בקרוב בתיאטרון: עספור עולה על הבמה
"עלובי החיים" תעלה בגרסה ישראלית, הסדרה "עספור" תקבל עיבוד משלה לבמה, טלי אורן תחליף את ברברה סטרייסנד ב"מצחיקונת" וגם "שייקספיר מאוהב" יגיע לתיאטרון. נחשפה עונת ההצגות הבאה של "הבימה"
לא מעט הפתעות שזורות ברפרטואר של העונה הקרובה של תיאטרון "הבימה", והדבר ניכר במסיבת העיתונאים בה הציגו קברניטי התיאטרון את תכנית העבודה לשנה וחצי הקרובות, שתפתח ב-21 בספטמבר.
עונת ההצגות הבאה תיפתח עם הפקת הענק של "עלובי החיים" בבימויו של משה קפטן. מדובר בהפקה רווית שחקנים, כשאת תפקיד המפקח זאבר יחלקו ביניהם נתן דטנר ויגאל שדה, ובתפקיד בעלי הפונדק חנה לסלאו ואבי קושניר. מועמדים מובילים לתפקיד ז'אן ולז'אן ואפונין הם אמיר דדון ורוני דלומי.
אחרי רשימה ארוכה של סרטי קולנוע מצליחים שעובדו לבמה גם בישראל, יוצר התיאטרון הלאומי תקדים עם עיבוד לבמה של סרט דוקומנטרי מצליח וסדרת טלוויזיה שהפכה לקאלט. זה יתחיל עם "הצלמניה", עיבוד של המחזאי והתסריטאי אורן יעקבי לסרטה המצליחה של תמר טל, שנמצא לעת עתה בשלבי כתיבה מתקדמים. המחזה מספר את סיפורה של מרים ויסנשטיין, שמנסה להציל בעזרת נכדה את חנות הצילום שהקימה ביחד עם בעלה המנוח, רודי, ובתוכה כמיליון נגטיבים המתעדים את הרגעים המכוננים של מדינת ישראל. בתפקיד הראשי תשחק ליה קניג.
מחזה נוסף שנמצא בשלבי כתיבה הוא "עספור", עיבוד של צמד היוצרים חנן סביון וגיא עמיר לסדרת הטלוויזיה המצליחה שיצרו. עם זאת, לא מוותרים בהבימה גם על עיבודים בימתיים להצלחות קולנועיות גדולות ולקראת הקיץ הבא יציג התיאטרון ככל הנראה כקופרודוקציה עם תיאטרון הקאמרי - גרסה משלו ל"שקספיר מאוהב", עיבוד של טום סטופארד שתביים מאיה ערד. הפקה נוספת המבוססת על סרט היא "מצחיקונת" כשאת התפקיד האלמותי שעשתה ברברה סטרייסנד תמלא בגרסת הכיס השחקנית טלי אורן.
אחרי עשור לערך חוזר המחזאי יהושע סובול להבימה, הפעם עם "המאהבת התשיעית", הפקת דגל שמגוללת את סיפורה של סבינה שפילריין, פסיכואנליטיקאית רוסיה ממוצא יהודי ואת סיפור מערכת היחסים הסבוכה שניהלה עם המטפל שלה, קרל גוסטב יונג. בתפקיד הראשי תשחק נלי תגר ולצדה, בתפקיד יונג הצעיר, עוז זהבי. את המחזה יביים משה קפטן.
גם דפנה אנגל חוזרת לתיאטרון הבימה, הפעם עם עיבוד לספרו של יוסי סוכרי, "בנגאזי-ברגן-בלזן", אותו גם תביים. המחזה, שנמצא בשלבי כתיבה, עוסק בשואה הנשכחת של יהודי לוב.
ספרו של חיים גראדה, "העגונה", יזכה גם הוא לעיבוד בימתי שיפתח מסך כבר בנובמבר הקרוב. חנן שניר, שאחראי על העיבוד, גם יביים את ההצגה שעלילתה מתרחשת בווילנה היהודית שבין שתי מלחמות עולם. בתפקיד הראשי – יבגניה דודינה.
בגרסה הישראלית תשחק טלי אורן. ברברה סטרייסנד ב"מצחיקונת"
אחרי שהוצג בבכורה בתיאטרון הקאמרי לפני כעשור, יעלה המחזה "הצמה של אבא" שכתבו במשותף רמי דנון ואמנון לוי בהבימה. ההפקה מחזירה לתיאטרון הלאומי אחרי שנים גם את הבמאי רוני פינקוביץ' שיביים בהמשך העונה גם את המחזה "דואט לאחת" על הצ'לנית האגדית ז'קלין דו פרה שיוצג במסגרת פסטיבל חדש, "בשני קולות", של שישה מחזות לשני שחקנים.
במסגרת המחזאות הבינלאומית יעלה התיאטרון בין היתר גם את "1984", עיבוד של הבמאי עירד רובינשטיין לספרו של ג'ורג' אורוול; "עקומים" של המחזאי מרטין שרמן; "סיפור אהבה בשלושה פרקים", מאת הרווי פיירשטיין בבימויו של נתן דטנר ו"מרי פופינס", שתנעל את העונה בדצמבר 2017.
כבר בפתיחת מסיבת העיתונאים היה ברור שלא מדובר רק בחשיפת תוכן, אלא בנקודת זמן היסטורית וקריטית בתולדותיו של אחד ממוסדות התרבות המרכזיים בישראל. לצד חשיפת רשימת ההצגות והפרויקטים המיוחדים, זה היה טקס לא רשמי של העברת השרביט הניהולית מידיו של אילן רונן, המנהל האמנותי של התיאטרון ב-12 השנים האחרונות, לידיו של משה קפטן, מחליפו בתפקיד.
מתוך הסרט הדוקומנטרי "הצלמנייה", עליו תתבסס ההצגה בכיכובה של ליא קניג
"אני כאן כדי שתצליח במשימה שהוטלה עליך ואני בטוח שתעשה את זה", אמר רונן למחליפו בתפקיד, משה קפטן. "זה מעמד מחייב ומרגש. נדרשות אצילות ורגישות רבה כדי לעשות את מה שעשית ואיך שנהגת בי בשנתיים האחרונות", אמר קפטן בתגובה. "באופן אישי אני יודע כמה קשה ומורכב להיכנס לתיאטרון הממסדי. אנשים חושבים שהייתי שם תמיד, אבל למעשה אחרי הרבה שנים של עשייה, לפני שמונה שנים בלבד התחלתי לביים ברפרטוארי, ומי שדפק על הדלתות לא ישכח את התחושה הזו".
מעל לכל זה ריחפו גם סימני שאלה שמלווים בימים אלה את התיאטרון הלאומי כצל. הרחשים מכיוון משרד התרבות בעניין מעמדו החוקתי של הבימה כתיאטרון לאומי ופתיחת שאלת תיקצובו הייחודי, מעוררים, כך נראה, דאגה בקרב הנהלת התיאטרון שנדמה שהיתה על פי הדברים שנאמרו בכוננות ספיגה מתגוננת.
"תיאטרון הבימה היה, עודנו ויישאר לעד התיאטרון הלאומי של מדינת ישראל. מורשת לא מוחקים ועבר לא שוכחים", אמרה מנכ"לית התיאטרון, אודליה פרידמן. לדבריה, בשיחה עם שרת התרבות אמרה לה רגב: "הבימה הוא התיאטרון החשוב ביותר בישראל ויש לשמור עליו. מצאתי לנכון להקים ועדה שתבחן את מעמדו של התיאטרון מתוך כוונה לחזק ולהעצים אותו על כל הנגזרות הנובעות מכך".