להיזהר ממבצעים ולעשות אומדן: טיפים ממפקחים
"שיפוץ שנכשל הוא שיפוץ שלא הייתה בו הכנה נכונה לפני שהתחילו להרוס", כך אומר שרון תורג'מן, מפקח וקבלן מבצע. על מה הוא ממליץ לשים דגש וכיצד נכנסים לתמונה אלמנטים של בנייה ירוקה. וגם - המפקח אבי ג'נאח מספר מתי כדאי להיעזר במפקח עד כמה חשובה התקינה
בשיתוף חברת תרמוקיר
"פרויקטים נכשלים, נתקעים או נגמרים ואחר כך חוזרים לתקן בהם ליקויים הם מקרים שבהם לא הייתה הכנה נכונה של הפרויקט לפני שהתחילו להרוס", כך אומר שרון תורג'מן, מפקח וקבלן מבצע בחברת עוז הבניין. "בשיפוצים גדולים 150 אלף שקל וצפונה הייתי ממליץ לשכור שירותים של משרד פיקוח בהיקף כזה או אחר של עבודה. הוא גורם מקצועי שבודק שהכל מבוצע. בסדרי גודל כאלה ישכרו גם אדריכלים ומעצבי פנים, יש עבודת קדם שצריכה להיעשות לפני שעולים על השטח. הכנה נכונה זה תכנון, ברמת האדריכל או שינוי קונסטרוקטיבי ואז צריך מהנדס ואף לפעמים יועץ איטום במקרים מסוימים. מי שיידע להכווין את כל זה הוא מפקח טוב".
לכתבות נוספות בנושא:
כך מתחיל תהליך השיפוץ בצורה נכונה: לתכנן ולא לוותר לקבלן
לכל הטיפים של בניה נכונה, כנסו
תורג'מן מדבר על תיאום ציפיות במסגרת חוזה. "חשוב מאוד להגדיר בחוזה מול בעל המקצוע הכל, החל מרמת הבורג. למשל בנושא המטבח - פעמים רבות אשים משפצים מטבח וארונות והפרזול לא כלול במחיר כי יכולות להיות ידיות ב-10 שקל ואחרות ב-40 שקל. לקוח יכול לקנות מטבח ופתאום להוציא כמה מאות שקלים על ידיות. למה? כי לא הגדירו מראש.
"מבחינת לוחות זמנים אני ממליץ לקחת בחשבון 20% אקסטרא בתכנון השיפוץ. בשיפוצים יש הפתעות רבות. יכולים לגלות קירות עם עובש או רטיבות. גם מבחינת תקציב אני ממליץ להקצות 20% יותר ממה שאתה מתכנן. תמיד אפשר לשפץ בצורה יותר מפוארת, והפיתויים הם גדולים".
הוא גם מזהיר לגבי מבצעים מפתים: "צריך לדעת מה אתה עושה כשאתה קונה את החומרים. לא רק כמה עולה החומר. אם היה לדוגמא מבצע על אריחים 1.20 מטר על 60 ס"מ, צריך להבין שעלות הביצוע של הארחים הללו תהיה גבוהה יותר. אם קיבלתי 20 אחוז הנחה על המרפסת, יכול להיות שאני משלם 50 אחוז יותר על הביצוע. זה מסוג ההפתעות שצריך לקחת בחשבון. אם יש גורם מקצועי מעורב, קרי מפקח, אדריכל או מעצב פנים שיודעים את התמחורים האלה, אפשר להימנע מבעיות כאלה".
בשיפוץ חשוב מאוד לעשות אומדן של מחירים וזמנים. לדברי תורג'מן, "אנחנו מכינים אומדנים ללקוחות שלנו, החל מרמת האישורים והאגרות של העירייה. לקוחים הכל בחשבון כי בסוף מישהו משלם זאת. כל פעם שיש סכום ידוע או ששולם, אנחנו מציינים זאת ורמת הוודאות עולה ובסוף הוא נהיה התקציב ומה ששילמת. בפרויקטים גדולים אל תפחדו לבקש מהקבלן גאנט של לוחות זמנים, מתי עושים כל דבר, כי שהלקוח יידע אם הולכים לעמוד בלו"ז או שמדובר בחלומות באספמיה. יש חגים, יש רמדאן, חופשות, כל מיני אלמנטים שנכנסים בתווך הזה".
