שתף קטע נבחר

 

נצלו את המסכים לזמן איכות עם הילדים

כמעט כל הורה מוטרד מהזמן שהילדים שלו נמצאים מול מסכים ומתלבט איך להתמודד עם התופעה. אם אי אפשר להילחם בהם, פשוט הצטרפו אליהם, תעבירו זמן איכות עם הילדים ועל הדרך גם תוכלו ללמוד משהו חדש

הוא משחק שעות במחשב! מה הוא עושה שם? למה הוא לא משחק קצת בחוץ? למה הוא לא מזמין חברים? לא חבל שייהרסו לו העיניים? אין כמעט הורה שלא מרגיש ככה, או סביר יותר מתלונן על תופעה זו, כמעט מדי יום.

 

זמן השימוש של משחקי מחשב בתצורות הדיגיטליות השונות: מחשב, טאבלט וטלפון חכם מייצג יותר מכל את פער הדורות בין ההורים לילדים. אנחנו ההורים שרואים את עצמנו די מעודכנים בטכנולוגיה הדיגיטלית, בילינו את מיטב שנות ילדותינו במשחקים בחוץ ומדברים על זה בנוסטלגיה.

 

אולי יעניין אותך גם:

- המנטורית שמאמנת את האמהות 

- האמא שהחליטה להצטלם במקום הילדים

- כשהמתבגר לא רוצה לבוא איתכם

 

חלקנו זוכרים טלוויזיה בשחור לבן, קלטות וידאו, תקליטים, מחשב ענקי, דפים מחוררים במדפסת ואת הרעש המעצבן של חיבור המודם לאינטרנט. וכיום, רואים את הילדים שלנו מעבירים חלק גדול מהילדות שלהם לבדם, בחדר אחד מול מסך אחד ולפעמים אפילו יותר מאחד.

 

ולכן, לא פלא שנושא המסכים כל כך מטריד אותנו ההורים. ההכרות, השליטה והיכולות שלנו בזירה הדיגיטלית נופלות מאלו של ילדינו. אנחנו למעשה מהגרים מהעולם הישן והם הילידים של העולם הממוחשב החדש

 

"רגע, אז איך מנצחים פה?" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"רגע, אז איך מנצחים פה?"(צילום: shutterstock)

לבוא בראש פתוח

האחריות ההורית מחייבת אותנו להגביל את זמן המסכים כדי להבטיח פיתוח מיומנויות של ילדינו בחיים האמיתיים, במציאות. עלינו להבטיח כי בשגרת היום-יום הילד שלנו ימלא את משימותיו הלימודיות, יפגוש חברים ויהיה פעיל גופנית מחוץ לבית. מעבר מכך, חובה עלינו לוודא היכן הילד שלנו גולש ובאיזה סוג של משחקים הוא משחק (בדיוק כמו שלא נרשה לו לצפות בכל תוכנית טלוויזיה ללא אישורנו). לכן, הדרך הנכונה היא מציאת מינון הגיוני המקובל עלינו והכנסתו ללו"ז של שגרת היום, בדומה לזמן המוקצב להתארגנות בוקר, הכנת שיעורים או הליכה לחוג. כך הנושא יהפוך לידוע לכל בני הבית ולא יהווה סיבה יומיומית לריב שלנו עם הילדים.

 

גם לאחר שהבנו כי זמן המסכים צריך להיות מבוקר על ידנו, עדיין, חשוב שנבין כי מדובר בפעילות שהיא משמעותית בעיני ילדינו ומעבר לכך, זוהי הדרך שלהם לפתח את הכישורים הנדרשים כדי לשרוד ב"עולם החדש". ולכן שהות משותפת שלנו עם ילדנו סביב המסך, יכולה, תופתעו לשמוע, להיות גם מהנה ומלמדת עבורנו ההורים (וזאת בהנחה שאנחנו באים "בראש פתוח" ולא כדי לנאום לילד כמה המסכים מזיקים). בשהייה משותפת זו, לצד קירבה והבנת עולמו של הילד שלנו, ייתכן ונופתע לגלות עוד כמה דברים:

 

1. לא ידעתי שיש לך אנגלית כל כך טובה! הרבה משחקים הם בשפה האנגלית. זהו כלי אמיתי לשיפור יכולות קריאה וכתיבה של אנגלית, הנעשה תוך כדי הנאה.

 

2. תסביר לי את ההוראות - רוב היום אנחנו מסבירים לילד מה עליו לעשות. כאן, יש הזדמנות לחילופי תפקידים המאפשרים לילד שלנו להסביר לנו, המבוגרים "הכל יכולים", עולם תוכן שפחות מוכר לנו. זוהי הרגשה נהדרת לילד הממחישה לו כמה הוא בעל ידע וכמה הוא תורם לנו. זוהי עוד דרך להעלאת הדימוי העצמי של הילד בעיני עצמו.

