עיר שלמה, שני ניגשים ל-5 יחידות מתמטיקה
בין שתי ערים: מפת המצוינות במתמטיקה, שפורסמה ב-ynet, הבליטה את הפער העצום בין קריית מלאכי, שם נבחנו שני תלמידים ב-5 יח"ל, לרמת השרון (201 תלמידים באותה הרמה). "זו נורה אדומה, צריך לטפל בבעיה", אמרו בעיר הדרומית. הנתונים המלאים בפנים
עם כניסתו לתפקיד לפני שנה הכריז שר החינוך נפתלי בנט כי מקצוע המתמטיקה, והבחינה בחמש יחידות בפרט, יהיו בראש סדר העדיפויות שלו. נתוני מפת המצוינות במתמטיקה, שפורסמו היום (ג') ב-ynet, חשפו תמונה עגומה מאוד על התקופה שקדמה לכניסת בנט לתפקיד. הנתונים גילו כי רק שני תלמידים מקריית מלאכי ניגשו ב-2014 לבחינת הבגרות במקצוע ברמה של חמש יחידות לימוד. נתון זה די מאפיין את הפערים שנחשפו בין ערי המרכז ליישובים בפריפריה.
איך משתמשים במפה? לחצו על היישוב המבוקש ואז על "עוד מידע". בפנים תמצאו את הטבלאות העירוניות. לחצו עליהן להגדלה
בקריית מלאכי קיימים שלושה תיכונים: בית חנה של חב"ד, והתיכונים הממלכתיים-דתיים אמי"ת ודרכא. גורם במערכת החינוך בעיר אמר בהתייחסותו לנתונים המדאיגים: "ככלל, בשנים האחרונות יש מדיניות לתגבר את המצוינות באנגלית ופחות במתמטיקה. זה לא אומר שצריך לזנוח את המקצוע, אבל בהחלט ישנם סדרי עדיפויות שהוגדרו. אין ספק שזו נורה אדומה וצריך ללמוד ממנה. יש בני נוער טובים בקריית מלאכי, יש עם מי לעבוד. יש מגמות ריאליות מאוד מבוקשות, וזה אומר שיש מי שיכול להגיע לתוצאות".
הגורם בעירייה אמר עוד כי "זו בעיה, ואולי צריך לחשוב על הכול מחדש. לראות איפה מחזקים את התלמידים ואיפה דוחפים אותם קדימה, לגייס תקציבים ולשלב תכנים חדשים וכמובן להביא תוצאות. אני באופן אישי לא נבהל מהנתונים אלא להפך – רואה בהם הזדמנות לשפר. אם יש בעיה והיא חשופה, אז צריך לטפל בה. אין ספק שראש העיר צריך להיכנס לעומק הנושא".
רמי עטיה, תושב ותיק בקריית מלאכי, כלל לא הופתע מהנתון המביך. "אם זאת ההשקעה בחינוך שאנחנו שומעים עליה כל היום מהנהלת העיר, אז מוטב שיסיקו מסקנות אישיות. כל הזמן שומעים את בכירי העירייה מתגאים במערכת החינוך שלנו, והנה עכשיו המציאות מתנפצת להם בפנים. איך הגענו למצב כזה שרק שני תלמידים ניגשים לחמש יחידות מתמטיקה? איפה המורים? איפה ההנהלות? יש כאן בני נוער נפלאים ומוצלחים שפשוט מזניחים אותם".
מנגד, יו"ר ועד ההורים העירוני אפריל ברקל הסביר כי המציאות כעת שונה לחלוטין. לדבריו, "הנתון מדבר על 2014, אבל אותנו לא מעניין מה היה אז, אלא מה קורה היום. הכול השתנה מאז, אנחנו במקום אחר. יש מנהלת חינוך חדשה עם 30 אנשים, יש הרבה דברים נפלאים שקורים, מטפלים בבני הנוער בצורה מעוררת הערצה. אני מאמין שבשנה הבאה הדברים ייראו אחרת".
שמעון עמר, מנהל מחלקת החינוך בעירייה, ציין: "אנחנו יודעים שאנחנו לא במצב הכי טוב. שמונה תלמידים מתוך 244 היו אמורים לגשת ב-2014 לחמש יחידות מתמטיקה, אבל שישה מהם החליטו בדקה ה-90 לרדת לארבע יחידות. אני מכיר גם בתי ספר יוקרתיים שעושים את זה. שלושת בתי הספר בעיר נכנסים כעת לתוכנית '5 פי 2', וזה כולל כנסים שעשינו עם תלמידים שהם בעלי פוטנציאל, ודואגים שאף אחד לא ייפול".