לדוגמא למפרט טכני של תורג'מן - לחצו כאן
התגברות על בעיות מבניות
ומה לגבי בנייה ירוקה? תורג'מן מספר כי הוא רואה וחש את ההתקדמות בתחום וגם הלקוחות ערים לכך ומבקשים יותר ויותר לשפץ ולבנות עם אלמנטים של בנייה ירוקה. "למשל, אם מישהו משפץ את הבית שלו ותמיד הייתה לו בעיה של חום קור מהקירות והרגיש שהבית לא מבודד מספיק. יש דרכים לעשות את הבידוד התרמי, או בטיח תרמי של תרמוקיר למשל, או בלוחות שיש להם מקדמים תרמיים. אם זה בית פרטי אפשר להשתמש בבידוד תרמי מבחוץ ולטייח אותו", הוא מציין.
הוא גם מציין את הטכנולוגיות הקיימות בתחום: "אפשר להשתמש במכשיר תרמי ולכוון אותו על קיר והוא יודע לומר האם הקיר הזה מעביר חום ברמה גבוהה מדי. למשל אם בחוץ 32 מעלות ובתוך הקיר 30, כלומר יש רק 2 מעלות הבדל, המשמעות היא שהקיר לא מבודד.
תורג'מן מספר כי לפעמים החומרים הירוקים התרמיים יודעים להתגבר על בעיות מבניות וכשלי בניין. "למשל אם יש לי סדקים במבנה, אז אצטרך בכל מקרה לבצע תיקון מבחוץ ולטפל בסדקים. נחשפתי לפתרון של הטיח התרמי במהלך פרויקט. נכנסתי לשיפוץ בווילה שהייתה עקומה לגמרי והטיח התרמי סייע לי ליצור עובי וליישר קירות. יישמנו שכבת טיח עבה של 6-7 ס"מ, ואם שלד עקום הרוחב הזה הוא משמעותי מאוד. זהו גם פתרון תרמי וגם התגברות על הבעיה המבנית.
"אם הבית מבחוץ נראה טוב ועדיין יש לי בעיה תרמית, אעביר את מערכת הבידוד שלי פנימה. במקרה הזה אני למשל אצפה את הקירות הפנימיים בגבס, אם יש לי חלל מספיק לכך ואשים בידוד בין הקירות החיצוניים ללוחות הגבס ועל בסיס זה גם ארוויח את העובדה שאני לא צריך לטייח את הקירות מבפנים או לעשות עליהם שפכטל. נקודות חשמל אפשר לשים בתווך של בין לבין. כלומר אפשר להפוך את השיפוץ הירוק למשהו יצירתי ולהרוויח בחזרה את העלות שלו כי הוא ייתן לאותו דייר את הנוחות והחיסכון בחשמל ואנרגיה. בסופו של דבר הבית הוא פונקציה, אדם צריך לגור בו ולהרגיש בנוח ולזה אין מחיר. אם אני יושב בחלל ונהנה מהבית שלי ולא נהיה עצבני ולהדליק כל הזמן את המזגן או את התנור, יש לזה ערך רב", הוא סיים.
לקוחות לא מתכננים
"בדרך כלל לקוחות באים לשיפוץ בלי תכנון ואומרים לקבלן: 'תחליף לי קרמיקה'. אין תכנון ואז הלקוח צריך לסמוך על הידע של הקבלן שאת רמתו המקצועית יודעים רק בסוף התהליך והוא בעצם מכתיב לך את המפרט". כך אומר אבי ג'נאח מפקח ומלווה בנייה, חבר ועדה מרכזית לתקני בנייה במכון התקנים. "בעלי מקצוע לא מבינים שהתקינה מחייבת אותם לגבי כל אלמנט ואלמנט ורבים מהם לא יודעים בכלל מהי. הם לא יודעים למשל שאיטום בחדר אמבטיה, גבהים של אביזרים, של אסלה למשל – הם קריטיים. לשם כך חשוב שיהיה איש מקצוע מלווה שייתן כל מיני טיפים".
ג'נח אומר כי חשוב לקחת מפקח שמלווה את השיפוץ מתחילתו, והוא לא חייב ללוות אותו לכל אורכו. "שיפוץ יכול להיות קטן בהיקף של 15 אלף שקל ויכול להיות גדול של 300 אלף שקל. אני ממליץ להיעזר במפקח כאשר סדר הגודל הוא רחב ומורכב יותר. כשאתה משפץ אתה נכנס לדירה ואתה לא יודע מה יש לך ויש הרבה הפתעות. אם נשפץ חדר אמבטיה בלבד, חשוב לפחות פגישה אחת עם אדם שמבין את כל המערכת, איטום הדבקה שיכולה לעזור למשפץ בקבלת החלטות נכונה. אין סיבה לקחת אותו צמוד לקבלן המשפץ במקרה קטן כזה ולשלם לו 700-800 שקל לפיקוח".