 

3. הוא בעצם כן פוגש חברים - יש לזכור כי החיים החברתיים של הילדים שלנו מתרחשים בחלקם הגדול בזירה הטכנולוגית. המדיום השתנה, אך האינטראקציה החברתית המתרחשת היא המציאות עצמה עבור ילדינו. כבר בגיל צעיר, יכולים הילדים לקבוע מראש שעה למשחק משותף עם חברים אמיתיים ולשחק איתם בזירה הוירטואלית. לאחר מכן, כשייפגשו בפועל הם יחליפו חוויות על המשחק המשותף בו השתתפו.

 

לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

4. לבזבז או לחסוך? חלק מהמשחקים הדיגיטליים מאפשר צבירת מתנות או המרת נקודות. בפני הילד שלנו עומד האתגר בין מימוש מיידי (אי דחיית סיפוקים) לבין המשך המשחק עד לצבירת נקודות רבות יותר. למעשה, המשחק מלמד את ילדנו דחיית סיפוקים וקבלת החלטה רציונלית לתיעדוף מהלכיו. זוהי עוד דרך ללימוד "הכלכלה של החיים" כבר בגיל צעיר.

 

5. איזו שליטה במחשב! השליטה הדיגיטלית של הילד שלנו תסייע לו בגיל צעיר ובוגר. יש לזכור כי הילדים של היום לומדים כבר בכיתה א' מחשבים, וחלק גדול ממשימות בית הספר מתרחש דרך המחשב. לכן, ברגע שנזכור זאת, נוכל לראות גם את התועלת הלימודית והיישומית משליטה גבוהה כל כך במחשב. בואו נזכור שלפעמים גם אנחנו נעזרים בילדינו בבקשות לתיקון תקלה במחשב, הורדת אפליקציה, הגדלת הפונט בסלולרי וכו'.

 

6. במציאות זה לא באמת ככה - אנחנו יכולים להזדעזע מאלימות ומכות שיש בחלק ממשחקי המחשב. אך מאחר וזה תוכן אליו ממילא נחשף הילד שלנו (אם לא בביתנו אז בבית חבריו), זאת חובתנו לתווך עבורו את המציאות. זוהי הזדמנות לייצר שיחה על ההבדלים בין המציאות לבין המסך ולהרחיב לילד את זווית הראייה. למעשה, אנחנו מסייעים לו להבחין בפער בין המשחק למציאות ומלמדים אותו כי מה שמותר ומקובל בעולם הוירטואלי אסור באופן מוחלט במציאות.

 

7. זה באמת מעצבן - לא תמיד יצליח הילד שלנו בכל אתגרי המשחק. לעיתים יתעצבן או אפילו יבכה בגילאים הצעירים. ההתמודדות עם תסכול, תסייע לילד שלנו להתמודד עם שלל תסכולים שעוד יפגוש בחייו.

 

היכולת של הילד למצוא את הכוחות ולחזור שוב אל המשחק, מלמדת אותו כי בחיים יש גם אכזבות וקשיים, אך הוא יכול להם. במידה והיינו עדים לסיטואציה כזו, עלינו לעודד את הילד שלנו על המוכנות שלו לנסות שוב.

 

8. באמת אפשר להתמכר לזה! עם יד על הלב, האם אנחנו לא מכורים לפייסבוק, לקנדי קראש, או לגלישה באתרי אקטואליה? לכן, יש לנו את היכולת להבין איך הילד שלנו יכול להתמכר לריגושים, לאקשן ולהנאה שמתקבלת מהפעילות מול המסכים השונים.

 

9. כמה כיף להיות איתך - יש הרבה צורות לזמן איכות שכל הורה יכול לייצר כדי להיות עם ילדו אחד על אחד. פעילות משותפת סביב מסכים היא עוד אחת מהדרכים להכיר את עולמו של הילד, תחביביו ויכולותיו. חשוב שנאמר, כמו בכל פעילות משותפת, כמה נהנינו לראות אותו בפעולה, אילו חוזקות שלו גילינו ובעיקר כמה כיף היה לנו פשוט להיות בחברתו.

  

מה הסוד לגידול ילדים מאושרים מלבד זמן איכות והקשבה לילדים? צפו:

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:


הכותבת היא מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להנחיית קבוצות הורים




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"את ממש טובה. יכולה ללמד אותנו להכין מצגת?"
צילום: shutterstock
מומלצים