שתף קטע נבחר
 

הפאנקיסט עם העוגב: "זבל" או מופע חושני?

קמרון קרפנטר, הסופרסטאר של עולם העוגב, מגיע להופעה בישראל. רגע לפני העלייה לבמה, זה הזמן להכיר את נגן כלי הכנסיות השמרני שיוצר הופעה בסגנון רוקיסטי פרוע, תוך ניפוץ כל טאבו במוזיקה הקלאסית

הדימוי המיידי של נגן עוגב הוא של גבר מבוגר, חמור סבר, שיושב בחלל כנסייה גותית ומשמיע מוזיקה כנסייתית. לא כך האמריקני קמרון קרפנטר בן ה-35. הבחור הזה, עילוי מוזיקלי בוגר ג'וליארד, ריסק - גם בהופעתו החיצונית וגם בסוג המוזיקה שיוצר - את הסטריאוטיפים של התחום שבו הוא פועל. ולכן הוא מעניין.

 

קמרון קרפנטר. מגיע לארץ (צילום: תומס גרוב) (צילום: תומס גרוב)
קמרון קרפנטר. מגיע לארץ(צילום: תומס גרוב)

ההופעה החיצונית שלו - תספורת מוהוק, עקבים גבוהים, חולצות בטן וז'קטים של אבנים נוצצות – היא רק חלק מהעניין. מעניין עוד יותר הוא האופן שבו הוא משתמש בעוגב, כלי מוזיקלי עתיק שנועד בעיקר לשימושים דתיים. לא כך עבור קרפנטר, שרואה בו את "הדבר הכי חושני שיש". נגינה על העוגב עבורו היא חוויה אקסטטית. לא בכדי נוכל לראות אותו מנגן בסבר פנים חמור קטע משל פרוקופייב או באך, אבל לפתע יסתער על הקלידים, וירקוד-ינגן על העוגב, ושהעולם והאולם יקפוץ לו.

 

כך או כך, המופעים שלו לעולם וירטואוזיים, וזו בהחלט חוויה מוזיקלית יוצאת דופן. כך גם במופע הנוכחי - בעיבוד לעוגב של "האטיוד המהפכני" של פרדריק שופן, במקור יצירה לפסנתר, ובהמשך (דקה 3:30) טוקטה ופוגה מאת באך:

 

מעריצי מוזיקה קלאסית שמרנים מתעבים אותו. רוב התגובות לקטעי הווידאו שלו ביוטיוב עוינות. כך למשל, אומרים חסידי באך למשמע הגרסה של קרפנטר לפרלוד של באך (שנכתב במקור לצ'לו): "המוזיקה הקדושה הוקרבה לטובת שלשול טכני", "קקופוניה איומה", "זבל צרוף", "מה הוא ממהר?", "משחית קומפוזיציות", "נהג פרוע בכבישי המוזיקה". אבל מעריציו של קרפנטר יעדיפו לצטט מבקר של הניו יורק טיימס, שהכריז כי היצירות שהוא מבצע "היו לפנטזיה בלתי נשכחת".

 

דבר אחד ברור, קרפנטר לא לוקח שום יצירה כמובנית מאליה. הוא מפרק אותה למרכיביה ובונה אותם מחדש כטעמו וכהבנתו. ובתוך ההתרחשות האקסטרווגנטית שהוא מפגין, פועל מוזיקאי רציני ומסור. ולא בכדי הוא מופיע כל שנה עם הפילהרמונית של ברלין, ואורח קבוע במוצרטאום בזלצבורג. כך או כך המופע מרתק. וסגנון הלבוש שלו, בלב אולם קונצרטים מעונב, משעשע. כאן למשל, בקונצרט האוס, בית ההופעות הוותיק של הסימפונית של וינה, ברפסודיה מאת רחמנינוב (במקור לפסנתר) על-פי נושא של פגניני:

 

 

קמרון קרפנטר מגיע בשבוע הבא לישראל, לשתי הופעות בלבד, במרכז לאמנויות אלמא בזכרון יעקב, ב-1 ו-2 ביוני. ב"אולם אלמא" יש עוגב, יחידי מסוגו בארץ, ואיכותי במיוחד. קרפנטר ינגן עליו פסקליה ופוגה מאת באך, אלתורים משלו, יצירות קצרות של מסיאן וויירן ועוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Heiko Laschitzki
קמרון קרפנטר. רוקסטאר על העוגב
צילום: Heiko Laschitzki
לאתר ההטבות
מומלצים