הטסטים חוזרים: משרד התחבורה יעניק רישיונות זמניים
בשורה לאלפי תלמידי נהיגה הממתינים זה למעלה מחודשיים לטסט - משרד התחבורה גיבש תוכנית שתסמיך את המנהלים מקצועיים של בתי הספר לנהיגה לבצע מבחנים שיאפשרו לקבל רישיון זמני. מההסתדרות נמסר כי מדובר מבחינתם בשבירת שביתת בוחני הנהיגה. יו"ר ועד בוחני הנהיגה: "צעד בלתי אחראי ומסוכן"
משרד התחבורה יוצא במהלך שנועד לאפשר את חידוש מבחני הנהיגה. לאחר כחודשיים וחצי של שביתת בוחני הנהיגה, שר התחבורה ישראל כץ החליט כי מנהלים מקצועיים של בתי הספר לנהיגה יחלו לבצע מבחני נהיגה לצורך קבלת רישיון זמני, וכי בתום תקופת ליווי יעברו התלמידים טסט רשמי לקבלת רישיון קבוע. מההסתדרות נמסר כי מדובר מבחינתם בשבירת השביתה.
- מורי הנהיגה שובתים רעב: "שברנו חסכונות"
- שביתת הבוחנים: האם התלמידים יוכלו לתבוע?
- מורי נהיגה שיבשו את התנועה לי-ם: "שובתים על גבנו"
בוחני הנהיגה פתחו בשביתה ב-20 במרס בתמיכת ההסתדרות, במחאה על כוונת משרד התחבורה לצאת במכרז להפרטת מערך הטסטים תוך הפיכתם לעובדי קבלן. לפני נתוני משרד התחבורה, בזמן זה הצטברו לא פחות מכ-56 אלף תלמידים הממתינים לטסטים.
לפי תוכנית משרד התחבורה, המנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה, המבצעים כיום טסטים פנימיים לתלמידים לפני שהם ניגשים למבחן המעשי - יוסכמו לבצע גם מבחני נהיגה מעשיים לתקופת ביניים של כ-6 חודשים, זאת עד שתחל הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים, הצפויה להתחיל ב-1 בינואר 2017.
לפי התוכנית, תלמידי נהיגה שהשלימו את מכסת שיעורי החובה הנדרשת של 28 שיעורים - יוכלו לגשת למבחן נהיגה מעשי אצל אחד מהמנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה. התוכנית טעונה אישור של משרד המשפטים. ממשרד התחבורה נמסר כי התוכנית נועדה לצמצם את הפיגורים הגדולים שנוצרו במבחני הנהיגה המעשיים, במהלך השביתה ולפניה.
השר כץ מסר, כי התוכנית תיתן פתרון לאלפי תלמידי הנהיגה הממתינים לטסטים במשך חודשים ארוכים. הוא הוסיף כי היא מאמצת באופן חלקי את המודל האמריקאי של נסיעה בליווי מבוגר, שכן תלמיד שיעבור את מבחן הנהיגה המעשי אצל המנהל המקצועי יקבל רישיון נהיגה זמני לתקופה של 6 חודשים ובמהלך תקופה זאת הוא יחויב לנהוג עם מלווה ויחולו עליו כל ההגבלות החלות על "נהג חדש".
בתום תקופת הליווי, יידרשו התלמידים לבצע מבחן מעשי רשמי של רשות הרישוי ואם יעברו אותו בהצלחה הם יקבלו רישיון נהיגה קבוע למשך שנתיים, עד להשלמת התקופה של "נהג החדש". השר הוסיף כי לתקופת הליווי יש השפעה חיובית על התנהגותו של הנהג וכי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים בהרבה מצעירים שעברו את תקופת הליווי.
ברנרד גרוסמן , יו"ר ועד בוחני הנהיגה, מסר בתגובה, כי "לא מספיק ששר התחבורה עומד לסכן את ציבור הנהגים עם הרפורמה, עכשיו הוא גם מחליט שאנשים שלמעלה מ-10 שנים לא העבירו מבחני נהיגה וחלקם מעולם לא עסקו בזה, יהיו אחראים על עליית נהגים חדשים לכביש. שר התחבורה פשוט שכח את תפקידו, מדובר על צעד בלתי אחראי והזוי מצד מי שממונה על הבטחת בטחונם ובטיחותם של נהגי ישראל".
האם לנפגעי השביתה יש דרך לתבוע חזרה את ההפסדים שספגו בעקבות השביתה? צפו בדיון באולפן ynet: