברה, המעסיקה כיום כ-150 עובדים, מספקת לצרכן מגוון רחב של שמנים בעלי תועלות בריאותיות, קולינאריות ופונקציונאליות, עליהן שמה החברה דגש רב. סדרת בריאות מהטבע מועשרת בנוגדי חמצון, התורמים לעמידות השמן במהלך הבישול, הטיגון והאחסון.
מחלבות גד
לפני כ-100 שנה, עזרא כהן ואשתו לבנה היו חולבים את הפרה היחידה שלהם בחצר ביתם, בעיירה קטנה במזרח טורקיה, ומחממים את החלב על פתילייה. אחרי שהחלב הצטנן הוסיפו לו יוגורט, והחלו בתהליך הגיבון. כמה שנים מאוחר יותר, עלתה משפחת כהן ארצה, הצטרפה ליישוב היהודי בעזה והמשיכה במנהגי הגיבון בחצר הבית.
בשנות ה-60' הקים דוד כהן, בנו של עזרא, מחלבה נוספת, שהתמחתה בגבינות מהבלקן. המחלבה ידעה גלגולים שונים, אבל סודות ההכנה המשיכו לעבור מפפו ("סבא" בשפת הלדינו) עזרא לבנו ולנכדו של דוד, עזרא גד כהן (שנקרא על שם סבו). כשנכנס הנכד לעסקי הגבינה, ייסד את "מחלבות גד" שנקראת על שמו השני, שאותה הוא מנהל עד עצם היום הזה.