מנהל מחלקת החינוך הוסיף: "המורים עברו השתלמויות, ואם בעבר בתלמידים קיבלו חמש שעות אז עכשיו הם מקבלים שעתיים נוספות. אנחנו עובדים יותר לעומק עם הילד ומסבירים למה זה חשוב. אני לא חושב שבקריית מלאכי קשה יותר, כמו בכל מקום פשוט צריך לתת לתלמידם יותר ביטחון ואמונה".
מעיריית קריית מלאכי נמסר בתגובה: "אנחנו מודעים לנתון לא מחמיא זה לגבי 2014 ופועלים על מנת לשנותו. כבר ב-2015 הנתון עומד על שישה תלמידים עם 5 יחידות וב-2016 היו 12 תלמידים. הצפי ל-2017 עומד על 23 תלמידים. העירייה בראשותו של אליהו זוהר שמה דגשים בדיוק על זה - תעודת בגרות איכותית".
מרשת דרכא נמסר כי "הרשת נכנסה לקריית מלאכי ב-2014 ופועלת בגמנסיה זו השנה השלישית. הנתונים המוזכרים בכתבה מתייחסים לשנה שבה רשת דרכא נכנסה לעיר. מאז, ובשיתוף כלל הגורמים השותפים בעיר, התרחשה בבית הספר מהפכה הן בהשקעת משאבים וידע מקצועי מתקדם והן בהישגים. כבר בשנה השנייה לפעילות דרכא ניגשו ל-5 יחידות מתמטיקה - 5 תלמידים שהם 5% משכבת הגיל; השנה צפויים לסיים בהצלחה מרובה 9 תלמידים שהם 8% מתלמידי השכבה. בכתה י"א ובכתה י' מספר התלמידים שצפויים לגשת בהצלחה לבגרות בהיקף 5 יחידות במתמטיקה עובר את הממוצע הארצי באופן מובהק ויעמוד על 15%".
"אוניברסיטה טובה יותר"
מהצד השני של המתרס ניצבת רמת השרון, שמובילה בטבלת שיעור הנבחנים בבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד. מבין 804 בוגרי י"ב בשנת 2014, פנו 201 תלמידים לבחינה ב-5 יחידות (25 אחוז). איתי ורדי, תלמיד י"ב בתיכון רוטברג בעיר, ייגש ביום שני לבגרות במתמטיקה. "בית הספר מאוד עודד אותנו ללכת לחמש יחידות, המורים עוזרים המון, וגם פתחו את הדלת לילדים שהיה חשוב להם להיות בחמש יחידות".
ורדי הוסיף כי "תמיד נתנו לנו עוד צ'אנסים, אצלנו עשו שני מבחני מגן לפני הבגרות כדי להוריד לחץ מהתלמידים ולתת עוד הזדמנות למי שלא הלך לו טוב במבחן הראשון. זה לא קיים בשאר המקצועות אלא רק במתמטיקה בגלל הלחץ הגדול והרצון להצליח. יש לי במערכת שבע שעות במתמטיקה – שעה יותר ממה שחובה למשרד החינוך, ופעם אחת בשבוע יש למי שצריך שעתיים עם המורה. אני בטוח שזה יעזור לי להתקבל לאוניברסיטה טובה יותר ואפילו לעבודה טובה".
אסף נקש וחברו גבריאל זכרון סיפרו כי לא נזקקו כלל לשיעורים פרטיים, ושיש להם התרגשות בריאה לקראת הבחינה בשבוע הבא. "לפעמים יש קשיים אבל מתמודדים איתם, מתרגלים וממשיכים הלאה", אמרו השניים. גבריאל סיפר כי התמיכה מגיעה גם מהבית: "התחושה הכללית שאנחנו מקבלים, גם מבית הספר וגם מהבית והחברים, זה לנסות להגיע לחמש יחידות". אסף אמר: "יש פה נחישות של תלמידים, כשאנחנו מציבים מטרה – נעשה הכול כדי להשיג אותה".