הוא מדגיש את חשיבות חיי האדם כשנכנסים לשיפוץ. "חשוב שבכל שיפוץ גדול יהיה חשמלאי מוסמך והדייר המשפץ צריך לדרוש לראות תעודה בתוקף. אם אין לו תעודה – אין לו מה לעשות אצל הדייר בדירה. מדובר כאן בחיי אדם".
ומה לגבי בחירת הקבלן? ג'נאח אומר כי "רצוי מאוד לבחור קבלן רשום בפנקס הקבלנים בסיווג של שיפוצים. כדאי שיהיה לו רקע, וכדאי לראות דירות ששיפץ, לא חדשות, אלא שבוצע בהם שיפוץ לפני שנה-שנתיים. כך אתה רואה אם העבודה עומדת בתנאי תפקוד ואין בה ליקויים. חשוב לשאול לקוחות מהי רמת האמינות של הקבלן ולבחור את בעל המקצוע לפחות מבין שלושה אחרים. לא היקר הוא הכי טוב ולא הזול הוא הכי גרוע. היום אפשר לחפש עליו גם ביקורת באינטרנט".
לדבריו, המפקח לא צריך להיכנס לדמות של שוטר. "בשיפוץ גדול מספיק שיהיה פעם בשבוע לשעה באתר והוא יכול לעלות על כל הליקויים. מפקח הוא שליח ועליו להסביר בצורה טובה לדייר המשפץ שלא מגיע מהתחום. היום בעידן הטכנולוגי משתמשים גם בוואטספ להעברת תמונות ומפקח טוב יכול להבחין גם בליקויים בדרך הזו".
הוא מספר על תהליך הממשק בין אדריכל-לקוח-מפקח: "הלקוח מספר לאדריכל על החלומות שלו ואז הוא צריך ליישם אותם על הדף. המפקח לוקח את שרטוטי האדריכל ובודק אם הם מתאימים לתקינה מקובלת. הוא צריך להביא את השרטוט ליישום בשטח תוך כדי עבודה מקבילה בינו לבין האדריכל ומצד שני הוא צריך לתת הערכה ללקוח כמה זה עולה. הוא גם צריך לשים גבולות ללקוח במקרים מסוימים כאשר לא כל דבר שהוא מבקש אפשרי או כאשר העלות-תועלת גבוהה מדי. אפשר לקנות חיפוי ב-100 שקל למטר או ב-400 שקל למטר ואז יכולה להיווצר חריגה גדולה בתקציב. צריך לעשות התאמה בין המוצרים השונים והיום כשאתה הולך לאולמות תצוגה אין לזה סוף וליופי אתה משלם הרבה כסף והוא לאו דווקא יותר איכותי מדברים אחרים שיש לך המדף והם איכותיים לא פחות מהדבר היקר".
ג'נאח מציין כי חלה התקדמות גדולה בתחום הבנייה. "אנחנו מדברים על מערכת שלמה והתקינה היא מאוד מדויקת. יש תקן מלאכות הבנייה של מערכת חיפוי פנים חיפוי חוץ, מערכת ריצוף ומערכות איטום וכל אלה הן עקב אכילס בנושא של ליקויי בנייה בשיפוצים ובכל התעשייה. לכן ישנה חשיבות לעבוד על פי תקינה מלאכות שקיימים בשטח ולהיצמד לחומרים שרשומים בתקינה. למשל חיפוי, יש עבודות מקדימות לכך ויש מערכת כוללת".
הוא נותן דוגמא על תקינה של מערכת טיח תרמי: "בשלב ראשון עושים הרבצה צמנטית, שלב שני טיח בהתאם לאזור אקלימי לפי תקן וכך קובעים את עובי השכבה השנייה, ואחר כך יש שכבת הגנה ואחר כך פריימר ולבסוף שכבה סופית של שליכט צבעוני. כל השכבות יחד הן מערכת אחת שלמה. היום חשוב לעבוד עם חומרים מתועשים שמגיעים מחברה כזו או אחרת. בחומרים האלה יש יחס תערובת נכון וכל מה שנותר הוא להוסיף מים ואז ניתן לבצע הדבקה נכונה. אם אני רוצה לעשות חיפוי לאמבטיה חשוב לעבוד עם מערכת אחת. שכבה ראשונה של איטום ושנייה חומר שמתאים לחומר האיטום שהוא יוכל להיקשר אליו".