סרטון ויראלי תיירותי זה לא מספיק / דעה
סרטון משרד התיירות שכיכב בפייסבוק ביום העצמאות היה אולי מוצלח במיוחד, אבל זה ממש לא מספיק. לישראל דרושים מובילי דעת קהל שיעודדו את התיירות הנכנסת (וגם מקבלי החלטות שיורידו את המחירים)
על רקע חגיגות יום העצמאות ה-68 של מדינת ישראל, משרד החוץ שחרר לאוויר העולם (והפייסבוק) סרטון המציג 68 עובדות קלילות על ישראל. מהסרטון, כך השתקף, ישראל היא מדינה צעירה ומפותחת, חזקה ומשפיעה. מדינה שעברה עד כה לא מעט תלאות, ובכל זאת במעט העשורים לקיומה הספיקה די הרבה. אומת הסטארט-אפ, הייטק, קולינריה ותרבות - לא חסר. וענף התיירות, או, גם הוא קיבל ביטוי יפה.
צריך לומר ולפרגן. הסרטון עשוי בטוב טעם והביצוע די מוצלח. ההבנה שוויזואליה + וויראליות = שילוב מנצח לשיווק מודרני היא הבנה נכונה ומדויקת. אלא שלא בסרטון טמונה הבעיה. יודעי דבר מזמן כבר התריעו בקול גדול שתחום התיירות נמצא במשבר חמור. גם נתונים עדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ממשיכים להוכיח זאת; בחודש שעבר (אפריל) נכנסו ארצה 253 אלף תיירים בלבד, ירידה של 12% לעומת אפריל אשתקד.
לא זה בלבד, הנתונים מתחילת השנה מלמדים על המשך הירידה, וגם ההשוואה הסטטיסטית להיקף התיירות משנים קודמות אינה מסבירה פנים. במילים אחרות, מדובר במשבר של ממש, כזה שדורש התייחסות מהירה.
איפה השיתופים?
ובחזרה לסרטון. מי שנכח ברשת הפייסבוק בשבוע שעבר בטח הבחין שהסרטון הופץ על ידי משרד החוץ, ולו כידוע יש אינטרסים דיפלומטיים מסוימים. אולם, דווקא בשל הנתונים העגומים שהוצגו לעיל חשוב להבין ששיתוף הפעולה של משרד החוץ עם משרד התיירות למשל (יחד עם משרדים ממשלתיים משיקים נוספים) הם בגדר הכרח. שכן האינטרס הכללי לקידום מדינת ישראל הוא המכנה המשותף לכולם. ובלי קשר לציון העצמאות או ספציפית למועדים אחרים, ייזום הפעולות של בעלי העניין הממשלתיים יחד עם פרטיים צריך להיעשות על בסיס קבע ותוך הלימה מוחלטת ביניהם.
היום כבר אין ספק שעשייתם של הגופים הפועלים לטובת שיווק ישראל בעולם יכול היה להיעשות בצורה מקיפה יותר ממה שנעשה כיום. בדיקה פשוטה בדפי הפייסבוק של משרדים מקבילים הפועלים בגזרת קשרי חוץ מעלה שגם במקרה דנן הם לא שיתפו את סרטון העצמאות של משרד החוץ. וזה לכשעצמה טעות בסיסית בעבודה ברשתות החברתיות.
במילים אחרות - מתן פתרונות באופן ספורדי אינו נכון בהקשר של ייצוג המדינה, חזקותיה ואתריה התיירותיים החוצה. התמודדות עם הבעיה בענף התיירות, אפוא, דורשת פעולות רבות ומגוונות, שכן ענף זה מושפע ממכלול שלם של אלמנטים, ויש לו קשר ישיר לגורמים רבים. למרבה האבסורד, כמעט ובלתי אפשרי להצביע על אשם בלעדי למשבר הנוכחי. אולם מנגד - כבר היום, ניתן ללמוד ממנו ולהפיק לקחים.
לדוגמא - בראש ובראשונה הגורמים האמונים חייבים להבין ולחקור את קהלי היעד האמיתיים של ישראל. ולאחר מכן כמובן להכניס תוכן ומסרים רלוונטיים לפלטפורמות התקשורתיות בהם הם נוכחים. הסרטון כהתחלה הוא צעד לא רע בכלל, עם התאמות לשווקים אחרים, יכול לעשות שינוי חיובי בהבאת תיירים. אבל לא די בכך.
המקרה ההפוך של ברזיל
בעידן הנוכחי דרבון התיירות יכול וצריך גם להיעשות על ידי "ממליצים". גורמים המתווכים מידע לציבור הרחב בעולם. המחשה טובה לכך נצפתה השבוע ברחבי אינסטגרם. כוכב העבר של נבחרת ברזיל בכדורגל, ריבאלדו, הזהיר תיירים שלא להגיע לארצו בשל סכנה ממשית לחייהם. כך כתב: "אני קורא למי מכם שמתכננים לבקר בברזיל או להגיע בשביל האולימפיאדה להישאר במדינות שלכם. אתם מסכנים את חייכם פה". באמרו כך, כאמור, הוא בעצם מזהיר תיירים מכל העולם ומיידע על סכנה ביטחונית ממשית. שכן לטענתו ועל פי הנתונים העדכניים אלפי מקרה רצח קורים ומתועדים, בערים המרכזיות בברזיל ובפרבריה.
ריבאלדו, אמנם עושה מהלך הפוך ומזהיר מהגעה למוקד מסוים. אולם, חשוב לזכור שעניין זה עובד לשני הצדדים. מהתבטאותו הפשוטה ניתן להבין שדמויות ציבוריות, סלבס, אנשי רוח ותרבות, זמרים, שחקנים ודמויות בולטות בספורט מהוות מקור תיווך משמעותי, כזה שברוב המקרים מתקבל באמינות מלאה על ידי הציבור. כן, גם בעידן היוטיוב והסרטונים הוויראליים אין להמעיט בערכם של המלצות של בני אדם. שגרירים, או מובילי דעת קהל, כפי שהם מכונים בספרות האקדמית.
המלצה ממקור מוכר ואמין הנה טכניקה ידועה שעלולה לעשות פלאים גם לישראל. מדינות רבות השכילו בעבר להשתמש בדמויות מוכרות שיפיצו בכל מקום מסרים חיוביים ואוהדים על מנת למשוך אליהן תיירים. טקטיקה זו אמנם אינה חדשה, אולם נדמה כי בעת הנוכחית בה החושים שלנו אולי הפכו קהים למסרים שיווקיים מתוחכמים חייבים לחזור לשיטות עתיקות יומין במונחי שיווק - המלצות חיוביות של גורמים - כמוני כמוך. לצעד זה ואחרים מטרה מרכזית אחת: חיזוק התיירות הנכנסת. אולם, אסור לשכוח שמאמצים שיווקיים אלה חייבים להתכתב עם הורדת המחירים, שיפור השירות, הניקיון ותקינות המתקנים לרווחת הבאים בשערי נתב"ג.
הכותב הוא יועץ תקשורת