הטעמים הישראלים כובשים את וייטנאם ויפן
פתיתים, מצות ותה ישראלי על המדפים של רשת קוסטקו היפנית. מסבחה מגרגרי חומוס קטנים עם זרעי עגבניות, פיתות טריות שנאפות במקום ומלבי עם פיסטוקים קלויים בפסטיבל אוכל ישראלי בוייאטנם. המזון הישראלי מגיע למזרח הרחוק והאסיאתים מאמצים אותו בחום
פסטיבל האוכל הישראלי המתקיים בפעם הראשונה ברשת קוסטקו, התקיים במשך שלושה ימים במהלכם הוצבו דוכני טעימות מזון ויין של 11 חברות ויקבים ישראלים ביניהם: אסיף (פתיתים), טחינת הנסיך, אדאפרש (עשבי תיבול), מאפיית אנגל (עוגיות), ותה ויסוצקי.
יפן מהווה שותפת סחר חשובה לישראל ומוגדרת כשוק יעד מועדף, כאשר יצוא המזון ליפן מהווה כ-10% מסך היצוא הישראלי למדינה. בשנת 2015 עלה יצוא מוצרי המזון והמשקאות ליפן בכ-5%, והסתכם בכ-72 מיליון דולר.
מפגשים שהולידו ייצוא של כמיליון דולר
"בשנת 2015 התקבלה החלטת ממשלה לחיזוק היחסים הכלכליים עם יפן", מציין מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אוהד כהן. "במסגרת חיזוק היחסים, התקיימו ביקורי גומלין של ראשי הממשלה בישראל וביפן ובשנים האחרונות אנו עדים להתעניינות רבה מצד חברות וארגונים יפניים במוצרים ישראליים ובשיתופי פעולה טכנולוגיים במגוון תחומים ביניהם ציוד רפואי, ציוד תקשורת, מיכון ופרמצבטיקה".
יצוין כי ההתקשרות של החברות עם הרשת היפנית החלה בפעילות של המכון, הנספחות המסחרית ביפן וחברת "אינטרלינק - אשכולות" אשר אירחו לפני כשנה קניינים מהרשת, הפגישו אותם עם עשרות חברות ישראליות מתחומי המזון והתוצרת הטריה. על פי הערכה היקף עסקאות היצוא עם רשת קוסטקו כתוצאה ממפגשים אלה הסתכם עד כה בכמיליון דולר וצפוי לגדול בשנה הקרובה.
אך לא רק ביפן. בשבוע שעבר התקיים לראשונה בוייאטנם (9-10/5) אירועי טעימות אוכל ישראלי לשפים ואנשי מקצוע בתחום המזון במטרה לקדם ולחשוף את הטעמים והמוצרים הישראלים במדינה, ביוזמת מכון היצוא והנספחות הישראלית של משרד הכלכלה והתעשייה.
פיתות טריות לוייאנטמים
הפסטיבל הישראלי בוייטנאם התקיים בשתי הערים המרכזיות במדינה - האנוי הבירה שבצפון והו צ'י מיין סיטי שבדרום. במסגרת הפסטיבל נערכו סדנאות בישול מקצועיות בהנחייתה של השפית הישראלית רותי רוסו, בהם בישלו השפים מנות ישראליות ממוצרים ישראלים ביניהם: מג'דרה מפריקה עם טחינה, מסבחה מגרגרי חומוס קטנים עם זרעי עגבניות, פיתות טריות שנאפות במקום, מלבי עם פיסטוקים קלויים וכדורי בשר בראס אל חנות וסילאן.
"בוייאטנם מתחוללים בשנים האחרונות תהליכים כלכליים ומסחריים מרתקים המהווים הזדמנות אדירה לתעשיית המזון הישראלית", ציינה קרולין נווה, מנהלת ענף מזון ומשקאות במכון היצוא. "היקף ההוצאה הכספית של מזון לנפש עלה במדינה רק בשנה האחרונה ב-30 אחוזים. זהו מספר חסר תקדים שלא רואים במדינות אחרונות והוא תוצאה של מודעות גוברת, פתיחות, גלובליזציה וסקרנות לגלות מה יש בחוץ. באופן כללי בשנים האחרונות אנו במכון היצוא עדים להתעניינות מרובה ודרישה לטעמים ולמוצרי המזון הישראלים במזרח, ובהתאם לכך אנו עוסקים רבות בקידום פעילות שיווקית שתסייע ליצואנים הישראלים למצות את הפוטנציאל העצום הטמון בשוק זה"
במהלך פסטיבל האוכל במדינה נערכו אירועי קוקטייל חגיגיים בהם הוצגו המוצרים הישראלים בתצוגה והוגשו מנות ישראליות. בסיום האירוע קיבלו המשתתפים חוברת מתכונים באנגלית פרי עטה של השפית הישראלית שליוותה את האירועים, כדי שיוכלו ליישם חלק ממה שראו גם בפורומים אחרים.
"בשנים האחרונות אנחנו רואים פתיחות והתעניינות במוצרים ישראלים במזרח הרחוק ורואים בה יעד אסטרטגי לחברות המזון והמשקאות הישראליות", מוסיף עופר זקס, מנכ"ל מכון היצוא. "מוצרי המזון של החברות הישראליות עונים על הטרנדים העולמיים של מזון בריאות שכולל מזון נטול גלוטן, נטול לקטוז וסוכר. כמו כן על ה"דיאטה הים תיכונית", שמעודדת אכילת ירקות, שימוש בשמן זית, טחינה, חומוס, חלבה ועוד".