שתף קטע נבחר

 

דו"ח הלמ"ס: יותר גברים בוחרים בהוראה

שיעורן של המורות בחינוך היסודי העברי ירד ב-25 השנים האחרונות מ-91% ל-86%. במגזר הערבי חלה מגמה הפוכה ותלולה יותר. כך מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדו"ח חדש. בשש השנים האחרונות חל גידול מואץ בכל מערכת החינוך והתווספו כ-25 אלף עובדי הוראה

מורים במספרים: במהלך שש השנים האחרונות חל גידול מואץ בכל מערכת החינוך והתווספו כ-25 אלף עובדי הוראה ויותר מ-1.25 מיליון שעות עבודה שבועיות. כך עולה מנתונים שמפרסמת בצהריים (יום ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

בחינוך הערבי, שיעורן של הנשים מכל עובדי ההוראה נמצא במגמת עלייה ניכרת בכל שלבי החינוך. בחינוך היסודי שיעורן מגיע בתשע"ו (2015/16) ל-78% לעומת 49% בתשנ"א (1990/91), בחטיבות הביניים ל-69% לעומת 29% ובחטיבות העליונות ל-56% לעומת 25%, בהתאמה. מנגד, בחינוך העברי חלה מגמת ירידה בשיעורן של המורות בחינוך היסודי (מ-91% בתשנ"א ל-86% בתשע"ו), לעומת עלייה בשיעורן בחטיבות העליונות, מ-65% ל-74%, בהתאמה.


 

מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנת הלימודים תשע"ו (2015/16) מספרם של עובדי הוראה בכל המערכת היה 164,355 לעומת 160,565 עובדי הוראה בשנת הלימודים תשע"ה (2014/15), גידול של 2.4%. בחינוך העברי מספר עובדי ההוראה היה 125,478 לעומת 122,714 בשנה הקודמת (גידול של 2.3%). בחינוך הערבי מספר עובדי ההוראה היה 38,877 לעומת 37,851 בשנה הקודמת (גידול של 2.7%).

 

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי בשנים תשע"א-תשע"ו (2015/16-2010/11) קצב השינוי השנתי במספרם של עובדי ההוראה היה 3.4% בממוצע לשנה, בחינוך העברי 3.3% בממוצע לשנה ובחינוך הערבי קצב הגידול היה חד יותר - 3.6% בממוצע לשנה.

 

ומה לגבי שעות העבודה? מספר שעות העבודה של עובדי הוראה במערכת החינוך בשנת הלימודים הנוכחית עמד על יותר מ-4.7 מיליון שעות, לעומת כ-4.6 מיליון שעות בשנת הלימודים הקודמת, שיעור גידול של 3.2%. בחינוך העברי סך שעות העבודה בתשע"ו עמד על יותר מ-3.5 מיליון שעות לעומת כ-3.44 מיליון שעות בתשע"ה, גידול של 3.2%. בחינוך הערבי סך שעות העבודה בתשע"ו עמד על יותר מ-1.2 מיליון שעות לעומת כ-1.17 מיליון שעות בתשע"ה, שיעור גידול דומה לחינוך העברי.

 

 

 

בשנים תשע"א-תשע"ו (2015/16-2010/11), כך על-פי הלמ"ס, קצב השינוי השנתי בשעות העבודה השבועיות היה 6.0% בממוצע לשנה. בחינוך העברי 6.1% בממוצע לשנה ובחינוך הערבי 5.7% בממוצע לשנה.

  

מספרם של עובדי הוראה חדשים במערכת החינוך בשנת הלימודים הנוכחית עמד על 9,701 לעומת 9,995 בתשע"א (2010/11). שיעורם ירד מ-7.2% בתשע"א ל-5.9% בתשע"ו. קצב השינוי השנתי של עובדי הוראה חדשים לשנים תשע"א-תשע"ו (2015/16-2010/11) ירד ב-0.6% בממוצע לשנה.

 

בחינוך העברי, קצב השינוי השנתי של עובדי הוראה חדשים בשנים אלו היה ללא שינוי (0%). בלמ"ס אמרו כי קצב השינוי השנתי של עובדי הוראה חדשים בחינוך הקדם-יסודי בשנים אלו עלה באופן בולט - 9.1% בממוצע לשנה. בחינוך הערבי, מספרם של עובדי הוראה חדשים ירד מ-2,333 בתשע"א (2010/11) ל-2,032 בתשע"ו (2015/16). שיעורם ירד מ-7.2% מכל עובדי ההוראה בתשע"א ל-5.2% בתשע"ו. קצב השינוי השנתי ירד בשנים אלו ב-2.7% בממוצע לשנה.

 

עוד מצאו בלמ"ס כי הגיל הממוצע של עובדי הוראה בחטיבה העליונה הגיע בתשע"ו ל-45.9 שנים בחינוך העברי, לעומת 39.7 שנים בחינוך הערבי. במהלך השנים תשנ"א-תשע"ו (2015/16-1990/91), הגיל הממוצע של עובדי הוראה בחינוך העברי עלה משמעותית בחטיבת ביניים מ-38.9 שנה ל-44.8 שנה, עלייה של 5.9 שנים.


 


 

שיעור האקדמאים בקרב עובדי הוראה בחטיבות הביניים הגיע בתשע"ו ל-97.7% בחינוך הערבי ול-95.8% בחינוך העברי. במהלך השנים תשנ"א-תשע"ו, שיעור האקדמאים עלה באופן בולט בחינוך היסודי והגיע ל-92.0% בחינוך הערבי ול-86.7% בחינוך העברי.

 

ומה עם הוותק? בשנת הלימודים הנוכחית ממוצע שנות הוותק בהוראה היה גבוה משמעותית בחינוך העברי והגיע ל-18.7 שנים בחטיבה העליונה, ל-17.4 בחטיבות הביניים ול-15.6 בחינוך היסודי. בחינוך הערבי הוותק הממוצע היה 14.2 שנים בחינוך היסודי, 14.1 בחטיבות הביניים ו-13.4 בחטיבות העליונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים