שתף קטע נבחר

הבירה יורדת לאילת: כך נראית התעשייה בישראל

כל שנה מתאספים 1,000 ברמנים לאירוע "גולדסטאר ברנז'ה" באילת וזו הזדמנות מצויינת לבדוק את שוק הבירה בישראל. מדוע המחיר של המשקה הפופולרי נשאר גבוה למרות הורדת המס ומיהם הברמנים הישראלים הטיפוסיים? צפו בביקור באירוע

שוק הבירה בישראל מגלגל כ-2 מיליארד שקלים בשנה, על פי הערכות בענף. לרגל פתיחת העונה החמה, ירדנו לאילת לאירוע 'גולדסטאר ברנז'ה', כדי לבדוק מקרוב את תעשיית הבירה בישראל: מדוע מחיר הבירה בישראל גבוה במיוחד, מדוע הורדת המס על הבירה לא השפיעה על המחיר לצרכן בבר, עד כמה לברמנים יש השפעה על סוג המשקה אותו מזמינים הצרכנים ואיך אנחנו הצרכנים נראים בעיניים של אלו שעומדים מאחורי הבר. צפו בכתבה

 

 

האירוע מתקיים זה השנה ה-12, בהשתתפות כ-1,000 ברמנים, ברמניות ואנשי תעשיית הברים בארץ. השנה הוא התקיים במלון מג'יק פאלאס, שנסגר כולו לצורך האירוע. הושקעו בו כמיליון שקלים, ליין-אפ הופעות צפוף במיוחד שנפרש על פני 3 ימים, אלכוהול וארוחות חופשי כיד המלך. בין ההופעות: קפה שחור חזק, מטבוחה פרוג'קט והיהודים, התקווה 6 ושאר די ג'ייז מובילים.

 

הסיבה לאירוע היא לעודד את אנשי תעשיית הברים לשווק את מותג הבירה לצרכנים, מתוך הבנה שהם אלו שנמצאים בשטח ומשפיעים על בחירת הצרכנים כשהם מגיעים לבר ומתלבטים איזה משקה להזמין."לברמנים יש השפעה עצומה על מה יזמינו הצרכנים בסופו של דבר" אומרת יעל ויראוך, מנהלת תחום בירות מקומיות בחברת טמפו. "הוא נמצא בתקשורת ישירה עם הצרכנים, והוא נחשב למוביל דעה בקרב הבליינים".

 

"כברמן אני פעמים רבות קובע מה הלקוחות ישתו בבר", אומר אבירן נאמן, ברמן בתל-אביב. "אם אני פותח להם את הערב עם דרינק מסוים, הם ימשיכו איתו כל הערב".

 

מתוך 2 מיליארד השקלים שמגלגל שוק הבירה בישראל בשנה, רק 500 מיליון שקלים הם ברשתות השיווק (על פי נתוני סטורנקסט). היתר, על פי הערכות בענף, הוא במסעדות ובברים. זה מסביר מדוע הברמנים למעשה הם המתווך העיקרי בתעשייה זו.

הברמנים והברמניות חוגגים (צילום: מאיר אוחיון) (צילום: מאיר אוחיון)
הברמנים והברמניות חוגגים(צילום: מאיר אוחיון)

 (צילום: מאיר אוחיון) (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

 

קצת מספרים

על פי נתוני חברת טמפו, צריכת הבירה לנפש בישראל נמוכה יחסית ועומדת על כ-18.2 ליטר בשנה בלבד. לשם השוואה, צריכת הבירה לנפש במערב-אירופה היא של כ-66.2 ליטר בירה בנפש. עיקר הצריכה הוא בין החודשים אפריל לספטמבר. המותג הנמכר ביותר הוא גולדסטאר (עם 24%, על פי נתוני סטורנסקסט). המותג השני אחריו הוא קרלסברג (המיוצר בישראל על-ידי החברה המתחרה, מבשלת בירה ישראל, שהיא זרוע של חברת קוקה-קולה) והוא מחזיק בכ-17% מהשוק. ב-2012 הייתה עליית מס על הבירה (מ-2.15 שקל לליטר, ל-4.3 שקל לליטר). בספטמבר 2015 נעשה תיקון של הרפורמה והמס חזר כמעט לשיעור הקודם שלו (2.3 שקל לליטר). הורדת המס מסבירה אולי את הזינוק בצריכת הבירה ברשתות השיווק, עם עלייה של כ-20% בצריכה, ביחס לתקופה מקבילה בשנה שעברה. בברים, על פי הערכות, טרם מורגש השינוי.

