הדרך אל העושר מתחילה באמונה עצמית
פרשת בחוקותי מציעה לציבור מקל וגזר: אם תקיימו את המצוות תזכו בשפע ושגשוג, אך אם תעזבו את האמונה תגיעו למיתון ולגלות. כלים אלה, של הפחדה ואמונה, רלוונטיים גם היום: משפחה שתאמין בחוזקה הפיננסי תזכה ליציבות והצלחה, אך אם לא תתנהל נכון - העיקולים והחובות לא יאחרו לבוא
בסיכום ספר ויקרא אנו מוצאים את פרשת בחוקותי, העוסקת בתהליכי "הפחדה" ו"אמונה". הפרשה פותחת בהבטחה של מה יקרה לאדם במידה ויקיים את מצוות התורה וחוקותיה: הוא יזכה לכלכלה צומחת, פריון חקלאי ומשפחתי, ביטחון מבית וביטחון חוץ, חיים של תרבות ורווחה.
לטורים נוספים במדור פרשת שבוע כלכלית
כפי שכתוב: וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ: וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם: וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם: וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב: וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם וַהֲקִימֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם: וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן נוֹשָׁן וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ.
מיד לאחר מכן, ממשיכה הפרשה במסכת של הפחדות, במידה והעם לא יקיים את התורה ויזנח את דרכה. ב-27 פסוקים מתוארים העונשים והתוצאות - הן בתחום הכלכלה, הן בביטחון והן בחברה:
וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה, מתחיל בתהליך של חוסר וודאות במציאות הקיימת; וְשָׁבַרְתִּי אֶת גְּאוֹן עֻזְּכֶם - שבירת הרוח – העוז, והכח; וְאָפוּ עֶשֶׂר נָשִׁים לַחְמְכֶם בְּתַנּוּר אֶחָד וְהֵשִׁיבוּ לַחְמְכֶם בַּמִּשְׁקָל וַאֲכַלְתֶּם וְלֹא תִשְׂבָּעוּ - מיתון קשה מאד; והאיום הקשה ביותר - מצב קטסטרופלי של גלות: וְאֶתְכֶם אֱזָרֶה בַגּוֹיִם וַהֲרִיקֹתִי אַחֲרֵיכֶם חָרֶב וְהָיְתָה אַרְצְכֶם שְׁמָמָה וְעָרֵיכֶם יִהְיוּ חָרְבָּה.
וכאן נשאלת שאלה מהותית: האם מהלך של הפחדה אכן יכול לשנות אדם מקצה לקצה? האם יש באפשרות הפחד להלך אימים על אדם שיקיים את התורה מתוך אהבה?
אמונה ותקווה - כלים לגיטימיים להשגת מטרה
נראה שיש לבחון שאלה זו בעולם הכלכלי. דבר ידוע הוא שלפסיכולוגיה יש השפעה גדולה מאד על התפתחויות כלכליות, וכשציבור המשקיעים או הצרכנים מאמינים בחוזקה של כלכלה, או לחילופין לא מאמינים בו, יש לכך השפעה נחרצת על גורל המשק.
כך קרה למשל בשנת 2008 בעת משבר הסאב פריים בארה"ב, כשחברות ביטוח ובנקים קרסו והפילו איתם הרבה מאד משקי בית. היתה תחושה גדולה של אנרכיה ותוהו ובוהו, ותחושה זו החמירה את הקריסה הכלכלית. ההשקעות פחתו באופן דרסטי, הצרכנים הפסיקו לקנות והעדיפו לשמור את כספם לעת צרה, וקברניטי הכלכלה בארה"ב התקשו לבנות תוכנית הבראה ושיקום.
כשהנשיא ברק אובמה נכנס לתפקידו בבית הלבן, בשנת 2009, הוא ניסה לייצר מציאות חדשה באמצעות חזון חדש: הסלוגן "כן, אנחנו יכולים" (Yes, we can). חזון זה ביטא את האמונה כי ניתן לצאת מהקריסה הכלכלית, להחזיר את ההשקעות למשק, להקטין את שיעורי האבטלה, ולהשיב את הכלכלה למגמת צמיחה.
ואכן, אחד מכלי הניהול הכלכליים הוא כלי האמונה. האמונה והתקווה אינם רק מושגים מופשטים, אלא כלים להשגת מטרות. לעתים, גם כלי ההפחדה נדרש כדי לעורר אדם לפעול.
ברמת משקי בית – הרבה מאד משקי בית אשר אינם מתנהלים כלכלית נכון, לא חוזים נכון צרות כלכליות אשר צפויות להתרחש – הוצאה לפועל, עיקולי משכורות, תביעות של בנקים המיוצגים ע"י עורכי דין, חוסר שינה בלילה מדאגה איך ייראה הבוקר שלמחרת, ועוד ועוד.
שורות אלו נכתבות מתוך הכרת המציאות אליה נקלעו מאות משפחות שהגיעו למקומות הללו. לכן, על מנת לייצר תהליך נכון, לעתים יש להשתמש בכלי ההפחדה בד בבד עם החזון והאמונה. במקרים אחרים רק חזון ואמונה יכולים לשרת את המטרה.
כלכלה של מדינה מושתתת ומונעת מאמונתם של אנשים במשק, בחוזקה ובאיתנה של ממשלה, בעוצמות השוק, בהיצע ובביקוש. כחברה, עלינו לדרוש חזון ואמונה מקברניטי המדינה, וזאת בכדי לאפשר לנו לקבל את הברכה: וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם: וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ.
הכותב הוא מנהל מחוז מרכז, ירושלים והדרום של ארגון פעמונים