חשד לטרור במטוס: חקירה בנמל התעופה בפריז
האם הסיוט של אירופה התגשם? בעקבות ההערכה שמתקפת טרור הביאה להפלת המטוס המצרי פתחה צרפת בחקירה, שתתמקד גם בעובדים בנמל התעופה שארל דה גול שממנו המריא. לאחרונה עלה החשד שעשרות עובדים עם גישה למקומות רגישים בנמלי התעופה בבירה התקרבו לאיסלאם הקיצוני
באופן רשמי אף אחד לא מוכן להתחייב שהמטוס המצרי שהתרסק בים התיכון הופל במסגרת מתקפת טרור: מצרים מתעקשת שמוקדם לקבוע, ארה"ב טוענת שלא ידוע לה דבר וגם צרפת מציעה להמתין לתוצאות החקירה. אבל גם אצלן גורמים רשמיים מודים, גם אם בעילום שם, שפיגוע הוא כיוון החקירה המרכזי – הסחרור האדיר שעבר המטוס לפי נתוני המכ"ם, ההיעלמות הפתאומית, הצלילה המיידית לים והעובדה שלא נשלח אות מצוקה, כולם מגבירים את החשש שארגון טרור כלשהו הצליח לבצע פיגוע אווירי גדול.
אם אכן מדובר במתקפת טרור, העובדה הזו מטרידה עוד יותר בהתחשב בכך שהמטוס המריא מנמל התעופה שארל דה גול בפריז, אחד מנמלי התעופה המאובטחים ביותר בעולם, בוודאי בעת הזו, כשצרפת נמצאת תחת איום מתמיד של דאעש וארגוני ג'יהאד אחרים. אתמול בערב (יום ה') כבר פתחה התביעה בפריז בחקירה סביב עובדים בנמל התעופה, כדי לבדוק אם ייתכן שהיו ביניהם מי שהיו עלולים לסייע למחבלים פוטנציאליים.
הטיסה שבמהלכה נעלם המטוס המצרי הייתה החמישית שלו באותו היום, והחוקרים בודקים בין השאר אם מטען חבלה הוטמן בו באחד היעדים האחרים שאליהם הגיע במהלך היום – תוניסיה או אריתריאה. בשארל דה גול שהה המטוס כשעה וחצי, ואז המריא. החוקרים כבר החלו לבדוק צילומי אבטחה מטרמינל 1 בנמל התעופה הפריזאי.
מטוס הנוסעים של EgyptAir, בטיסה MS804, שהיה בדרכו מפריז לקהיר, נשא 66 נוסעים ואנשי צוות. חברת התעופה המצרית איבדה קשר עם מטוס האיירבוס בלילה שבין יום ד' ליום ה' ב-02:45 שעון קהיר, כחצי שעה לפני נחיתתו המתוכננת בבירה המצרית. המטוס היה בגובה של 37 אלף רגל ונעלם מהרדאר 16 קילומטרים אחרי שנכנס למרחב האווירי של מצרים, לאחר שלוש שעות ו-40 דקות טיסה. היו עליו 30 אזרחים מצריים ו-15 צרפתים.
מעט אחרי 15:30 (שעון ישראל), אחרי שעות של חיפושים, הודיעו הרשויות ביוון כי אנשי חיפוש והצלה מטעמן שיצאו לסייע בחיפושים אחר המטוס הבחינו בשני עצמים צפים בים, כ-80 קילומטר דרומית-מזרחית לאזור שבו נעלם המטוס מהרדאר. בהמשך דווח כי שרידים הכוללים חגורות הצלה נמצאו דרומית לאי היווני קרפתוס, ובערב מצרים אישרה זאת רשמית. אלא שכעבור כמה שעות טענה יוון כי העצמים שנמצאו עד כה אינם קשורים למטוס.
מי נכנס לאזור המוגבל?
כבר בשעות הצהריים קבעו מומחים רבים כי סביר להניח שמדובר במתקפת טרור. בזמן שבו אבד הקשר עם המטוס הוא צלל בחדות כלפי מטה, ומומחים מסבירים כי כשמתגלה תקלה טכנית או אפילו כשאש פורצת במטוס, לצוות יש בדרך כלל זמן לפחות לנסות להתמודד איתה ולשלוח אות מצוקה, מה שלא קרה הפעם. לפי דיווחים המטוס הסתחרר, ושר ההגנה של יוון אמר כי לפני כן הוא עשה סטיות פתאומיות - 90 מעלות שמאלה ואז 360 מעלות לימין.
אחר הצהריים אמר ראש שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB), אלכסנדר בורטניקוב, כי היה זה כנראה פיגוע, וזמן קצר אחר כך אמר גם שר התעופה האזרחית של מצרים כי סביר יותר להניח שהמטוס הופל בפיגוע טרור מאשר שהוא התרסק בגלל תקלה טכנית. בערב אמרו שני גורמים אמריקנים רשמיים לרשת CNN, כי ההערכה בארה"ב כרגע היא שפצצה הופעלה על המטוס. בהמשך טען הבית הלבן כי ארה"ב אינה יודעת מה הסיבה להתרסקות המטוס.
אחרי מתקפות הטרור בפריז בשנה שעברה תגברה צרפת מאוד את האבטחה בנמלי התעופה בעיר, ואלפי שוטרים, אנשי מכס, חיילים ומאבטחים פרטיים נשלחו לסייר מדי יום בשלושת נמלי התעופה של הבירה. הוצבו גם מצלמות אבטחה חדשות, כך שמספרן הכולל של המצלמות בטרמינלים הגיע ל-9,000, ובכניסה בוצעו חיפושים אקראיים בתיקים ובבגדים. גם כלבי גישוש נשלחו כדי לאתר חומרי נפץ, וגויסו סוכנים שמטרתם לזהות התנהגויות חריגות של באי הנמלים.
בנמלי התעופה של פריז מועסקים בסך הכול כ-86 אלף אנשי סגל הנושאים "תג אדום" שמאפשר להם גישה לאזורים שהכניסה אליהם מוגבלת בנמלי התעופה. מדובר בנושאי כבודה, בעובדי חנויות דיוטי פרי, עובדי תחזוקה ועוד. התגים שהם עונדים הם בעלי תוקף לשלוש שנים וניתנים – אחרי כמה חקירות משטרה – על-ידי הרשויות המקומיות ולא מטעם נמל התעופה עצמו.
בהרוגים: אב טרי ובן ששכל את אמו
בדצמבר שעבר, אחרי מתקפת הטרור של 13 בדצמבר בפריז, הודיעו הרשויות בפריז שכ-70 תגים אדומים נשללו מעובדים בעקבות "רדיקליזציה" (מילה שמשמעותה בהקשר זה היא בדרך כלל התקרבות לגורמי איסלאם קיצוני) ושנערכו חיפושים ב-4,000 לוקרים של אנשי סגל.
הערב הודיעה חברת התעופה המצרית כי מבצע החילוץ וההצלה שהוכרז לאחר היעלמות המטוס מוגדר כעת מבצע פינוי בלבד – כשהכוונה לכך שאין צפי לניצולים.
החברה הודיעה כי משעות הערב היא עסוקה במסירת הודעות לקרובי המשפחה של הקורבנות, ושכשתסיים את המשימה תפרסם את רשימת הנוסעים המלאה.
אף שהשמות טרם נמסרו באופן רשמי, זהותם וסיפוריהם של חלק מההרוגים החלו להתפרסם כבר. אחד מהם הוא ריצ'רד עוסמאן, בריטי בן 40, שרק לפני פחות מחודש נולדה בתו השנייה. הוא יצא בנסיעת עבודה כגיאולוג לקהיר, לשם הוא נסע לעתים קרובות. נוסע אחר, אזרח צ'אד, היה בדרכו מצרפת למולדתו בעקבות מות אמו.