חינוך ותשוקה – הילכו שניים יחד?
"אדם שפועל מתוך מוטיבציה פנימית (או תשוקה) משפר את תחושת המסוגלות שלו, את ביטחונו העצמי, הופך ללומד עצמאי, סקרן, יזם ומוכן להשקיע ללא תלות בתמורה החומרית המתקבלת. הוא לא שואל מה יגידו האחרים, לא פועל מתוך פחד מעונש או מתוך רצון לזכות בפרס, אלא מתוך תחושת עניין, כי הנושא חשוב לו או מאחר ומדובר על מרכיב מזהותו". מייסד ומנכ"ל "ניצוצות", יזמות חברתית בתחום החינוך, משתף
אורן, בעל תוארי דוקטור ברפואה ובביולוגיה, שייעודו במחקר נגיפים (וירוסים). כשאתה מדבר עם אורן על נגיפים עיניו מנצנצות כאילו דיברת אתו על החופשה השנתית. זהר, עורכת דין בעלת משרד מצליח ודוקטור לתקשורת. כשישאלו אותה על תשוקתה היא תספר על אהבתה למוזיקה ותוסיף שהיא מתקלטת (DJ) במועדון ידוע בת"א.
תשוקה (Passion) היא מונח לא פשוט להגדרה, בדיוק כפי שקשה להגדיר יופי אך כשפוגשים בה יודעים שהיא שם. בשנתיים האחרונות שאלתי מעל לאלף אנשים "מה הניצוץ שלך" (קרי היכן תשוקתך). חלקם שלפו את התשובה ללא מחשבה ואחרים לא מצאו תשובה שסיפקה אותם, מתחום עבודתם, תחביב או תחום ידע.
התשובות שהתקבלו היו מגוונות כמספר האנשים שפגשתי אך דבר אחד היה משותף לכולם כשהם מדברים על תשוקתם נדלק להם אור בעיניים והם משוכנעים שאין תחום מעניין יותר או חשוב יותר, ללא תלות האם מדובר על חקר החלל, בישול טבעוני, איסוף מאובנים או רכיבת אופניים.
מה הקשר בין תשוקה לחינוך? תחום המוטיבציה בפסיכולוגיה נותן לנו תשובה. אדם שפועל מתוך מוטיבציה פנימית (או תשוקה) משפר את תחושת המסוגלות שלו, את ביטחונו העצמי, הופך ללומד עצמאי, סקרן, יזם ומוכן להשקיע ללא תלות בתמורה החומרית המתקבלת. הוא לא שואל מה יגידו האחרים, לא פועל מתוך פחד מעונש או מתוך רצון לזכות בפרס, אלא פועל מתוך תחושת עניין, מאחר והנושא חשוב לו או מאחר ומדובר על מרכיב מזהותו.
קרדיט צילומים: ניצוצות
רצוי שהעיסוק יתגמל וייהנה אך גם בהעדר הללו הוא ימשיך לעסוק בכך. יוצא מכך שרצוי לחנך את התלמידים לחפש אחר התשוקה שלהם ולפעול מתוך מוטיבציה פנימית. על ידי כך תעלה רמת העניין שלהם ואיתה רמת הסקרנות, היצירתיות ועוד תכונות שהיינו שמחים להעניק לתלמידים. הבעיה שקל לדבר וקשה לעשות.
יש לזכור שתשוקה היא דבר מדבק
כיצד מחנכים לתשוקה, כיצד גורמים לתלמיד לחפש מה מדליק אותו? והתשובה היא "דוגמא אישית". תלמיד שפוגש אנשים בעלי תשוקה, ייחשף לניצוץ בעיניים, יתכן שיפנים את ערך התשוקה ויחל לשאול את עצמו (גם אם לא במודע) "מה מדליק אותי?".
כך לדוגמא מורה למתימטיקה, המלמד חפיפת משולשים, בנוסף אוהב לצלם. שילוב של לימוד משולשים וצילום (נניח צילום של משולשים בסביבה אורבנית) יניב מספר דברים. השיח שיכלול לא רק צלע-זווית-צלע אלא גם זוויות צילום, חשיפה לאור, ופרספקטיבה, יאיר את המורה באור שונה, המשולש יהפוך מגוף חסר תכלית לדבר מוחשי. אך החשוב ביותר התלמידים פגשו בתשוקה ויתחיל אצלם הדהוד בנושא. ואם מספר מורים בבית הספר ישלבו את התשוקה שלהם בלימודים (ביליארד עם לימוד משוואות מסלול, סריגה ומערכת כסות הגוף, תולדות התעופה ומלחמת העולם השנייה...) יש סיכוי שלפחות חלק מהתלמידים יפנימו את המושג.
מאחר ולא קל לזייף תשוקה, האם התנאי הוא שעל כל המורים להיות בעלי תשוקה אמיתית לדבר? האם בכלל קיים מצב בו לכל אדם יש תשוקה למשהו כל הזמן? התשובה היא לצערי, לא! לא לכולם יש תשוקה בכל רגע נתון. אך יש לזכור שתשוקה היא דבר מדבק. אדם יכול לחיות חיים שלמים ולחשוב שתשוקה יש רק בסרטים, אך כשהיא נוגעת בו, קשה להתעלם ממנה.
בית ספר שמנסה לקדם פעילות מתוך מוטיבציה פנימית, גם אם רק חלק ממוריו בעלי תשוקה (שמתאימה לצעירים), ומוכנים לקחת את הסיכון ולחשוף אותה לתלמידים (שכן לעיתים היא אישית ואינטימית), ידביקו את האחרים, תלמידים ומורים, בחיפוש אחר הדבר שמעניין אותם. בית ספר כזה יעניק לתלמידיו ערכים שהם גדולים יותר מערך התשוקה עצמו, ערכים כגון סקרנות ויצירתיות, התמדה וקשב.
נכון להיום, קיימים מספר בתי ספר המנסים לקדם פעילות מתוך מוטיבציה פנימית במסגרת המיזם החינוכי 'ניצוצות' . מיזם המאפשר לאלפי תלמידים לשאול את עצמם "מה מעניין אותי? מה מסקרן ומלהיב אותי?" 'ניצוצות' פעילה מתוך רצון ליצור אצל התלמידים מוטיבציה פנימית ויכולת לאתר עבורם פעילויות משמעותיות (ניצוצות) ולהפוך את מימושן לחלק מרכזי מחייהם הצעירים והבוגרים.
במסגרת התכנית, התלמידים נחשפים לעולמות תוכן שונים אליהם קרוב לוודאי לא היו נחשפים אחרת, באמצעות סדרת מפגשים עם מנחים מתנדבים מתוך הקהילה (מורים, הורים, תלמידים) ומחוצה לה בעלי "ניצוץ" בתחום ידע מסוים.
- הכותב הוא ד"ר יואב ארמוני, חוקר את עתיד החינוך ובעל תשוקות מרובות מרכיבת אופנועים ועד חינוך. מייסד ומנכ"ל "ניצוצות" יזמות חברתית בתחום החינוך. www.nitzotzot.org.il