ד"ר תמי קדרון, מנהלת תיכון רוטברג, טוענת שלא הכול עניין של כסף. לדבריה, "יש לנו בעיר שני תיכונים, ולהגיע למספרים האלה זה תהליך. הטמענו את החשיבות של הנושא מזמן ויש אצלנו עלייה הדרגתית. נעשית עבודה בסיסית, כך שגם אם נלקחים שיעורים פרטיים בבית הם מהווים תוספת ולא הבסיס. בית הספר מעודד את הילדים עוד לפני שהם באים לפתוח נוסחה כלשהי, כי יש פחד מאוד גדול מהתמודדות וקל יותר להרים ידיים. אנחנו נותנים להם יותר אופציות להצליח ולהיבחן ולתקן ציון".
הפער בין קריית מלאכי לרמת השרון מייצג היטב את ההבדלים בין המרכז לבין הפריפריה. אזור השרון כולו מוביל בשיעור הניגשים לחמש יחידות במתמטיקה, ויותר מעשירית מתלמידי התיכון שניגשו לבחינה בחמש יחידות בכל הארץ מגיעים מחמש ערים בלבד: רמת השרון מובילה בפער ניכר על פני רוב היישובים בארץ, וגם שכנותיה הקרובות נמצאות מעל הממוצע הארצי בשיעור התלמידים הניגשים לחמש יחידות: הרצליה (236 תלמידים, 24.2%), רעננה (222 תלמידים, 19.3%), כפר סבא (205 תלמידים, 15.7%) והוד השרון (109 תלמידים, 14.8%).
מנגד, הנתונים משקפים פער גדול מול אזור הדרום. כך למשל, מקו אשקלון ודרומה יש רק יישוב אחד (ערד עם 10.05%) שנמצא קרוב לממוצע הארצי. בבאר שבע שיעור הניגשים לחמש יחידות הוא 8.6%, בדימונה 7.3%, באילת 6.9%, בנתיבות 3.8% וברהט רק 1.5%. הממוצע הארצי של תלמידי י"ב שנבחנו ב-2014 בחמש יחידות במתמטיקה עמד על 10.4%. כלומר – מבין כל עשרה תלמידים רק אחד ניגש לבחינה בחמש יחידות.
ברמת גן, שהתמקמה במקום הרביעי, מתגאים בתוכניות ייחודיות לתגבור חמש יחידות לימוד במתמטיקה. בין היתר מממנת העירייה תגבור במורים פרטיים בשיעורי מתמטיקה בתיכונים שנלמדים בקבוצות קטנות
של עד כ-20 תלמידים. ראש העיר ישראל זינגר אמר: "העירייה החליטה על הקצאת משאבים שגם תקל על התלמידים ללמוד ולחוות את החומר באופן הברור והקל ביותר, וגם תקל על ההורים, שנדרשים לממן מורים פרטיים באלפי שקלים כדי שהתלמידים יצליחו".
בעיר נצרת למדו ב-2014 בכיתה י"ב 1,592 תלמידים. 204 מהם סיימו חמש יחידות מתמטיקה (12.04%) – נתון שעוקף ערים עשירות יותר כמו תל אביב, פתח תקווה וחולון. גם בקה אל-גרבייה נמצאת במגמת עלייה: הנתון שלה ב-2014 עמד על 9.42% מהתלמידים בלמידה של חמש יחידות במתמטיקה. ולאא דקה, מורה למתמטיקה בתיכון אבן סינא בעיר, אמרה: "מתמטיקה זה קסם, שכדי להיות בו קוסם צריך לרצות, לעבוד ולחשוב. בשביל לרצות צריך לעודד, ואנחנו עודדנו. בשביל לעבוד חייבים לדאוג למשאבים, ואכן דאגנו וקיבלנו. ובשביל לחשוב צריך מורה לחשיבה הולמת וטובה. כולנו צריכים להבין שהשקעה נכונה בחינוך, ובמיוחד במתמטיקה, היא נכס עבור כולנו".
ראש העיר בקה אל-גרבייה, עו"ד מורסי אבו מוך, אמר כי "חינוך והישגים הם עניין של תהליך והשקעה מתמשכים. לא היו לנו ספקות שאחרי הבחירה שלנו כעירייה להשקיע בחינוך ההישגים יבואו, פשוט זה עניין של זמן. אנו ממשיכים בדרך זו יחד עם כל השותפים לעשייה".