 

למה בירה בישראל כ"כ יקרה? מבירור עם בעלי ברים עולה כי עלות של חצי ליטר בירה נעה סביב מספר שקלים בודדים. איך מגיע מחירה לכ-30 שקלים לצרכן? כי יש הרבה הוצאות בדרך. למרות שבספטמבר האחרון ירד המס על בירה בכ-2 שקלים לליטר, המחיר טרם מורגש במסעדות ובברים. "ברשתות הגדולות הרגישו מיידית את ההורדה במחיר, והמס חזר לצרכן הסופי" אומרת ויראוך. "בברים זה לא מאוד חד-משמעי, אבל כן ראינו ירידה מסוימת".

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 

 

כיצד מטפס המחיר מכמה שקלים בודדים ל-27-30 שקל לחצי ליטר בממוצע, כשברשתות השיווק הוא נע סביב 7-9 שקלים לחצי ליטר? "בברים לא מוכרים רק משקה אלא חוויה" אומר ניר גל, מנהל שיווק חטיבות הבירה והיין בטמפו. "בעיקר בגלל המיסוי. אנחנו אחת המדינות עם רמת המיסוי הגבוהה בעולם, גם אחרי הורדת המס שהייתה לפני כמה חודשים. בנוסף, בברים לא מוכרים רק בירה, אלא גם חוויה. המחיר מגלם גם עלויות של ברמנים, מלצרים, די.ג'ייז, שירותי ניקיון, ביטוחים, תחתיות, ענייני כשרות, כיבוד שמוגש בחינם בבר. כל העלויות האלו מעמיסות בצורה משמעותית על בעלי הברים".

 

בעקבות יוקר המחייה בישראל, ובשל העובדה שקהל היעד בברים מורכב בעיקר מצעירים בגילאי 25 עד 35, בברים השכונתיים החלו בשנים האחרונות שיווק בשיטת ה"צמידים". כלומר, מגיעים בתחילת הערב ובוחרים 'מסלול שתייה' (בין 60 ל-120 שקל), ויכולים לשתות ללא הגבלה. כיצד העסק מרוויח מכך? רן קרן, בעלים של הברים טנג'יר ואיסמי סלמה: "אנו לא מרוויחים מהאלכוהול כמו מהעובדה שממוצע ההזמנה לסועד הרבה יותר גבוה כאשר השתייה היא ללא הגבלה. מי ששיכור מזמין יותר אוכל".

 (צילום: מאיר אוחיון) (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

 

הברמנים הישראלים - תעודת זהות

על פי הערכות, בישראל ישנם כ-20,000 ברמנים וברמניות בכל נקודות המכירה בארץ (כשהנתון כולל את שוק האלכוהול והקפה). "טווח הגילאים הממוצע הוא 21 עד 30, כשרובם מתחת לגיל 25, רובם גברים (כ-60%), ורק כ-40% מהם נשים" אומר שחף טל, מנכ"ל 'זמן אמיתי' – בית-הספר לברמנים.

 

כמה מרוויח ברמן ממוצע? טל: "ברמן ממוצע מרוויח כ-300 שקל למשמרת של 6 שעות. אין הבדל בשכר בין ברמן ותיק למתחיל שכן הטיפים מתחלקים שווה בשווה בין כל הברמנים במשמרת. יש הבדלי שכר בין תל-אביב לבין שאר חלקי הארץ. בתל-אביב שכר הברמנים גבוה יותר בכ-15 אחוזים. זאת, למרות שבתל-אביב לא נהוג לשלם שכר בסיס לברמנים, לא רק להשלים להם במידה והטיפים לא הגיעו למינימום. בפריפריה נהוג לשלם שכר בסיס, בנוסף לטיפים. השכר הכי גבוה הוא בדאנס-ברים ובמועדונים, שם השכר יכול להגיע ליותר מ-1,000 שקל בערב מטיפים".

 

מהם המשקאות הכי נמכרים בקיץ? טל: "מסקר שערכנו בקרב 400 חובבי שתייה, המשקה הכי נמכר בקיץ בברים ובמועדונים הוא בירה, ואחריו וודקה וויסקי. בנוסף, בעונה זו ישנה עלייה בהזמנות של ג'ין ורום, בגלל צריכת קוקטיילים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים