מינוי בכירים, צווים לפעילי ימין ומבצעים מעבר לגבול: שולחן העבודה של ליברמן
מהרגע שייכנס ללשכה בקומה 14 בקריה יקבל לידיו יו"ר ישראל ביתנו סמכויות רבות. החל מאישור מינויים של קצינים בכירים וקביעת זהות הרמטכ"ל הבא, דרך הטלת סגר ואישור פעולות חשאיות, לליברמן לא תהיה אפילו דקת חסד לפני שיידרש להחלטות על אופן התעצמות צה"ל
אביגדור ליברמן לא יהיה הראשון שיוצנח לכס שר הביטחון על תקן אזרח עם ניסיון צבאי דל או אפסי. קדמו לו בהיסטוריה הרחוקה פנחס לבון ולוי אשכול, ובעשורים האחרונים משה ארנס ועמיר פרץ. על דבר אחד אין ויכוח: דקה אחת של חסד לא תהיה לו מהרגע שייכנס ללשכה בקומה ה-14 של מגדל משרד הביטחון בקריה.
לליברמן יעמוד צוות שימנה 14 אנשי לשכה, בהם חמישה לובשי מדים: מזכיר צבאי בדרגת תת אלוף, עוזר למזכיר בדרגת אל"מ, עוזר למודיעין בדרגת סא"ל ובעלי תפקידים אזרחיים כמו ראש מטה, דובר ויועץ פוליטי. אלה הסמכויות הרות הגורל שעליהן יישענו החלטותיו של ליברמן מדי יום.
מינוי קצינים בכירים
זולת הרמטכ"ל, לבחירתו שותף גם ראש הממשלה. שר הביטחון לא ממנה בפועל את קציני צה"ל הבכירים, ומעורבותו העיקרית נוגעת למינוי של כמה אלופים בתפקידים רגישים כמו מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש אגף המודיעין. כל מינוי של קצין בכיר מדרגת אלוף משנה ומעלה בצבא מובא לאישורו של שר הביטחון, אך לרוב מדובר באישור פורמלי לאחר חתימת הרמטכ"ל.
שרי ביטחון לא נוטים להתערב במינויים שאישר או קבע הרמטכ"ל בקצונה הבכירה בצה"ל. אולם, מסורת יכולה להשתנות. חלק מהמינויים שיובאו לאישורו של ליברמן יוכלו להיות של אלופים או תתי אלופים שהתבטאויות או מעשים שלהם בעבר כמח"טים גזרתיים ביו"ש מיצבו אותם לרעת המתנחלים. במקרה זה או במקרים אחרים, דוגמת כתם בעברו של קצין בכיר, ליברמן יורשה להפעיל את סמכותו, להתערב ולבטל או להקפיא המינוי.
מינויים נוספים שלשר הביטחון יש השפעה גדולה עליהם, אף יותר מאשר של הרמטכ"ל הם מפקד גלי צה"ל, הצנזור הצבאי והפרקליט הצבאי הראשי. המינוי הראשון עוסק בחדשות ובידור והשני בדיני נפשות, כך שגם כאן, אם הממשלה הנוכחית תשלים את כהונתה ב-2019, ייתכן שליברמן יידרש למנות יחד עם הרמטכ"ל את הפרקליט הצבאי הראשי הבא במקומו של תא"ל שרון אפק. רוחו ועמדותיו של ליברמן יכולות להשפיע על זהות הפצ"ר הבא ומדיניותו בעיקר בתיקים המבצעיים, כמו פשעי מלחמה או חשדות לפגיעה לא חוקית בפלסטינים.
ליברמן יעמוד בראש הוועדה שתמנה את נשיא בתי הדין הצבאיים הבא, אלוף שיצטרך כנראה להוציא אל הפועל את חוק דין מוות למחבלים שליברמן הבטיח לחוקק. השר יאשר את מינויי ראשי האגפים הבאים במשרד הביטחון, יהיה בעל הסמכות על הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, ידון בתקציב הביטחון ויאשר אותו.
פעולות ומבצעים מעבר לגבולות המדינה
עקרונית שר הביטחון מאשר כל פעולה שהיא מחוץ לגבולות ישראל, כולל תקיפות חיל האוויר ברצועה. צמרת צה"ל בהנחיית הדרג המדיני הובילה בשנים האחרונות את המב"ם - המערכה שבין המלחמות, הכוללת מאות אם לא אלפי פעולות חשאיות בשנה לשחיקת התעצמות חיזבאללה וחמאס בנשק מתקדם.
שר הביטחון מוסמך לאשר פעולות אלה לאחר שהתוכנית העקרונית למבצע הובאה לפתחו תחת הבנת מגבלות הכוח ומשמעויות הפעלתו. בין השאר זו יכולה להיות צוללת שנשלחה לחופי איראן לאסוף מודיעין, מטוסי קרב שיתקפו משלוח אמל"ח בסודן או כוח קרקעי שיפעל הרחק מישראל בפעולת סיכול רגישה. במצטבר יכול שר ביטחון לאשר ביממה נתונה כ-100 פעולות שונות של צה"ל, כגון מבצעים מיוחדים או גיחות חיל האוויר, שההשלכות שלהן אסטרטגיות או חורצות גורלות של חיים או מוות.
אישור מהלכים חשאיים מול מדינות או ארגונים הנתפסים כאויב
כשר חוץ התוודע ליברמן לנדבך רגיש זה, אך כעת יהיה הוא השר שמאשר או דוחה שיתופי פעולה מבצעיים או מודיעיניים עם גורמים ערביים. בין אם מדובר בתיאום הביטחוני המתמשך והמתוח לעתים עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, או בתיאומים וחלוקת מודיעין עם מדינות ערביות במעגל הראשון או השני, בחדרי חדרים. מי שיופקד בפועל על מלאכה זו יהיה האגף היחיד במשרד הביטחון הממוקם בלשכת השר - האגף המדיני ביטחוני.
אישור פעולות אזרחיות-ביטחוניות בשטחים
שר הביטחון יעלון, יחד עם צה"ל, הוביל גישה של הפרדת הטרור מהאוכלוסייה הפלסטינית כמוטיב מרכזי בשימור השקט או השבתו אחרי גל הטרור האחרון. ליברמן יוסמך להיות מי שיחליט על הטלת סגרים, בניגוד להמלצה הנוכחית של הדרג הצבאי, או בנקיטת פעולות נגד האוכלוסייה הפלסטינית דוגמת שלילת אישורי תעסוקה או הקפאת כספי מסים לרשות.
יש נושאים אחרים רגישים הנוגעים למדיניות הכללית שהוביל יעלון כשר ביטחון בשנים אחרות: האחדה עד כמה שניתן ביישום הרס מבנים בלתי חוקיים בין היהודים לפלסטינים ביהודה ושומרון. ליברמן כשר ביטחון יוכל לשנות גישה זו ולהורות על העדפה מובהקת לאכיפת החוק בגדה בעיקר נגד הפלסטינים.
כשר ביטחון הריבון בגדה, ליברמן יוסמך לחתום או לבטל על צווים מינהליים נגד פעילי תג מחיר ולבנות התנחלויות חדשות או שכונות חדשות בתחומן. ליברמן יאשר את תוכנית המודיעין השנתית של צה"ל ויוביל את דיוני ההכנה לישיבות הקבינט.
רכש אמצעי לחימה והתעצמות הצבא
ליברמן יוסמך לאשר עסקאות נשק של התעשיות הביטחוניות בישראל עם צבאות העולם, בכל היבשות. ברמה המדינית יעלון לא נמנה עם יקירי הבית הלבן, לאחר שכינה את שר החוץ קרי "משיחי" וגישתו כי אפשר לנהל את הסכסוך עוד שנים קדימה מצבה אותו כנץ קשוח. יחד עם זאת, יעלון התווה דרך ברורה לצוותים הישראלים שנמצאים בדיונים עם מקביליהם האמריקנים לשיפור תוכנית הסיוע הביטחוני.
ליברמן יצטרך ללמוד ומהר את צרכי צה"ל כדי להיות מנוף העל מול האמריקנים בנושא זה, אך תהיה לו גם הסמכות לתעדף נדבכים שונים בסיוע הביטחוני, דוגמת חלקים מכיפת ברזל מול חימושים מדוייקים וכבדים, לפי תפיסתו שלו.
שר הביטחון במלחמה
חיסול בכירים בחיזבאללה ובחמאס, תוכניות תמרון אוגדתיות ברצועה או בעומק לבנון, מדיניות תיעדוף פריסת סוללות כיפת ברזל, פינוי יישובים תחת אש, מטסי תקיפה של מאות מטרות תוך דקות - הן רק חלק מהתוכניות שיגיעו לאישורו של ליברמן במלחמה הבאה נגד חמאס או חיזבאללה. ליברמן ייצטרך לאשר, לפסול או לדרוש מהדרג הצבאי חלופות בשיקול דעת קר שלעתים ייאלץ להימשך דקות
בלבד, תוך הבנה שלכל שגיאה של הכוחות שאישר את פעולתם בזמן במלחמה תהיה השפעה דרמטית על תמונת הניצחון או ההפסד של ישראל, על ההרתעה שתושג או לא, ובעיקר על כמות החללים שייספרו בסוף המלחמה.
רוח המפקד
המקום היחיד שבו אין לליברמן סמכות, הוא המקום שבו השפעתו יכולה להיות הגדולה ביותר על פני הצבא. גישתו של ליברמן לסכסוך על הרשות ולעימות עם חמאס, למתיחות הלא נגמרת עם חיזבאללה, ואף לדברים ה"קטנים" יותר כמו תמיכתו בחייל היורה אלאור אזריה בניגוד לדעתם של כל מפקדיו, עד לרמטכ"ל, עשויה לחלחל לשורות הפיקוד העליון ומשם למטה עד אחרוני החיילים.
ליברמן לא יוסמך לקבוע מה הן הוראות הפתיחה באש, וגם לא יוסמך להחליט החלטות טקטיות בשדה הקרב הנוגעות למשל להתמודדות לוחמים עם חייל חטוף בשטח, אך בתור מי שמאשר את הקצונה הבכירה הבאה בצה"ל, קשה לראות כיצד גישתו הלוחמנית תישאר מחוץ לדיונים בחדרי הערכות המצב בבור בקריה, בפיקודים או בחטיבות.